Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Andreaswell
42 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Å ta seg sammen kan funke en stund, men sjelden over tid.

Nettopp, og det er et vesentlig poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kanonføde skrev:

Det blir flere arbeidsplasser om flere jobber med å gi andre tilrettelegging, men det er bare nok en offentlig utgiftspost, det er ikke verdiskapning og næringsutvikling. Så sånn sett vil denne "få folk ut i arbeid" bare virke negativt på den velfersmodellen vi har, da problemet er offentlige utgifter.

Og det er fordi det å "få folk ut i arbeid" ikke skaper flere arbeidsplasser. Det vil bare være en liten omrokkering på hvem som har jobb.

Ikke nødvendigvis, det blir/er i første omgang et skifte i måten man allerede utfører tjenestene på. 

 

Når du diskuterer er du verre enn Sør på sitt verste. Totalt blottet for lydhørhet, som et lokomotiv som bare kjører gjennom bygninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, XbellaX said:

Når du diskuterer er du verre enn Sør på sitt verste. Totalt blottet for lydhørhet, som et lokomotiv som bare kjører gjennom bygninger. 

:lol:

Synd Sør sluttet, han gjorde forumet mer interessant.

9 minutes ago, XbellaX said:

Ikke nødvendigvis, det blir/er i første omgang et skifte i måten man allerede utfører tjenestene på. 

Det kan du kanskje si, men jeg syns man bør fokusere mer på næringsutvikling enn dette NAV-pjattet, det er mye viktigere, og helt nødvendig for samfunnet, også velferdsmodellen. Det var mye mer snakk om arbeidsplasser, verdiskapning og næringsutvikling før i tiden, i dag har politikere og andre samfunnsdebattanter alt for mye fokus på trygder og attføring. Faktisk er politkken noe av det mest sentrale i valgkampen, ved siden av innvandringsdebatten. Og det syns jeg bare blir feil med tanke på det som ligger til grunn for alt dette.

FrP snakker mest om "opp om morran", og "få folk i arbeid". De burde heller fokusere på arbeidsplasser. Det handler såklart bare om å snakke for folket, da mange er skremt av hvor mange som ikke jobber. Men de burde ikke være skremt over "dagens latskap", de burde være skremt over hva Norge skal leve av når oljen dabber av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

:lol:

Synd Sør sluttet, han gjorde forumet mer interessant.

Hver sin smak ;-)

 

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det kan du kanskje si, men jeg syns man bør fokusere mer på næringsutvikling enn dette NAV-pjattet, det er mye viktigere, og helt nødvendig for samfunnet, også velferdsmodellen. Det var mye mer snakk om arbeidsplasser, verdiskapning og næringsutvikling før i tiden, i dag har politikere og andre samfunnsdebattanter alt for mye fokus på trygder og attføring. Faktisk er politkken noe av det mest sentrale i valgkampen, ved siden av innvandringsdebatten. Og det syns jeg bare blir feil med tanke på det som ligger til grunn for alt dette.

FrP snakker mest om "opp om morran", og "få folk i arbeid". De burde heller fokusere på arbeidsplasser. Det handler såklart bare om å snakke for folket, da mange er skremt av hvor mange som ikke jobber. Men de burde ikke være skremt over "dagens latskap", de burde være skremt over hva Norge skal leve av når oljen dabber av.

Ikke FRP, det var AP og Bjarne Håkon Hansen som raljerte, morsomt nok "fungerte det" til en viss grad - problemet er at mottakerne flyttet seg til andre ulike stønader eller forsvant helt. 

Jeg er enig i mye av det du skriver her, ..kryss i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kanonføde skrev:

Statistikken viser at NAV mislykkes med å få folk ut i arbeidslivet.

Nei, jeg har ikke noe annet tilbud enn dagsenter.

Det der kaller jeg ikke noen henvisning ;) og det sier ihvertfall ingenting om hvor mange av de som har fått utdanning som alikevel ikke har kommet seg i jobb. 

Du sa jo at du får medisiner og at de hjelper, da får du jo den hjelpen som hjelper. Er ikke noe vits i å få hjelp som ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Andreaswell skrev:

Nei, absolutt ikke sårende. Om det er noe en reagerer på så er jeg veldig for en ærlig og konstruktiv tilbakemelding. Hardt mot hardt fungerer som oftest ikke nei, men det er som sagt slik jeg har erfart Kanonføde. Mulig jeg tar feil der, det får han svare på.

Du er forresten ikke bare en mamma, det er vel den viktigste jobben et menneske kan ha :) 

Skjønner det at det er nederlag å ikke komme seg løs. Har NAV gitt deg opp?

Takk for oppmuntring. 
Vil nå bare si at jeg kanskje må tenke at dere " gutter" kan ha en litt annen måte å kommunisere på .... Kan hende at dere er godt fornøyd med å krangle litt :)


Mange år med jobb og barn har nok gjort meg litt for rund i kantene ... Jeg tok ikke hensyn til min psykiske sårbarhet og ble dårligere med årene. 
Da jeg ble akutt verre prøvde jeg det meste NAV kunne tilby men ble etter hvert veldig sliten, presset og angstpreget . Det ble enkelt å si ja til uføretrygd da psykiateren foreslo det.... 
Det som overrasker meg som ufør er at nå er angsten ,tvangen og det posttraumatiske lettere å holde ut men depresjon og isolasjon er forverret. 
Depresjon gjør meg handlingslammet ... Men jeg  får hjelp av psykiater... 
Jeg forventer ikke så mye fra NAV akkurat nå... 
Jeg tror at trivsel i jobb er viktig ... Har man ADHD har jeg forstått at man kan ha mye energi og gjøre en fantastisk jobb hvis man liker det man jobber med. At man faller  fort ut av kjedelig og rutinemessig arbeid. Kanskje pga konsentrasjonsvansker og indre uro ..?
Håper du finner noe du trives med og at du får hjelp med og tar hensyn til din psykiske sårbarhet. ( og dine fysiske plager ). Slik kan du også bli værende i jobb over lang tid :)....

 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange blir uføretrygdet alt for lett, har selv relativt alvorlig problematikk i form av psykiske lidelse(r), men møter opp 6 timer på skolen hver dag, pluss det ufattelige store arbeidet med alt annet skolearbeid på siden, med unntak av sykehusopphold. Skjønner ikke hvorfor folk sykemelder seg pga lette depresjoner, angst og søvnproblemer. Er bare å holde ut, og faktisk gjøre noe samfunnsnyttig og ikke sture hjemme med penger fra NAV. Blir meningsløst at mennesker som tydelig klarer seg fint, med tanke på at de klarer å holde på en haug fritidsaktiviter etc skal sykemelde seg, det er jo tydelig at det hadde gått fint å dra på jobb. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig, hender jeg gråter meg til skolen om morningene, men det er bare noe man må gjøre. Det å kunne fungere nok til å ha masse fritidsaktiviteter, bruke masse tid med venner etc er et alt for høyt funksjonsnivå for å sykemelde seg. 

Anonymkode: 12d67...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig stått på din side og heiet på deg. Jeg syns det er vondt å høre at du har mistet så viktige mennesker i livet ditt. Og jeg blir frustrert når voksne mennesker som skulle oppmuntret deg i stedet krangler med deg. Men noen ganger tror jeg at du kanskje kunne stoppe opp og se litt personen bak kommentarene ... ? 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Jeg har absolutt ikke stått på andreaswell sin side og ikke har jeg heiet på han heller, men jeg reagerer litt på at du mener han skal stoppe og se litt personen bak kommentarene, mens det ikke forventes at andre gjør det samme. Andreaswell har en funksjonsforstyrrelse, i tillegg har an angst og en skade som gir mye smerte. Jeg må si han egentlig klarer seg ganske godt i denne diskusjonen, han har tross alt ikke klikket i vinkel enda, til tross for at han har fått ganske mange ekle kommentarer. En av utfordringene med adhd er ofte dårlig impulskontroll og problemer med bl.a emosjonell regulering. Kroniske smerter gjør også ofte at sinne og frustrasjon tyter opp på overflaten. Jeg har både adhd og kroniske smerter selv, så jeg vet litt hva jeg prater om. Ikke at alle med adhd er like og jeg har i tillegg asperger så jeg er hakket mer funksjonsforstyrra :P Men det er flere her som bør se personen bak kommentarene. Det er lett å glemme at en tilsynelatende oppegående person også har sitt å stri med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har absolutt ikke stått på andreaswell sin side og ikke har jeg heiet på han heller, men jeg reagerer litt på at du mener han skal stoppe og se litt personen bak kommentarene, mens det ikke forventes at andre gjør det samme. Andreaswell har en funksjonsforstyrrelse, i tillegg har an angst og en skade som gir mye smerte. Jeg må si han egentlig klarer seg ganske godt i denne diskusjonen, han har tross alt ikke klikket i vinkel enda, til tross for at han har fått ganske mange ekle kommentarer. En av utfordringene med adhd er ofte dårlig impulskontroll og problemer med bl.a emosjonell regulering. Kroniske smerter gjør også ofte at sinne og frustrasjon tyter opp på overflaten. Jeg har både adhd og kroniske smerter selv, så jeg vet litt hva jeg prater om. Ikke at alle med adhd er like og jeg har i tillegg asperger så jeg er hakket mer funksjonsforstyrra :P Men det er flere her som bør se personen bak kommentarene. Det er lett å glemme at en tilsynelatende oppegående person også har sitt å stri med.

Er i grunnen enig med deg. I tillegg så er jeg ikke sikker på at Kanonføde på noen måte ønsker noen form for "stakkarsliggjøring"- han er god til å diskutere. Jeg tror at de begge tåler denne sleggekastingen (selv om det selvfølgelig hadde vært enda bedre med en litt mer "høflig" tone). Ser forøvrig frem til "våpenhvile".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Det der kaller jeg ikke noen henvisning ;) og det sier ihvertfall ingenting om hvor mange av de som har fått utdanning som alikevel ikke har kommet seg i jobb. 

Du sa jo at du får medisiner og at de hjelper, da får du jo den hjelpen som hjelper. Er ikke noe vits i å få hjelp som ikke hjelper.

Jeg har ikke tenkt å bruke tid akkurat nå på å finne frem relevante rapporter og tall, men resultatene av ulike former for attføringsopplegg (som nå vel heter noe annet) er dessverre ganske nedslående totalt sett. Dette innebærer imidlertid ikke at det ikke også finnes mange enkeltpersoner som har hatt utbytte.

Jeg synes så avgjort Kanonføde kan ha grunn til å være "sår" over å ikke ha fått en form for hjelp som har gjort det mulig for ham å utnytte sine ressurser. At han ikke selv kan angi nøyaktig hva slags hjelp som kunne ha vært til nytte, betyr ikke at den ikke kan finnes. Det er mange tilfeldigheter som er med på å avgjøre hvilket utbytte den enkelte får av behandling, verken kompetanse eller ressurser er nødvendigvis "rettferdig" fordelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

Er i grunnen enig med deg. I tillegg så er jeg ikke sikker på at Kanonføde på noen måte ønsker noen form for "stakkarsliggjøring"- han er god til å diskutere. Jeg tror at de begge tåler denne sleggekastingen (selv om det selvfølgelig hadde vært enda bedre med en litt mer "høflig" tone). Ser forøvrig frem til "våpenhvile".

Han har ihvertfall ikke reagert positivt på stakkarsliggjøring før. Tror du det blir våpenhvile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har absolutt ikke stått på andreaswell sin side og ikke har jeg heiet på han heller, men jeg reagerer litt på at du mener han skal stoppe og se litt personen bak kommentarene, mens det ikke forventes at andre gjør det samme. Andreaswell har en funksjonsforstyrrelse, i tillegg har an angst og en skade som gir mye smerte. Jeg må si han egentlig klarer seg ganske godt i denne diskusjonen, han har tross alt ikke klikket i vinkel enda, til tross for at han har fått ganske mange ekle kommentarer. En av utfordringene med adhd er ofte dårlig impulskontroll og problemer med bl.a emosjonell regulering. Kroniske smerter gjør også ofte at sinne og frustrasjon tyter opp på overflaten. Jeg har både adhd og kroniske smerter selv, så jeg vet litt hva jeg prater om. Ikke at alle med adhd er like og jeg har i tillegg asperger så jeg er hakket mer funksjonsforstyrra :P Men det er flere her som bør se personen bak kommentarene. Det er lett å glemme at en tilsynelatende oppegående person også har sitt å stri med.

Hvis du hadde sett helheten og de andre tingene jeg har skrevet vil du se at det du sier der ikke stemmer helt ... 

Trodde egentlig at jeg hadde en grei tone med Andreaswell. ?

Jeg forstår mye mer enn du aner ...har barn med både ADHD, personlighetsforstyrrelse og en med utviklingshemming ... Må tro jeg vet ....!!!

Men fint at du forsvarer en venn ... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har ikke tenkt å bruke tid akkurat nå på å finne frem relevante rapporter og tall, men resultatene av ulike former for attføringsopplegg (som nå vel heter noe annet) er dessverre ganske nedslående totalt sett. Dette innebærer imidlertid ikke at det ikke også finnes mange enkeltpersoner som har hatt utbytte.

Jeg synes så avgjort Kanonføde kan ha grunn til å være "sår" over å ikke ha fått en form for hjelp som har gjort det mulig for ham å utnytte sine ressurser. At han ikke selv kan angi nøyaktig hva slags hjelp som kunne ha vært til nytte, betyr ikke at den ikke kan finnes. Det er mange tilfeldigheter som er med på å avgjøre hvilket utbytte den enkelte får av behandling, verken kompetanse eller ressurser er nødvendigvis "rettferdig" fordelt.  

Men skal denne "sårheten" gå utover andre? Jeg er ikke her for å krangle, men Kanonføde har vært "etter" meg siden dag en. At noen har det relativt bra tross sykdom/psykdom skal det ikke holdes kjeft om fordi noen kan bli såret. Vi er et stort mangfold innen sykdom/psykdom som alt annet. Og ja, jeg burde sett den andre veien å latt være å "krangle" med Kanonføde, og det er faktisk noe jeg jobber med. Føler selv jeg har skjerpet meg veldig her inne, og funnet mer "min plass". 

PS- Beklager til deg Trine som jeg diskuterte/kranglet/var ute etter når jeg var ny her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
40 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har absolutt ikke stått på andreaswell sin side og ikke har jeg heiet på han heller, men jeg reagerer litt på at du mener han skal stoppe og se litt personen bak kommentarene, mens det ikke forventes at andre gjør det samme. Andreaswell har en funksjonsforstyrrelse, i tillegg har an angst og en skade som gir mye smerte. Jeg må si han egentlig klarer seg ganske godt i denne diskusjonen, han har tross alt ikke klikket i vinkel enda, til tross for at han har fått ganske mange ekle kommentarer. En av utfordringene med adhd er ofte dårlig impulskontroll og problemer med bl.a emosjonell regulering. Kroniske smerter gjør også ofte at sinne og frustrasjon tyter opp på overflaten. Jeg har både adhd og kroniske smerter selv, så jeg vet litt hva jeg prater om. Ikke at alle med adhd er like og jeg har i tillegg asperger så jeg er hakket mer funksjonsforstyrra :P Men det er flere her som bør se personen bak kommentarene. Det er lett å glemme at en tilsynelatende oppegående person også har sitt å stri med.

Ja, nemlig. Det er mange av oss som er "oppegående". Det er ikke det samme som at alt nødvendigvis er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg har ikke tenkt å bruke tid akkurat nå på å finne frem relevante rapporter og tall, men resultatene av ulike former for attføringsopplegg (som nå vel heter noe annet) er dessverre ganske nedslående totalt sett. Dette innebærer imidlertid ikke at det ikke også finnes mange enkeltpersoner som har hatt utbytte.

Jeg synes så avgjort Kanonføde kan ha grunn til å være "sår" over å ikke ha fått en form for hjelp som har gjort det mulig for ham å utnytte sine ressurser. At han ikke selv kan angi nøyaktig hva slags hjelp som kunne ha vært til nytte, betyr ikke at den ikke kan finnes. Det er mange tilfeldigheter som er med på å avgjøre hvilket utbytte den enkelte får av behandling, verken kompetanse eller ressurser er nødvendigvis "rettferdig" fordelt.  

Det er ikke det samme attføringsopplegget som det var før. Nå er det i prinsippet sånn at om man ikke kan fortsette i jobben sin og ønsker utdanning for å få en ny jobb, så må man dekke det selv. Jeg mener ikke at alle skal sendes på skole. Men det er ikke bare psykiske problemer som gjør at folk blir sykemeldte. Er man etablert så kan man ikke leve av studielån. Er man uheldig og får en skade som gjør at man ikke kan fortsette i jobben man har så mener jeg det må være mer lønnsomt å gi AAP mens man tar en ny utdanning, enn å la personen gå arbeidsledig og kanskje ikke få en ny jobb pga manglende kompetanse. Det ene drar med seg det andre og vipps så er en fullt fungerende person uføretrygdet.

Klart han har grunn til å føle seg sår, men faktum er at han har fått den samme hjelpen som de aller fleste andre får. Hjelper det ikke med medisner og snakk så er det ikke mer å tilby. Man kan da få hjelp til å takle dagliglivet, men det får ikke en person ut i jobb og det gjør heller ikke personen frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trine said:

Det der kaller jeg ikke noen henvisning ;) og det sier ihvertfall ingenting om hvor mange av de som har fått utdanning som alikevel ikke har kommet seg i jobb. 

Du sa jo at du får medisiner og at de hjelper, da får du jo den hjelpen som hjelper. Er ikke noe vits i å få hjelp som ikke hjelper.

Nei, ikke direkte. Men selv blant "vanlige" studenter er det også mange som utdanner seg til arbeidsledighet. Fag / type studie har endel å si, men lange, akademiske utdannelser er kanskje ikke det lureste når man er i en posisjon hvor man trenger hjelp fra NAV.

Jeg ble trygdet. Så spurte jeg om jeg kunne få utredelse for personlighetsforstyrrelser, for å prøve behandling for dette. Jeg ble utredet på 1,5 time behandlingstime, fikk diagnoser, og så fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte. Da er det noe som skurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men skal denne "sårheten" gå utover andre? Jeg er ikke her for å krangle, men Kanonføde har vært "etter" meg siden dag en. At noen har det relativt bra tross sykdom/psykdom skal det ikke holdes kjeft om fordi noen kan bli såret. Vi er et stort mangfold innen sykdom/psykdom som alt annet. Og ja, jeg burde sett den andre veien å latt være å "krangle" med Kanonføde, og det er faktisk noe jeg jobber med. Føler selv jeg har skjerpet meg veldig her inne, og funnet mer "min plass". 

PS- Beklager til deg Trine som jeg diskuterte/kranglet/var ute etter når jeg var ny her.

Krangling er utrolig kjedelig i lengden. Men blir en provosert, så er det lett å glefse og i verste fall si mer enn en i utgangspunktet kan stå inne for. Og har du Asperger og dårlige antenner/lett for å misforstå, og i tillegg ADHD og dårlig impulskontroll, da skjer sånt litt for ofte. Jeg snakker om meg selv, bare så det er sagt. Men det gjelder vel flere, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men skal denne "sårheten" gå utover andre? Jeg er ikke her for å krangle, men Kanonføde har vært "etter" meg siden dag en. At noen har det relativt bra tross sykdom/psykdom skal det ikke holdes kjeft om fordi noen kan bli såret. Vi er et stort mangfold innen sykdom/psykdom som alt annet. Og ja, jeg burde sett den andre veien å latt være å "krangle" med Kanonføde, og det er faktisk noe jeg jobber med. Føler selv jeg har skjerpet meg veldig her inne, og funnet mer "min plass". 

PS- Beklager til deg Trine som jeg diskuterte/kranglet/var ute etter når jeg var ny her.

Det går bra :) Jeg er ikke så vanskelig å fyre opp og bidro ikke akkurat til fred jeg heller. Så beklager til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Krangling er utrolig kjedelig i lengden. Men blir en provosert, så er det lett å glefse og i verste fall si mer enn en i utgangspunktet kan stå inne for. Og har du Asperger og dårlige antenner/lett for å misforstå, og i tillegg ADHD og dårlig impulskontroll, da skjer sånt litt for ofte. Jeg snakker om meg selv, bare så det er sagt. Men det gjelder vel flere, regner jeg med.

Ja, så absolutt. Vet ikke hvordan det er å ha asperger, men kan se for meg at det ikke er lett.  Jeg har utrolig dårlig impulskontroll selv, men det er noe som jobbes med hver dag, spesielt den delen som kan gå utover andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei kanonføde ..

jeg får nå vite at de mener jeg har " stakkarsliggjort " deg. Det har jeg overhode ikke tenkt. Så da beklager jeg det . Jeg hadde bare lyst å vise deg litt forståelse og se ting fra din side . Beklager hvis det har såret deg . Du må gjerne forsette å snakke som før . Har mange diskusjoner med deg uten at du vet hvem jeg er. Vil mye heller høre på dine ufine kommentarer som ikke er pakket inn i fine formuleringer . Du får meg i allefall ikke til å føle meg uvelkommen innpå her... 

Så fra nå av tror jeg at jeg slutter å si mer .

Beklager hvis jeg har ødelagt noe mellom deg og Andreaswell. 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...