Gå til innhold

Det ER lov å ha et liv selv på trygd


Andreaswell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hva mener du med det? Helt ærlig, så vil jeg gjerne vite det. For om jeg kan forbedre meg eller ja gjøre en endring som gjør til en bedre person sier jeg ikke nei takk til det. Kommentaren lenger opp var helt oppriktig ikke ment negativt. Den var ment realistisk fra min side. Og slik jeg har erfart Kanonføde så hjelper det ikke med "godprat". Mulig jeg tar feil.

Kanskje du kjenner kanonføde bedre enn meg. Jeg tror egentlig at han et en grei fyr som har fått litt for mye mot seg i livet. Tror egentlig at han kunne tenke seg å jobbe men har mistet motet etter mange år...   Jeg tror han prøvde å si : " jeg er ikke lat , jeg vil gjerne jobbe " . Svaret ditt var ikke feil men kanskje du kunne kommet han i møte på en mer oppmuntrende måte. Men nå er jo jeg bare en mamma og omsorgsperson . Jeg er nok litt mer rund i kantene. Kanskje det er direkte tale kanonføde trenger ... Vet ikke jeg . Opplever kanskje at hardt mot hardt ikke alltid er så effektivt ??

Jeg er selv i femtiårene og sitter litt fast... Ser mer og mer at jeg ikke lenger kommer " løs" uten hjelp. Det blir en ny nederlagsfølelse hver dag ... 

Jeg er ikke ute etter å ta ta deg ... Beklager hvis du opplevde det sårende . Og jeg kan helt sikkert ha tatt feil ... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.6.2017 den 22.48, Kanonføde skrev:

Jeg opplever ikke at arbeid blir sett på som en motsats til det å ha et godt liv, i seg selv, men det er vel som regel en grunn til at man ikke får til å jobbe, som nok i de aller fleste tilfellene innebærer ubehag eller smerte i forbindelse med utførelsen av arbeid.

Du sa:

"Det er en litt snodig tanke at man kan sitte i sin  "splendid isolation" å bli så mye bedre enn om man i stedet kunne fått hjelp til tilrettelegging og evt bistand i arbeidet."

Problemet er at man ikke får tilrettelegging og bistand i arbeidet. Du har ikke forstått dette, eller?

Endel får ikke, noen får, flere skal etter all sannsynlighet få. 

 

PS. Dessuten ville det vært kjekkesen om, når du var i siteringsmodus, også tok med deg det jeg skrev i innlegg 2: at man er avhengig av både en arbeidsgiver og et Nav som spiller på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kjenner kanonføde bedre enn meg. Jeg tror egentlig at han et en grei fyr som har fått litt for mye mot seg i livet. Tror egentlig at han kunne tenke seg å jobbe men har mistet motet etter mange år...   Jeg tror han prøvde å si : " jeg er ikke lat , jeg vil gjerne jobbe " . Svaret ditt var ikke feil men kanskje du kunne kommet han i møte på en mer oppmuntrende måte. Men nå er jo jeg bare en mamma og omsorgsperson . Jeg er nok litt mer rund i kantene. Kanskje det er direkte tale kanonføde trenger ... Vet ikke jeg . Opplever kanskje at hardt mot hardt ikke alltid er så effektivt ??

Jeg er selv i femtiårene og sitter litt fast... Ser mer og mer at jeg ikke lenger kommer " løs" uten hjelp. Det blir en ny nederlagsfølelse hver dag ... 

Jeg er ikke ute etter å ta ta deg ... Beklager hvis du opplevde det sårende . Og jeg kan helt sikkert ha tatt feil ... 

Anonymkode: 41eeb...cf1

Nei, absolutt ikke sårende. Om det er noe en reagerer på så er jeg veldig for en ærlig og konstruktiv tilbakemelding. Hardt mot hardt fungerer som oftest ikke nei, men det er som sagt slik jeg har erfart Kanonføde. Mulig jeg tar feil der, det får han svare på.

Du er forresten ikke bare en mamma, det er vel den viktigste jobben et menneske kan ha :) 

Skjønner det at det er nederlag å ikke komme seg løs. Har NAV gitt deg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, XbellaX said:

Man så jo det samme innen rus med den tradisjonelle trappetrinnsmodellen - alt skal være på plass før man får hjelp til å komme seg i arbeid, noe man går mer og mer bort fra. 

De aller fleste mennesker med psykiske lidelser er i stand til å jobbe men det avhenger naturligvis av blant annet god bistand og arbeidsgivere som slipper dem til. Ikke bare kan det gjøre den enkelte godt, det er også etterhvert nødvendig å få enda flere ut i jobb skal vi klare opprettholde den velferdsmodellen vi har i landet.

Det er arbeidsledighet. Man må skape flere arbeidsplasser. Dvs. næringsutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Andreaswell said:

Men kjære deg, jeg har en fysisk, nevrologisk skade med sterke smerter som gjør at jeg ikke kan jobbe nå. Jeg har forøvrig aldri sagt at du må komme deg ut i jobb, det vet du mye bedre selv enn andre. Jeg har gode forutsetninger om jeg fullfører resten av min utdannelse. Og jeg kommer til å jobbe igjen, men ikke akkurat slik som helsen er nå.

Kjære Andreas.

Hvorfor trenger du utdannelse for å jobbe, kan du ikke sitte på et kontor og ta imot telefoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, XbellaX said:

Endel får ikke, noen får, flere skal etter all sannsynlighet få. 

 

PS. Dessuten ville det vært kjekkesen om, når du var i siteringsmodus, også tok med deg det jeg skrev i innlegg 2: at man er avhengig av både en arbeidsgiver og et Nav som spiller på lag.

Det blir flere arbeidsplasser om flere jobber med å gi andre tilrettelegging, men det er bare nok en offentlig utgiftspost, det er ikke verdiskapning og næringsutvikling. Så sånn sett vil denne "få folk ut i arbeid" bare virke negativt på den velfersmodellen vi har, da problemet er offentlige utgifter.

Og det er fordi det å "få folk ut i arbeid" ikke skaper flere arbeidsplasser. Det vil bare være en liten omrokkering på hvem som har jobb.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hadde fått opp noen skikkelig hjørnesteinsbedrifter i Ballangen, hadde man kunnet senke antall trygdede betydelig! Men det hjelper ABSOLUTT INGENTING om NAV forsøker med "tilrettelegging"! Fordi problemet er at det ikke finnes noe å tilrettelegge til, med mindre noen som allerede jobber skal bli arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis man hadde fått opp noen skikkelig hjørnesteinsbedrifter i Ballangen, hadde man kunnet senke antall trygdede betydelig! Men det hjelper ABSOLUTT INGENTING om NAV forsøker med "tilrettelegging"! Fordi problemet er at det ikke finnes noe å tilrettelegge til, med mindre noen som allerede jobber skal bli arbeidsledig.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Til hva, å prøve å skaffe seg jobb? Da har man jo NAV som kan hjelpe med å skrive CV og søknad.

NAV prioriteter ikke å hjelpe folk som allerede er uføre.

Og hva hjelper det å skrive søknad når CV'en ser ut som en møllspist sveitserost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Andreaswell skrev:

Minstesats på ufør er vel høyere enn på AAP?

Ja, det stemmer. Bor du sammen med ektefelle eller samboer er minstesats 0,28G høyere enn AAP. For enslige er det 0,48G høyere. Det blir vel et par tusen ekstra utbetalt i måneden.

17 timer siden, Andreaswell skrev:

Men uansett synd det, så absolutt! Men hva har det med MEG å gjøre? Slal jeg si nei til arven, kaste ut samboeren og sende forsikringsutbetaling i retur fordi andre ikke får det samme som meg?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Kanonføde skrev:

Kjære Andreas.

Hvorfor trenger du utdannelse for å jobbe, kan du ikke sitte på et kontor og ta imot telefoner?

Det har jeg forsøkt, og funket utrolig dårlig med min adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
19 minutter siden, gråstein skrev:

NAV prioriteter ikke å hjelpe folk som allerede er uføre.

Og hva hjelper det å skrive søknad når CV'en ser ut som en møllspist sveitserost?

NAV er behjelpelig med å få folk ut i "praksisplasser" slik at man får arbeidserfaring, også uføre. Men klart, det er jo lettere å gi opp enn å prøve hardere.

16 minutter siden, gråstein skrev:

Ja, det stemmer. Bor du sammen med ektefelle eller samboer er minstesats 0,28G høyere enn AAP. For enslige er det 0,48G høyere. Det blir vel et par tusen ekstra utbetalt i måneden.

Nei.

Par tusen ekstra i mnd er mye penger for noen på minstesats det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, Andreaswell said:

Det har jeg forsøkt, og funket utrolig dårlig med min adhd.

Prøv hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

NAV er behjelpelig med å få folk ut i "praksisplasser" slik at man får arbeidserfaring, også uføre.

Nei, det er de ikke. De sa helt klart de ikke hadde noe å "tilby".

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men klart, det er jo lettere å gi opp enn å prøve hardere.

Det fungerer utrolig dårlig med min AS.

Men kan du ikke bare ta deg sammen og klare en kontorjobb? Det er jo lettere å gi opp enn å prøve hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kanonføde skrev:

Prøv hardere.

Hjelpe meg som dere krangler, - men må tilsto at jeg begynte å le høyt her;-) Du er ganske treffsikker av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Kanonføde skrev:

Prøv hardere.

Nå er du bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, gråstein skrev:

Nei, det er de ikke. De sa helt klart de ikke hadde noe å "tilby".

Det fungerer utrolig dårlig med min AS.

Men kan du ikke bare ta deg sammen og klare en kontorjobb? Det er jo lettere å gi opp enn å prøve hardere.

Jeg har heller sagt at du skal ta deg sammen, og jeg vet ikke hva du sliter med, før nå da. Synd de ikke hadde noe å tilby.

Jeg har forsøkt og jeg har ikke gitt opp, derfor studier :) Omskolering er ikke å gi opp.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
19 minutter siden, frosken skrev:

Hjelpe meg som dere krangler, - men må tilsto at jeg begynte å le høyt her;-) Du er ganske treffsikker av og til.

Det er meg og kanonføde i et nøtteskall :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...