Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Ja jeg mener uføre, sykemeldte og de som mottar aap har rett til å leve et fullverdig liv. Hva er alternativet? Om en må bruke de krefter en har på å være i jobb så har en lite krefter igjen til å ta seg av familie, daglige gjøremål og andre hverdagslige ting som må gjøres. Skal de virkelig legge helsa og familien til sides for å tilfredstille andre og for å unngå å bli uglesett? Det er mye med et menneske man ikke ser. Tror neppe folk vil være ufør med liten trygd framfor å være i jobb og ha god lønn. Som jeg alltid har sagt, helsa kommer først så får de uvitende mene hva de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er frisk nok til å trene og ha et fullverdig liv, klarer man også å jobbe. Det handle om prioriteringer.

Anonymkode: 4e90c...62c

Lønna arbeid kan kreve mer/noe annet enn å trene. Dessuten er trening bra for både fysisk og psykisk helse. Hva mener du forresten med et fullverdig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja jeg mener uføre, sykemeldte og de som mottar aap har rett til å leve et fullverdig liv. Hva er alternativet? Om en må bruke de krefter en har på å være i jobb så har en lite krefter igjen til å ta seg av familie, daglige gjøremål og andre hverdagslige ting som må gjøres

Kanskje man ikke skal skaffe seg barn og full pakke hvis man ikke makter det i tillegg til jobb?

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke skal skaffe seg barn og full pakke hvis man ikke makter det i tillegg til jobb?

Anonymkode: 4e90c...62c

Når man blir syk etterpå????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke skal skaffe seg barn og full pakke hvis man ikke makter det i tillegg til jobb?

Anonymkode: 4e90c...62c

Hvorfor må du absolutt dra folk ned i driten slik du gjør? Har du aldri tenkt på at det livet andre lever er dems liv og ikke ditt? Jobber du innenfor NAV eller noe? Liker du å plage folk? Er du en som nyter å se andre vri seg i smerte? Er utrolig hva du klarer å lire ut av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, aa-k-j skrev:

Hvorfor må du absolutt dra folk ned i driten slik du gjør? Har du aldri tenkt på at det livet andre lever er dems liv og ikke ditt? Jobber du innenfor NAV eller noe? Liker du å plage folk? Er du en som nyter å se andre vri seg i smerte? Er utrolig hva du klarer å lire ut av deg. 

Er det ikke lov å si det man mener?

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke lov å si det man mener?

Anonymkode: 4e90c...62c

Jo, men hallo du stiller spørsmål om andres liv du ikke har noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Jo, men hallo du stiller spørsmål om andres liv du ikke har noe med. 

Nei, jeg stiller spørsmål om hva man kan forvente fra det offentlige. 

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, aa-k-j skrev:

Når man blir syk etterpå????

Det blir noe annet.

Anonymkode: 4e90c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annet å gjøre hverdagslige ting som må gjøres, og det å dolle seg opp og skryte av det, som denne bortskjemte prinsessa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kanonføde skrev:

Reagerer ganske negativt på det der. Virker som all tid går med til å pleie utseendet. Det ser en kanskje også på bildene som ble vist frem fra den anorektiske perioden, hvordan det liksom var "vakkert" det også (nesten "kunstneriske" bilder). Kan hun ikke heller grave litt i hagen til foreldrene, hvis de trenger hjelp til noe de ikke har rygg til lenger? Eller klippe plen, eller male huset. Ikke det at man slipper unna et syn på en som snylter av den grunn, jeg bare sier at hun kanskje kunne brukt litt av energien på arbeid i stedet for å gjøre seg mer vakker enn hun allerede er. Men tviler på at hun noensinne har tatt i en spade.

Overdrevet fokus på eget utseendet er en del av sykdomsbildet ved anoreksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Det er noe annet å gjøre hverdagslige ting som må gjøres, og det å dolle seg opp og skryte av det, som denne bortskjemte prinsessa.

Ja selvfølgelig. Den har jeg ikke fulgt med på, men noen vil ofte skjule det de sliter med ved å pynte seg. Om det er det hu gjør vet jeg ingenting om da jeg ikke kjenner hu. Men dessverre er det nok de som utnytter systemet som er for å hjelpe andre. Tror det kan være noe av årsaken til fordommer mange har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Xtra said:

Overdrevet fokus på eget utseendet er en del av sykdomsbildet ved anoreksi.

Etter hva jeg forstår så går det ut på mangel på appetit og at man føler seg stygg og skammer seg over det. Mens denne prinsessa virker tli å ha en sunn og frisk kropp, og jeg kan vanskelig se noen skam i denne skjønnhetsbloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, aa-k-j skrev:

Men dessverre er det nok de som utnytter systemet som er for å hjelpe andre. Tror det kan være noe av årsaken til fordommer mange har. 

Uansett hva slags system samfunnet har for å fordele goder og hjelpe de svakeste, vil det alltid være noen få som forsøker å lure det.  Man løser ikke dette problemet ved å fordømme alle brukerne av systemet. 

Både kritikerne og brukerne kan være litt flinkere til å se nyanser.  Eksempelvis kan man la være å mene masse om "trygdede" hvis man egentlig mener "trygdemisbrukere" - og man kan la være å rase over innstramninger / endringer for "trygdede" når de i virkeligheten gjelder for et begrenset utvalg sosialhjelpsmottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, aa-k-j said:

Ja selvfølgelig. Den har jeg ikke fulgt med på, men noen vil ofte skjule det de sliter med ved å pynte seg. Om det er det hu gjør vet jeg ingenting om da jeg ikke kjenner hu. Men dessverre er det nok de som utnytter systemet som er for å hjelpe andre. Tror det kan være noe av årsaken til fordommer mange har. 

Men det at man ikke er redd for å skitne til hendene taler vel for at man har større krav på hjelpen? Det er slik jeg tenker, selv om jeg likevel syns folk mener det motsatte, at det på en måte beviser at man kan jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ufør/trygdeutbetalingene fra NAV er såpass lave at de setter effektivt stopper fra å ha noe særlig liv.

Anonymkode: 5b21e...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kanonføde skrev:

Men det at man ikke er redd for å skitne til hendene taler vel for at man har større krav på hjelpen? Det er slik jeg tenker, selv om jeg likevel syns folk mener det motsatte, at det på en måte beviser at man kan jobbe.

Beklager forstår ikke helt hva du mener. Har lærevansker som ikke gjør ting så enkelt alltid. Hadde jeg fått hjelp til å håndtere lærevanskene så hadde jeg nok hatt større mulighet til å være i arbeid. Jeg er ikke redd for å skitne fingrene. Inntil en viss grad selvfølgelig. Har jo mine begrensninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye å ta tak i her ja :mellow:. Da jeg jobbet , tok meg av fire barn og hadde altfor mye å gjøre på fritiden irriterte jeg meg kanskje litt over de trygdede. Jeg tenkte på alt jeg kunne ha gjordt og hvor fantastisk det  ville være å ha " ferie" hele året. Nå er jeg ufør og er ikke frisk nok til å nyte det. Jeg har all denne tiden men ikke helsen til å bruke den godt.... Faktisk veldig frustrerende og ikke så glamorøst som man skulle tro. 

Barn fikk jeg da jeg var ung og frisk. For meg det fineste i livet og ikke noe man skal dømmes for. 

Jeg er ufør men har nok å gjøre. Et hus  der det ALLTID er noe å gjøre og unger som ALLTID trenger meg til noe. jeg kunne jo ha jobbet og overlatt ungene til systemet.. Tror det hadde kostet samfunnet mer. (Har barn med funksjonshemming). 

For meg er det å ordne meg litt før jeg går ut avgjørende for min sosiale angst. Det er litt lettere å møte andre når jeg føler meg litt fin. Dette er nok også viktigere for kvinner da det ofte betyr mye for selvbildet... Når jeg ikke bryr meg om utseende er jeg veldig dårlig ... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufør/trygdeutbetalingene fra NAV er såpass lave at de setter effektivt stopper fra å ha noe særlig liv.

Anonymkode: 5b21e...9c3

Ja er så enig. Har minste sats og må bare gjøre det beste ut av det. Betaler ned gjeld nå så da blir jo budsjettet enda mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke skal skaffe seg barn og full pakke hvis man ikke makter det i tillegg til jobb?

Anonymkode: 4e90c...62c

Ikke alltid man kan vite når man får barn om en vil bli ufør senere i livet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...