Gå til innhold

Hva menes?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Etter en nevropsykologisk utredning står det i journalen min. "På SRS kommer en ut med en T-skåre på 60. En T-skåre på mellom 60-75 kan sies å antyde en mild eller moderat vanske i forhold til sosial gjensidighet og kan være forbundet med en autismespekterforstyrrelse. Samtidig må en ta i betraktning at en T-skåre på 60 ligger på grensen til normalområdet som er 59 og nedover". SCQ-nåtid totalskåre på 4, SCQ-livsløp totalskåre på 5. Godt under off som er 15. "Cut off over 15 bør undersøkes ytterligere i forhold til autismespekterforstyrrelse". Hva mener de egentlig? Håper noen kan forklare da DPS virker lite villige til det tross flere henvendelser. Ikke fikk jeg en forståelig nok forklaring etter utredningen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, kovakova skrev:

Kan man få lese hva de kom frem til under nevropsykologisk utredning??!

Ja står i journalen. Ved mitt tilfelle gikk det via DPS så sto i den journalen, men tror det også kan være notat hvor utredningen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konklusjon: Det er meget usannsynlig at du har en autismespekterlidelse. Men kanskje er du litt sosialt tilbakeholden av andre årsaker?

Anonymkode: 82024...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konklusjon: Det er meget usannsynlig at du har en autismespekterlidelse. Men kanskje er du litt sosialt tilbakeholden av andre årsaker?

Anonymkode: 82024...cd1

Jeg opplever selv å være klønete sosialt sett og har jo lærevansker som jeg merker mye i forhold til kommunikasjon. Scorer lav på "auditiv hukommelse" og har en svak læringskurve som ligger under normalområdet. Altså svak verbal hukommelse. Om det spiller inn sosialt sett aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, aa-k-j skrev:

Etter en nevropsykologisk utredning står det i journalen min. "På SRS kommer en ut med en T-skåre på 60. En T-skåre på mellom 60-75 kan sies å antyde en mild eller moderat vanske i forhold til sosial gjensidighet og kan være forbundet med en autismespekterforstyrrelse. Samtidig må en ta i betraktning at en T-skåre på 60 ligger på grensen til normalområdet som er 59 og nedover". SCQ-nåtid totalskåre på 4, SCQ-livsløp totalskåre på 5. Godt under off som er 15. "Cut off over 15 bør undersøkes ytterligere i forhold til autismespekterforstyrrelse". Hva mener de egentlig? Håper noen kan forklare da DPS virker lite villige til det tross flere henvendelser. Ikke fikk jeg en forståelig nok forklaring etter utredningen heller. 

Du ligger på grensen til autisme. For å,avklare dette må det undersøkes nærmere.

Anonymkode: 3a02b...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ligger på grensen til autisme. For å,avklare dette må det undersøkes nærmere.

Anonymkode: 3a02b...2bc

Hadde liten mistanke om det, men greit å få andres mening. Vil gjerne ha det avklart så jeg har noe å forholde meg til. Foreløpig sier jeg bare at jeg har lærevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ligger på grensen til autisme. For å,avklare dette må det undersøkes nærmere.

Anonymkode: 3a02b...2bc

 

1 time siden, aa-k-j skrev:

Hadde liten mistanke om det, men greit å få andres mening. Vil gjerne ha det avklart så jeg har noe å forholde meg til. Foreløpig sier jeg bare at jeg har lærevansker.

Jeg synes du skal vektlegge svaret høyere opp i tråden, der det står:

Konklusjon: Det er meget usannsynlig at du har en autismespekterlidelse. Men kanskje er du litt sosialt tilbakeholden av andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, frosken skrev:

 

Jeg synes du skal vektlegge svaret høyere opp i tråden, der det står:

Konklusjon: Det er meget usannsynlig at du har en autismespekterlidelse. Men kanskje er du litt sosialt tilbakeholden av andre årsaker?

Og jeg ga et svar på det. Som sagt tidligere oppe i tråden så er jeg klønete sosialt sett. Kan ofte si ting feil, blande ord og prate tull som andre ikke forstår. Noen ganger lurer jeg på hva jeg egentlig har sagt. Blir ofte sliten av å være sosial noe jeg skulle ønske jeg ikke ble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare ha hjelp med å forstå dette. Og hjelp med å finne ut hvordan ting kan tilpasses i forhold til å fungere bedre. Har i følge papirene problemer med eksekutiv funksjon uten å helt vite hva de mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Jeg vil bare ha hjelp med å forstå dette. Og hjelp med å finne ut hvordan ting kan tilpasses i forhold til å fungere bedre. Har i følge papirene problemer med eksekutiv funksjon uten å helt vite hva de mener. 

https://snl.no/eksekutive_funksjoner

Eksekutive funksjoner, i psykologi og psykiatri betegnelse for en persons evne til problemformulering, planlegging og gjennomføring av oppgaver (kognitive funksjoner).

Anonymkode: 3a02b...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, aa-k-j skrev:

Og jeg ga et svar på det. Som sagt tidligere oppe i tråden så er jeg klønete sosialt sett. Kan ofte si ting feil, blande ord og prate tull som andre ikke forstår. Noen ganger lurer jeg på hva jeg egentlig har sagt. Blir ofte sliten av å være sosial noe jeg skulle ønske jeg ikke ble. 

Beklager, leste tallene over feil. Du har sannsynligvis ikke en autismespekterforstyrrelse

Anonymkode: 3a02b...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, leste tallene over feil. Du har sannsynligvis ikke en autismespekterforstyrrelse

Anonymkode: 3a02b...2bc

Mulig jeg kun har få trekk av det uten å faktisk ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Mulig jeg kun har få trekk av det uten å faktisk ha det. 

Du spurte hva teksten du siterte betyr, og svaret er at det er meget usannsynlig at du har en autisme-spekterforstyrrelse. Da bør du vel legge ideen om autisme vekk.

Anonymkode: d1f7d...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du spurte hva teksten du siterte betyr, og svaret er at det er meget usannsynlig at du har en autisme-spekterforstyrrelse. Da bør du vel legge ideen om autisme vekk.

Anonymkode: d1f7d...818

Det er ikke direkte autisme jeg tenker på, men kun enkelte lignende trekk som ikke direkte faller under det. Det var pga hvordan jeg var i forhold til framtoning, tankegang osv jeg ble utredet for bla det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...