Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Andreaswell

http://www.tv2.no/nyheter/9160249/

Syns det er fantastisk at dette kommer i lyset. Den ene grunnen for å bekjempe fordommer mot de som har det, og den andre grunnen for å lette samvittigheten på de som føler de ikke kan gjøre diverse ting på trygd. (Med trygd her mener jeg de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre).

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9160249/

Syns det er fantastisk at dette kommer i lyset. Den ene grunnen for å bekjempe fordommer mot de som har det, og den andre grunnen for å lette samvittigheten på de som føler de ikke kan gjøre diverse ting på trygd. (Med trygd her mener jeg de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre).

 

Hva mener dere?

Det mener jeg ikke tar seg ut.

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det mener jeg ikke tar seg ut.

Anonymkode: 4e90c...62c

Kanskje du skal begrunne svaret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Kanskje du skal begrunne svaret ditt?

Hvis man er frisk nok til å trene og ha et fullverdig liv, klarer man også å jobbe. Det handle om prioriteringer.

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går selv på aap og jeg må fylle dagene med et eller annet, ellers så blir jeg bare sykere.. men samtidig så må jeg være forsiktig fordi nav følger med på hva man gjør!! Fikk avslag på ferie fordi de mente at hvis jeg er frisk nok til ferie så er jeg frisk nok til å jobbe. Det er liksom det samme.

Anonymkode: 4e83a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man er frisk nok til å trene og ha et fullverdig liv, klarer man også å jobbe. Det handle om prioriteringer.

Anonymkode: 4e90c...62c

Leste du artikkelen? 

Mange klarer nok å jobbe, men på bekostning av hva? Å ikke ha noe liv ved siden av?

Finnes ikke enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går selv på aap og jeg må fylle dagene med et eller annet, ellers så blir jeg bare sykere.. men samtidig så må jeg være forsiktig fordi nav følger med på hva man gjør!! Fikk avslag på ferie fordi de mente at hvis jeg er frisk nok til ferie så er jeg frisk nok til å jobbe. Det er liksom det samme.

Anonymkode: 4e83a...fe1

Jeg går på aap selv, og fikk innvilget ferie. Og ja, man må fylle dagene med noe når man kan hvis ikke blir man i hvertfall aldri frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9160249/

Syns det er fantastisk at dette kommer i lyset. Den ene grunnen for å bekjempe fordommer mot de som har det, og den andre grunnen for å lette samvittigheten på de som føler de ikke kan gjøre diverse ting på trygd. (Med trygd her mener jeg de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre).

 

Hva mener dere?

Jeg er fullstendig enig i at man kan ha et ganske høyt aktivitetsnivå selv om man er sykmeldt eller ufør, det er jo noe helt annet å forplikte seg overfor en arbeidsgiver.

 

Synes likevel det er uklokt å legge ut masse bilder i sosiale medier hvor man ser "uforskammet" frisk og uthvilt ut, nettopp fordi det trigger holdninger om at hun burde kunne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er frisk nok til å trene og ha et fullverdig liv, klarer man også å jobbe. Det handle om prioriteringer.

Anonymkode: 4e90c...62c

De som mener dette mener jeg er kunnskapsløse.

Hadde ikke jeg vært i aktivitet så hadde jeg nok belastet samfunnet enda mer, med mange og lange innleggelser. En annen ting er at svært få ser hvor mye jeg må planlegge og tilrettelegge for å greie og være i farta. Når jeg ikke greier dette bra nok så blir jeg sittende inne , dårligere og med vansker med å komme meg ut igjen. Svært få ser meg på dårlig dager.

Det er jo nettopp den aktiviteten som gjør at jeg holder meg oppegående. Samtidig må jeg ha mye ro  og stabilitet rundt meg for å fungere.

 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Andreaswell skrev:

Leste du artikkelen? 

Mange klarer nok å jobbe, men på bekostning av hva? Å ikke ha noe liv ved siden av?

Skal andre sponse at du skal ha et fullverdig liv utenfor jobben?

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

Synes likevel det er uklokt å legge ut masse bilder i sosiale medier hvor man ser "uforskammet" frisk og uthvilt ut, nettopp fordi det trigger holdninger om at hun burde kunne jobbe.

Enig.  Dessuten får man noen skitne tanker om at hvis man lever av klikk på utleveringer av privatlivet, hvor viktig er det da å bli frisk og bli nødt til å ha en vanlig jobb som verken gir medieeksponering eller masse tid til å pleie utseendet? 

Det er rikelig nok blogger der anorektikere legger ut oppskrifter på hvordan man kan spise uten å få i seg noe særlig næring og trene for å unngå vektøkning.

Ovenstående er generelle tanker, jeg har ikke lest bakover i bloggen hennes eller sett henne på TV.  Jeg synes bare man bør holde en viss balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
23 minutter siden, Andreaswell skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9160249/

Syns det er fantastisk at dette kommer i lyset. Den ene grunnen for å bekjempe fordommer mot de som har det, og den andre grunnen for å lette samvittigheten på de som føler de ikke kan gjøre diverse ting på trygd. (Med trygd her mener jeg de som er sykemeldte, går på aap eller er uføre).

 

Hva mener dere?

Jo jeg mener de uføre må få gjøre ting de ønsker uten å bli uglesett, det folk ikke ser er jo de dårlige dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal andre sponse at du skal ha et fullverdig liv utenfor jobben?

Anonymkode: 4e90c...62c

Gidder ikke engang å gå inn på det der med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Gidder ikke engang å gå inn på det der med deg.

Fint du innrømmer du ikke har et svar.

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fint du innrømmer du ikke har et svar.

Anonymkode: 4e90c...62c

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Ok.

Ikke gidd å svare slike troll, da får de bare mer oppmerksomhet enn de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer ganske negativt på det der. Virker som all tid går med til å pleie utseendet. Det ser en kanskje også på bildene som ble vist frem fra den anorektiske perioden, hvordan det liksom var "vakkert" det også (nesten "kunstneriske" bilder). Kan hun ikke heller grave litt i hagen til foreldrene, hvis de trenger hjelp til noe de ikke har rygg til lenger? Eller klippe plen, eller male huset. Ikke det at man slipper unna et syn på en som snylter av den grunn, jeg bare sier at hun kanskje kunne brukt litt av energien på arbeid i stedet for å gjøre seg mer vakker enn hun allerede er. Men tviler på at hun noensinne har tatt i en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
11 minutter siden, Kanonføde skrev:

Reagerer ganske negativt på det der. Virker som all tid går med til å pleie utseendet. Det ser en kanskje også på bildene som ble vist frem fra den anorektiske perioden, hvordan det liksom var "vakkert" det også (nesten "kunstneriske" bilder). Kan hun ikke heller grave litt i hagen til foreldrene, hvis de trenger hjelp til noe de ikke har rygg til lenger? Eller klippe plen, eller male huset. Ikke det at man slipper unna et syn på en som snylter av den grunn, jeg bare sier at hun kanskje kunne brukt litt av energien på arbeid i stedet for å gjøre seg mer vakker enn hun allerede er. Men tviler på at hun noensinne har tatt i en spade.

Hva om det er dette som er interessen hennes, og er med på å gjøre henne frisk?

Psykologen min sa- Gjør det DU har lyst til, hva som gir DEG glede i hverdagen. 

For mange kan det virke overfladisk og lite viktig, men for henne kan det være det som holder henne oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Andreaswell said:

Hva om det er dette som er interessen hennes, og er med på å gjøre henne frisk?

Psykologen min sa- Gjør det DU har lyst til, hva som gir DEG glede i hverdagen. 

For mange kan det virke overfladisk og lite viktig, men for henne kan det være det som holder henne oppe.

Jeg ser på det der bare som bortskjemthet. Man blir ikke syk av å plukke hundedritt eller skrape maling.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ja, klart folk skal ha et liv selv om de ikke er friske nok til å jobbe. Helt idiotisk. Samtidig kjenner jeg folk som sliter seg ut på fritidsinteresser og verv og ender med å møte veggen og bli sjukmeldt gang på gang. Da burde de seriøst prøvd å begrense seg litt med det de driver med på fritida. Så det er jo en balansegang. Og legene deres burde tatt det opp med dem, selvsagt. Folk flest vil vel helst være friske nok til å kunne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...