Gå til innhold

Forhøyet testosteron


gynekologspiren

Anbefalte innlegg

gynekologspiren

Skriver for min søster på 23 år som sitter redd og fortvilt etter undersøkelse i Danmark.

Menarke som 13 åring. Regelmessige menstruasjoner. Aldri vært gravid. Behandlet for klamydia høst -15. Nå fast partner og negativ klamydia/gonoré. Siste celleprøve feb - 17 normal. Kronisk følelse av UVI over flere år, men ikke hatt utslag på stix, og negativ dyrkning. Jeg er 175 høy. Veier 78 kg. BMI 25.

Var plaget med kraftige menstruasjonssmerter og ledsagende diare innen jeg startet på p-piller (Diane) som 17-åring. Startet da primært pga akneproblematikk. God effekt på kvisene. Sluttet ved et par anledninger da jeg hørte Diane hadde høy blodpropprisiko, men da kom kvisene tilbake med det samme. Jeg har førøvrig ingen hereditet eller risikofaktorer for blodpropp (røyker ikke, normalt blodtrykk). Ingen økt kroppsbehåring. Tar p-pillene kontinuerlig uten pauser, da jeg synes det er praktisk å slippe menstruasjon. Tar pause når jeg til slutt får gjennombruddsblødning. Da blør jeg normal mengde og har ikke spesielt sterke menssmerter.

Gikk til fastlegen for noen måneder siden på grunn av humørsvingninger. Ble fort irritert og sint. Det ble tatt følgende blodprøver (uthevet skrift er de prøvene som er markert som avvikende).

HbA1c 4,6

Kolesterol HDL 2,2

Kolesterol LDL 3,3

Kolesterol tot 6,2

Triglyserider 1,4

17-Hydroprogesteron 0,78 nmol/L

Androstenedion 5,13 nmol/L

DHEAS 6,0 umol/L

FSH 9,0 IU/L

LH 5,4 LH

Prolaktin 551 x 10^3 IU/L

SHBG 278 nmol/L

Fritt testosteron 0,0092 nmol/L

Testosteron 2,3 nmol/L

TSH 1,82 x 10^3 IU/L

Fritt T4 18,5 pmol/L

På bakgrunn av høyt testosteron, SHBG og kolesterol samt akneproblematikk, ble jeg  henvist til gynekolog på mistanke om PCOS. Der ble det gjort en GU og vaginal UL som var normal (angitt normal uterus og 2 normale ovarier). Fikk muntlig beskjed om at det ikke dreide seg om PCOS. Jeg ble derimot til min overraskelse henvist til innleggelse ved Rikshospitalet (bor i Danmark) på mistanke om endometriose. Bakgrunnen for dette var mine ”sterke menstruasjonssmerter” før oppstart på p-piller.

Jeg er svært forvirret nå, da jeg i utp kun oppsøkte min fastlege for humørsvingninger. Nå er jeg plutselig henvist for innleggelse og utredning for endometriose, og utover UL vil vel dette si laparaskopi?! Jeg ser at i noen tilfeller ved forhøyet testosteron, bør man utredes for androgenproduserende ovarial/binyre-tumores. Bør jeg henvises til endokrinolog? Eller kan det være slik at mitt forhøyede testosteron og SHBG er et tilfeldig funn, og at jeg rett og slett er frisk? Da jeg bruker p-piller kontinuerlig aner jeg forresten ikke hvor i syklusen jeg var da prøvene ble tatt. Har dette noe å si i mitt tilfelle?

Tusen takk for alt du har av råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det med innleggelse først. Det virker helt vilt for meg. Det er mulig at du kan ha endometriose, men er du uten symptomer eller nesten uten symptomer på p-pille, så er det absolutt ikke grunn til laparoskopi. Endometriose kan som regel ikke påvises ved ultralyd. Du har kanskje lest om endometriose? Det er en godartet tilstand som er ganske vanlig (10 % av alle kvinner). På mistanke (smerter i relasjon til menstruasjon og andre symptomet) starter man gjerne behandling med p-pille, og helst uten pause så det ikke blir menstruasjoner. Så jeg anbefaler deg at du avbestiller timen på Rigshospitalet.

Så det med hormonprøvene. Er de rekvirert av samme lege? Man kan ikke vurdere prøver under behandling med p-pille. Med p-pille øker SHBG, og spesielt med de typer som også er behandling for kviser. Bruker du fortsatt Diane (det vil jeg tro med den høye SHBG), kanskje du skulle prøve den litt svakere Yasmin? Testosteron på 2,3 nmol/L forekommer meg ganske normalt, men her er det ulike referanseområder, noen har 3,0 og andre har 1,7 som normalområde. Du skal iallfall ikke tenke på hormonproduserende tumor, det vil gi helt andre verdier og symptomer

Så er jeg uenig i uthevningene, det jeg kan se er alle hormonprøver normale eller som forventet.

Jeg skjønner ikke denne omstendelige hormonutredning fordi du har humørsvingninger. Det enkleste ville være å forsøke en annen p-pille.

Man skal være forsiktig med å kritisere kolleger, men her synes jeg at utredningen og vurderingen har vært nok så faglig svak.

Ta det helt med ro og glem alt om prøvesvarene. Det er mitt råd.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS hvis søsteren (Gynekologspiren) som skriver er under utdannelse til gynekolog, så ber jeg om at du kontakter meg på mail. Du får sikkert tak i min adresse, om ikke annet så fra Legeforeningen.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gynekologspiren

Takk for svar! Har sendt deg en mail, på forhåpentligvis riktig adresse:) Kan evt sende den her om den ikke kom fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...