Gå til innhold

Blitt livredd Zyprexa


lokeren

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om noen andre har sett den siste Dokument 2 på TV2, om hun som skulle finne ut mer om søsterens uforklarlige dødsfall? Det er mye som tyder på at antipsykotika er dødsårsaken, da spesielt Zyprexa. 

Det viser seg at det er gjort svært lite forskning på medisiner som Zyprexa, og at det ren gambling å gi slike medisiner til folk. Må virkelig innrømme at jeg blir skremt av det forskere og psykiatere sier i denne dokumentaren. 

Jeg har så god hjelp av Zyprexa, men nå tør jeg ikke ta det for angsten lengre. Noen andre som har sett dokumentaren og blitt like skremt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
1 minutt siden, lokeren skrev:

Hei! Vet ikke om noen andre har sett den siste Dokument 2 på TV2, om hun som skulle finne ut mer om søsterens uforklarlige dødsfall? Det er mye som tyder på at antipsykotika er dødsårsaken, da spesielt Zyprexa. 

Det viser seg at det er gjort svært lite forskning på medisiner som Zyprexa, og at det ren gambling å gi slike medisiner til folk. Må virkelig innrømme at jeg blir skremt av det forskere og psykiatere sier i denne dokumentaren. 

Jeg har så god hjelp av Zyprexa, men nå tør jeg ikke ta det for angsten lengre. Noen andre som har sett dokumentaren og blitt like skremt??

Ja jeg så den dokumentaren og ble redd, plutselig død er jo en bivirkning på ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg ble også redd. Nekter å ta Zyprexa frivillig. Hjelper mot mani, men er shit for hele resten av kroppen.

Anonymkode: 03403...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så den, og selvfølgelig er det urovekkende at mange dør en plutselig død.Men det er få dødsfall i forhold til hvor mange som bruker antipsykotika. 

Jeg finner det egentlig mer skremmende at de som forsker og utvikler disse medisinene ikke selv forstår fullt ut hvorfor antipsykotika virker som det gjør.Har man ikke forståelse for hvorfor og hvordan en medisin virker kan man heller ikke vite om en medisin kan ha skadelig effekt på hjernen også. 

Det finnes forskning som viser at de som ikke bruker antipsykotika klarer seg like bra og lever lenger enn de som bruker antipsykotika. Målt som gruppe .Undersøkelsen er Amerikansk. 

Anonymkode: d6c7b...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten abilify lå jeg til sengs hele dagen pga kaos i huet. Var oppe en gang om dagen og fikk junk food på døra. Med abilify lager jeg meg sunn mat, går turer, trener, skal starte skole og tror jeg vil søke praksis og og dermed trolig leve lenger enn uten abilify

og deilig slippe føle at hjernen er et skrelt egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en utrolig kjip dag pga dette. Angsten min er så og si borte når jeg tar Zyprexa. Fremtiden så mye lysere ut før jeg så denne dokumentaren. Synes dere 5 mg er mye med tanke på bivirkninger? Jeg bruker Zoloft i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lokeren skrev:

Jeg har hatt en utrolig kjip dag pga dette. Angsten min er så og si borte når jeg tar Zyprexa. Fremtiden så mye lysere ut før jeg så denne dokumentaren. Synes dere 5 mg er mye med tanke på bivirkninger? Jeg bruker Zoloft i tillegg. 

Ville ikke bekymret meg så lenge jeg ikke fikk ulvehunger og økt vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lokeren skrev:

Hei! Vet ikke om noen andre har sett den siste Dokument 2 på TV2, om hun som skulle finne ut mer om søsterens uforklarlige dødsfall? Det er mye som tyder på at antipsykotika er dødsårsaken, da spesielt Zyprexa. 

Det viser seg at det er gjort svært lite forskning på medisiner som Zyprexa, og at det ren gambling å gi slike medisiner til folk. Må virkelig innrømme at jeg blir skremt av det forskere og psykiatere sier i denne dokumentaren. 

Jeg har så god hjelp av Zyprexa, men nå tør jeg ikke ta det for angsten lengre. Noen andre som har sett dokumentaren og blitt like skremt??

Jeg har sett den omtalte dokumentaren, og synes den var svært unyansert. Medisinene ble fremstilt som hovedproblemet, ikke psykdommen som gjorde medisiner ønskelig. Det er noe uhyre naivt over fremstillinger av denne typen, jeg får lyst til å spørre filmskaperen om hvor omfattende hennes erfaring er i forhold til mennesker med psykoselidelser som ikke bruker medisiner.

Jeg oppfatter psykoselidelser som alvorlige sykdommer som ubehandlet ofte vil medføre svært vanskelige liv. Historisk sett hadde man jo ikke medisiner mot disse sykdommene, og jeg har ikke inntrykk av at de psyke den gangen hadde det spesielt bra. Mange ble sperret inne, av hensyn til både seg selv og omgivelsene. Det er lett å kritisere psykofarmaka, når argumentasjonen baseres på en forutsetning om at medikamentene er unødvendige. Det finnes vel knapt nok bivirkningsfrie medikamenter. Både paracet og ibux forårsaker alvorlige helseskader hvert år. Et annet eksempel er ulike former for cellegift som medfører alvorlige bivirkninger for mange.

Antipsykotiske legemidler kan i sjeldne tilfeller ha alvorlige bivirkninger. I stedet for å bekymre deg for zyprexa og mulige bivirkninger, så kan du snakke med din lege om hvordan dere kan følge med på at du ikke har økt risiko for alvorlige bivirkninger. I noen tilfeller velger man å ta et EKG, og alle som behandles med disse legemidlene skal i følge faglige retningslinjer også følges opp med blodprøver med et visst mellomrom (jeg husker ikke i farten hvorvidt det anbefales årlige prøver eller om det er sjeldnere).

Jeg synes det er trist at en unyansert dokumentar er egnet til å skremme deg slik at du synes det er vanskelig å ta en medisin som ser ut til å gjøre din livskvalitet bedre enn den var uten. Jeg synes du skal fortsette å ta zyprexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kovakova skrev:

Ville ikke bekymret meg så lenge jeg ikke fikk ulvehunger og økt vekt

Men det har blitt vist at Zyprexa øker hjerterytmen f.eks, og dette har ingen ting med vekt å sult å gjøre. Etter som jeg forstår, er plutselig død en bivirkning uavhengig av økt sult og forhøyet kolesterol osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det finnes forskning som viser at de som ikke bruker antipsykotika klarer seg like bra og lever lenger enn de som bruker antipsykotika. Målt som gruppe .Undersøkelsen er Amerikansk. 

Anonymkode: d6c7b...5cf

Så vidt jeg husker, så er ikke denne forskningen gjort på en måte som gjør at gruppene kan sammenlignes? At de uten medisiner klarer seg best, kan også skyldes at de var minst syke i utgangspunktet. Det bør forskes mer både på effekt av ulike behandlingsformer og på virkningsmekanismer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokeren skrev:

Men det har blitt vist at Zyprexa øker hjerterytmen f.eks, og dette har ingen ting med vekt å sult å gjøre. Etter som jeg forstår, er plutselig død en bivirkning uavhengig av økt sult og forhøyet kolesterol osv.

Bivirkninger mht. hjertet, kan raskt utelukkes ved en EKG. Snakk med fastlegen din, så slipper du å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lokeren skrev:

Men det har blitt vist at Zyprexa øker hjerterytmen f.eks, og dette har ingen ting med vekt å sult å gjøre. Etter som jeg forstår, er plutselig død en bivirkning uavhengig av økt sult og forhøyet kolesterol osv.

Jeg er 100% enig med Frosken.

Plutselig død ved bruk av AP skyldes en påvirkning av hjertets repolarisering som kan påvirke ca 1 av 4000 mennesker, med en sjelden genfeil. Såkalt forlenget QT-tid på EKG.

Dette utelukkes meget enkelt med et EKG hos fastlegen og etter det trenger man aldri tenke på det igjen. 

Det (av de nyere) AP som i størst grad har denne bivirkningen, er Serdolect. Denne er trukket fra markedet i USA pga for stor risiko. Også Zeldox innebærer en viss, om enn liten, risiko.

Zyprexa, Risperdal og Seroquel er alle svært lite trolig til å forårsake den. Abilify medfører absolutt null risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg har sett den omtalte dokumentaren, og synes den var svært unyansert. Medisinene ble fremstilt som hovedproblemet, ikke psykdommen som gjorde medisiner ønskelig. Det er noe uhyre naivt over fremstillinger av denne typen, jeg får lyst til å spørre filmskaperen om hvor omfattende hennes erfaring er i forhold til mennesker med psykoselidelser som ikke bruker medisiner.

Jeg oppfatter psykoselidelser som alvorlige sykdommer som ubehandlet ofte vil medføre svært vanskelige liv. Historisk sett hadde man jo ikke medisiner mot disse sykdommene, og jeg har ikke inntrykk av at de psyke den gangen hadde det spesielt bra. Mange ble sperret inne, av hensyn til både seg selv og omgivelsene. Det er lett å kritisere psykofarmaka, når argumentasjonen baseres på en forutsetning om at medikamentene er unødvendige. Det finnes vel knapt nok bivirkningsfrie medikamenter. Både paracet og ibux forårsaker alvorlige helseskader hvert år. Et annet eksempel er ulike former for cellegift som medfører alvorlige bivirkninger for mange.

Antipsykotiske legemidler kan i sjeldne tilfeller ha alvorlige bivirkninger. I stedet for å bekymre deg for zyprexa og mulige bivirkninger, så kan du snakke med din lege om hvordan dere kan følge med på at du ikke har økt risiko for alvorlige bivirkninger. I noen tilfeller velger man å ta et EKG, og alle som behandles med disse legemidlene skal i følge faglige retningslinjer også følges opp med blodprøver med et visst mellomrom (jeg husker ikke i farten hvorvidt det anbefales årlige prøver eller om det er sjeldnere).

Jeg synes det er trist at en unyansert dokumentar er egnet til å skremme deg slik at du synes det er vanskelig å ta en medisin som ser ut til å gjøre din livskvalitet bedre enn den var uten. Jeg synes du skal fortsette å ta zyprexa.

Takk for gode ord, frosken. Det hjalp meg faktisk en del å lese dette. Jeg hadde mine tanker om at det kunne være noe unyansert. Man søker jo ofte "fakta" som kan begrunne sine egne teorier. Kan jo fort hende andre forskere og psykiatere hadde hatt helt andre meninger om temaet, men de er jo selvfølgelig ikke tatt med i dokumentaren. EKG skal jeg ta opp med fastlegen neste gang. Spørsmålet er om sånne ting kan oppdages på EKG før det plutselig "smeller"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er 100% enig med Frosken.

Plutselig død ved bruk av AP skyldes en påvirkning av hjertets repolarisering som kan påvirke ca 1 av 4000 mennesker, med en sjelden genfeil. Såkalt forlenget QT-tid på EKG.

Dette utelukkes meget enkelt med et EKG hos fastlegen og etter det trenger man aldri tenke på det igjen. 

Det (av de nyere) AP som i størst grad har denne bivirkningen, er Serdolect. Denne er trukket fra markedet i USA pga for stor risiko. Også Zeldox innebærer en viss, om enn liten, risiko.

Zyprexa, Risperdal og Seroquel er alle svært lite trolig til å forårsake den. Abilify medfører absolutt null risiko.

Ok det er godt å høre. Sikker på at slike ting kan avsløres på EKG? Det er ikke noe som plutselig kan slå til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...