Gå til innhold

Elitisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er Arbeiderpartiet, SV og Venstre elitistiske?

 

Vet att mange tenker   att de partiene,  er de som er mest sympatiske i sine menneskesyn.

 

Men har de blitt elitistiske? De ser att i Norge og feks U.S.A så stemmer arbeidsfolk og fattige på "populister", selv om den økonomiske politikken til feks Trump, og Siv Jensen, virker motsatt av hva som er bra for de gruppene. Ser de ikke at det ett svar på forakten, som eliten synes å  ha mot de uutdannede massene, sitt syn på feks innvandring?

 

Altså ta meg selv som ett eksempel. Ser de på meg som en ufør slask, som ikke vet mitt eget beste? Att min mening må marginaliseres? Fordi jeg ikke har utdannelse, eller deler deres syn på innvandring? Mens de vet bedre enn meg, hva som er best for meg? Att de som er eliten, som vet best, som innehar det å være politisk korrekt?

 

 

Anonymkode: 0931d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er Arbeiderpartiet, SV og Venstre elitistiske?

 

Vet att mange tenker   att de partiene,  er de som er mest sympatiske i sine menneskesyn.

 

Men har de blitt elitistiske? De ser att i Norge og feks U.S.A så stemmer arbeidsfolk og fattige på "populister", selv om den økonomiske politikken til feks Trump, og Siv Jensen, virker motsatt av hva som er bra for de gruppene. Ser de ikke at det ett svar på forakten, som eliten synes å  ha mot de uutdannede massene, sitt syn på feks innvandring?

 

Altså ta meg selv som ett eksempel. Ser de på meg som en ufør slask, som ikke vet mitt eget beste? Att min mening må marginaliseres? Fordi jeg ikke har utdannelse, eller deler deres syn på innvandring? Mens de vet bedre enn meg, hva som er best for meg? Att de som er eliten, som vet best, som innehar det å være politisk korrekt?

 

 

Anonymkode: 0931d...f2d

De fleste politikske partier er elitiske i våre dager.

 

Anonymkode: ca8f5...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er flinke til å melke systemet - fra nrk.no:

Fem år etter at Stortinget endret enkelte regler som særbehandlet dem i forhold til folk flest, viser NRKs gjennomgang at våre folkevalgte fortsatt nyter godt av egne regelverk.

 

Dette er en av flere områder der stortingspolitikerne har ordninger for pendling og reising som skiller seg fra folk flest.

  • Alle som bor mer enn 40 kilometer unna Stortinget får dekket leilighet. Grensa for hvem som får leilighet har stått uendret siden 1954.
  • Politikernes innenlandsreiser er definert som yrkesreiser og dekkes av Stortinget. NRKs gjennomgang viser at dette inkluderer alt fra LO-arrangementer, møter i lokale partilag og bursdagsfester for partifeller.
  • Politikerne får dekket reisen fra Oslo til hjemstedet sitt 1–2 ganger i uka. På denne reisen nyter de godt av en skattefri kjøregodtgjørelse på 3,50 per kilometer. Vanlige ukependlere får 1,50 per kilometer.

Da Frp-politiker Anita Vik i Fredrikstad fylte 40 år høsten 2014, var partikollegene Erlend Wiborg og Ulf Leirstein invitert. Stortinget betalte for overnattingen i tråd med dagens regelverk.

 

Anonymkode: ca8f5...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er godt å tenke på at politikere og kongelige som har så viktige jobber og skal stå last og brast i med landet vårt har romslige og gode arbeidsbetingelser

De skal stå om andre snubler ,men det er ikke det samme som at de ikke kan kritiseres og at ytringsfrihet skal skje og viktige ting settes i perspektiv så man ser hvilke ting som man kan velge på

For tiden er jeg ikke enig med noen av dem om mye politiske planer og tror neppe jeg tar veien til stemmeurnene til høsten da jeg er av de mange tror jeg som ikke forstår stort lenger

Men det er viktig at disse om man velger å betegne dem som eliten har gode betingelser da de dermed blir mindre fristet til å bryte lov og regler og sedvane og er mindre utsatte for utilbørlig press og utnytting fordi det mankerer på nødvendigheter til seg og sine og arbeidsro ikke minst

Det er veldig viktig at deres " integritet" ikke kan settes spørsmål ved Men det er også viktig med fri og uavhengig presse

Man blir jo veldig urolig av mye snakk om " fake news" mange steder Vi vil jo alle bidra så godt vi kan og selvsagt så intelligent og smart som mulig Jeg tror bare vi er så mange nå som ikke forstår stor

Ingenting er liksom som vi trodde de var

Anonymkode: dccb2...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er ett tankekors att hver gang det er terror, så skal det komme de samme flosklene, om att dette er ikke "islam" og muslimer og vi skal stå sammen. Muslimer står i høy grad ikke sammen med oss for vestlige verdier. Men alikevel skal politikere snakke opp alt som kan snakkes opp, og ignorerer det som alle vet.

 

Det er klart att det er lett for Ingebrigt Sten Jensen og snakke om åpnere grenser, han som bor i Bærum. Her på Oslo Øst er det nok mange som ikke er like entusiastiske... Men det er Sten Jensen som slipper til  i media...

 

Elitisme de luxe.

Anonymkode: 0931d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke misforstå

Jeg mener det er all grunn til å være skeptisk til alle kanter spesielt i våre dager er hva jeg mener

Anonymkode: dccb2...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

I SV har de en debatt om dette. Noen i partiet mener de har blitt for opptatt av prinsippsaker som å få flere kvinner i styrerommene. Dette er saker som de rike og intellektuelle brenner for.  De fattigste kanskje har andre bekymringer i hverdagen.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde vært mere fokus på rus

Absolutt alle typer rus også politisk rus  Den såkalte eliten er dem som er trendsettere for stadig nye typer rus og ruspråk

Vi er blitt et rus-samfunn på grunn av politikernes politikk

økningen i jobber er kun midlertidig nødarbeid

Anonymkode: dccb2...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har tenkt mer på dette selv om jeg ser at det nå er en " forlatt tråd" Vi har så lett å tillegge andre bestemte egenskaper og kanskje væremåte og meninger og menneskelige kvaliteter Tenk bare på alt vi her i landet har sagt om morsommheter(?) om vestlendinger og nordlendinger og Oslofolk og de fra Østfold

Så akkurat et innslag i lokalnyhetene fra Vestlandet hvor de kjørte varer til de som ikke kunne komme seg i butikken og tenker også på et firma med noen unge mennesker som gjør en stor jobb i bedene våre og tar igjen forsømt gjennom mange år slik at jeg forhåpenlig klarer det selv neste vår  Det står vestlendinger bak alt  godt tror jeg😊

Vi går ofte bare for hardt fram tror jeg i dag🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...