Gå til innhold

Slutt på logo og farger på røyk og snus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror du dette hjelper?

https://www.tb.no/nyheter/tonsberg/helse/na-blir-det-slutt-pa-logo-og-farger-pa-royk-og-snus/s/5-76-550645

«Vi vet at design påvirker barn og unge. Derfor fjernes nå farger og logo på røyk og snus. For barnas skyld», sies det i videoen Helsedirektoratet la ut på Facebook tirsdag.

I over 40 år har det vært forbudt å reklamere for tobakk i Norge, og nå skal det heller ikke være logoer på røykpakkene som selges.

Norge er det fjerde landet i verden som innfører slike røykpakker, og det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser uten logo og spreke farger.

Slik vil de nye røykpakkene og snusboksene se ut:

NØYTRAL EMBALLASJE MED ADVARSLER: Slik vil de nye røykpakkene og snusboksene se ut. Siste frist for å selge dem som er på markedet i dag, er 1. juli 2018.

Anonymkode: d382f...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Burde ikke det samme gjelde alkoholholdige varer? Bare en hvit etikett med et sort kors og en tåre på flasken, og påskriften: "Inntak av alkohol kan bl.a. forårsake: alvorlige personlighetsforandringer, utagering, vold, avhengighetsproblemer, psykoser, depresjoner, familieoppløsning, ødelagt lever, ødelagt liv, en langsom, smertefull eller plutselig og smertefull/ikke fullt så smertefull død."

Anonymkode: 331c6...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du dette hjelper?

https://www.tb.no/nyheter/tonsberg/helse/na-blir-det-slutt-pa-logo-og-farger-pa-royk-og-snus/s/5-76-550645

«Vi vet at design påvirker barn og unge. Derfor fjernes nå farger og logo på røyk og snus. For barnas skyld», sies det i videoen Helsedirektoratet la ut på Facebook tirsdag.

I over 40 år har det vært forbudt å reklamere for tobakk i Norge, og nå skal det heller ikke være logoer på røykpakkene som selges.

Norge er det fjerde landet i verden som innfører slike røykpakker, og det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser uten logo og spreke farger.

Slik vil de nye røykpakkene og snusboksene se ut:

NØYTRAL EMBALLASJE MED ADVARSLER: Slik vil de nye røykpakkene og snusboksene se ut. Siste frist for å selge dem som er på markedet i dag, er 1. juli 2018.

Anonymkode: d382f...ae6

For meg som lungesykepleier er dette bildet på røykpakka et vanlig syn...De finnes på ordentlig og det er mange av de... Man må slutte å ha piggene ute for å forsvare sin egen avhengighet . Man er ikke ute etter å dømme men man kan redusere og forebygge at flere blir " hekta". ? 

Anonymkode: c665f...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bekymrer meg ikke lenger for noe😊

Jeg er overbevist om at reven rasker over isen imorra også😊

Anonymkode: ffa00...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener jeg tror helt sikkert at reven vil raske over isen som han pleier i fremtiden også😊

Uansett tiltak😊

Anonymkode: ffa00...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg mener jeg tror helt sikkert at reven vil raske over isen som han pleier i fremtiden også😊

Uansett tiltak😊

Anonymkode: ffa00...ac8

Om vi utrydder reven også?

Anonymkode: 331c6...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutes ago, AnonymBruker said:

Reven rasker og humla suser

Sånn er nok det

Anonymkode: 698d4...8b0

Så du mener i dette tilfellet at det er best å bare "la humla suse?"

Anonymkode: 331c6...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener i dette tilfellet at det er best å bare "la humla suse?"

Anonymkode: 331c6...a90

Slipp reven løs

Anonymkode: 698d4...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøper røyken og snusen min i Sverige, så kommer til å forsette å "reklamere" med min flotte RØDE Prince 25-pakkning, godt synlig i brystlomme på jakka, lenge etter at all norsk røyk har blitt brun...! 😊

Men ærlig talt... dette vil jo ikke føre til at noen slutter, eller lar være å begynne! Det er jo ikke fargen på pakka man er eller blir avhengig av! Eneste dette vil føre til er jo forvirring i kassa på butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Celine98 skrev:

Jeg kjøper røyken og snusen min i Sverige, så kommer til å forsette å "reklamere" med min flotte RØDE Prince 25-pakkning, godt synlig i brystlomme på jakka, lenge etter at all norsk røyk har blitt brun...! 😊

Men ærlig talt... dette vil jo ikke føre til at noen slutter, eller lar være å begynne! Det er jo ikke fargen på pakka man er eller blir avhengig av! Eneste dette vil føre til er jo forvirring i kassa på butikken!

Jeg er av dem som tror det kan ha en viss betydning at pakkene er mindre appellerende ved at de alle ser like anonyme ut.

 

Røyking er jo mer eller mindre på vei ut, og jeg tror diverse tiltak som har vært satt i kraft har hatt betydning. Selv kjenner jeg nesten ingen som røyker lenger. Selvfølgelig enkelte, men veldig få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle blir ikke budt det samme i livet. Nei Alle generasjoner har sitt. Husker vi studenter fikk pizza  og øl gratis ( så mye vi orket av begge deler også med sjømat på søttitall)gruppevis i bryggerienes gamle lokaler. Bare forkastelig men stor opplevelse  i reversibel bygninger og lokaler breddfull av historie på godt og vondt sikkert om i dybden vi går og ikke å nekte for en bedre middag dengang inntekter ikke var av de store for så mange av oss)

I våre dager  vil man i stedet sette farve på siloene og ikke bare høyballer. Bare kult. Så absolutt.

Det ender med sykdom og elendighet så nesten i alt i dag uansett snart.Som en pensjonist uttalte. Vi har det for godt så vi bryr oss for lite i dag. Han hadde selv vært " utpå" i sin ungdom med både dans og trekkspillmusikk ( som bare er fantastisk( håper de snart sender i reprise konserten fra tror det var konserthuset for ca et år siden)

Vi eldre kan vel bare be ungdom fortsette å tenke på seg selv å ikke begynne med alle de tingene som ikke er bra for noen.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men det mest oppsiktsvekkende jeg hørte var på svensk radio for ca et år siden eller kanskje ikke så lenge siden . De hadde stoppet salg av riskaker da de inneholdt strykinin eller noe ( livsfarlig gift)

Og disse spises jo ofte av små barn har jeg sett selv når mødre triller rundt.

Det er nok mange pakninger som burde vært en aannen kanskje.

Det er sikkert for mye å rekke over for så mange ting å rekke over for de som er satt til å passe på oss i virkeligheten. Sikkert også penger som mangler. Livet handler jo om evig kamp med knappe ressurser i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Heldigvis prøver jeg å fase sigarettrøyk ut av mitt liv. Og man skal aldri si aldri. En vakker dag lykkes kanskje også jeg.

Men alt som ikke raker meg gidder jeg ikke lenger tenke mere på. Jeg har nok med veldig  vond nakke. Har kanskje noe med for mye bruk av mobil å gjøre. Hvem vet.Kanskje bare psyke. Man skal aldri si aldri. Alle kan bli syke og skrale eller bli indisponibel. Håper det går over.

Og sola titter frem igjen for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle er vel opptatt nå av hvem som skal bekle Statsministerstolen de kommende årene  og hvem som eventuelt drar stolen under Erna i den store Stolleken. Hvis ikke alle er mye mer voksne og opptatt av helt andre ting for eksempel den nye loven mot mobbing.

Men hvis noen vet noen gode metoder om hvordan man kutter ut sigarettrøyking og nikotinproblemer og vil dele av sin rike erfaring så vil jeg gjerne høre. Hvem vet kanskje det kan være noe jeg kan få til å fungere.

Alle gode råd for annen sparing i personlig økonomi også.

Men annen farge på sigaretter tror jeg hjelper lite. Tror bare AS Noge sitt tap i utenlandshandel bare blir mye større.

Men fasiten gjenstår ganske riktig å se for her er variablene altfor mange og ikke bare for meg dessverre. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi er mange som har god grunn til å skjærpe oss ja så absolutt

Både i søppelsortering og tobakksrøyking.

Men jeg har lagt merke til at dette med røyking ofte ebber mye ut med årene for de aller fleste og får mer og mer kun en sosial funksjon.

Så kanskje er det håp i hangande snøre for så mange fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Men jeg har lagt merke til at dette med røyking ofte ebber mye ut med årene for de aller fleste og får mer og mer kun en sosial funksjon.

Jeg synes folk ofte røyker mer når de blir pensjonister, bl.a. fordi de begynner å ta hyppigere handleturer til Sverige og andre utland?  Men det er jo mange som slutter lenge før de kommer i den alderen.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes liksom at de fleste på min alder har klart å legge det bak seg . De fleste helt. Men det er kanskje litt tilfeldig hvem man vet om i "sitt "miljø.

Uansett. Alle må bare redde seg sjøl i dag og det gjelder både snus og overdreven spilling og alkohol og alt som innebærer økonomiske og helsemessig negativitet spesielt med utsikter til veldig avkuttede pensjoner og lite tilfang av jobber som er reelt å søke på med så gamle utdanningsmessige bakgrunner og med så mange år ut av yrkesliv.

Signalene fra helsevesen og andre er jo også klare. Alle må redde seg sjøl som best de kan og spesielt er de merket ut som har en mor eller far eller selv røker og drikker.

Utsiktene blir bare værre ihvertfall hvis man ikke kjenner maktmennesker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...