Gå til innhold

Pusteproblem som ulempe ved p-piller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til gynekologen: Går jeg på feil p-piller???  Hei er en kvinne på 44 år. Som ble satt på cerazette for ca 1 år av lege. Da hadde jeg ikke brukt prevensjon på mange år. Mensen var helt umulig. Store blødninger i 9-10 dager. Og smerter og blodklumper. Så jeg ble satt på prevensjon. Cerazette gjorde at jeg blødde hver dag i 5 mnd. Da ble jeg satt på p-pillen Yasmin 21. Og sendt til gynekolog. Fant ingenting. Alle prøver var fine. Så kommer jeg til saken. Etter at jeg startet på p-piller i fjor så har jeg plutselige puste problemer. Helst når jeg ligger. Kan våkne midt på natten og heve etter pusten. Det samme gjelder om jeg ligger på magen og holder nesten på å sovne. så kan jeg plutselig heve etter pusten. Føler jeg nesten blir kvalt.. Har også mistet følelse i høyre pekefingertupp.  Har ikke tenkt så mye over dette før jeg kom over en artikkel på nettet. En overlege mente mange velger "feil" p-piller. Der det stod ulemper med p-piller og ting jeg må være obs på. Legger med listen det stod:

Så høy er blodpropp-risikoen

  • Kvinne som ikke bruker prevensjon: 2 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker Loette, Microgynon, Oralcon Synfase: 5-7 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker Marvelon, Mercilon Yasmin, Yasminelle, Yaz, Rubira, Finminette: 9-12 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker NuvaRing Evra: 6-12 per 10.000
  • Kvinner som bruker Qlaira, Zoely: Ukjent
    Kilde: Statens Legemiddelverk

    Her er faresignalene du må være obs på:
  • Sterke smerter i ett ben eller én arm.
  • Hevelse i ett ben eller én arm.
  • Plutselig, kraftig hoste uten årsak.
  • Smerter i brystet eller i venstre arm.
  • Plutselige pustevansker.
  • Uvanlig, kraftig eller langvarig hodepine.
  • Kraftige eller langvarige migreneanfall.
  • Nedsatt syn eller dobbeltsyn.
  • Problemer med å snakke.
  • Svimmelhet.
  • Plutselig, nedsatt bevegelighet i arm eller ben.
  • Nummenhet eller nedsatt følelse i en del av kroppen.
  • Kraftige magesmerter.

Anonymkode: ecd57...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine pusteproblemer tyder ikke på blodpropp i lungen, da vil symptomer komme akutt. Det med følelsen i fingertuppen bør du snakke med legen om.

Du fikk altså p-pille for å redusere blødninger. Det er etter min mening helt feil behandling, iallfall når det ikke samtidig er stort behov for sikker prevensjon. Valget av Yasmin er også feil. Den har størst risiko for blodpropp. Det er flere behandlinger for å redusere blødninger som er mer passe i din alder:

  • Førstevalget er hormonspiralen Mirena. 80% får mindre blødning og etter 1 år er 16% uten menstruasjon, etter 3 år har 24% mistet menstruasjonen. Mirena kan sitte i 5 år

  • Man kan fjerne livmorslimhinnen ved ulike metoder (ablasjon). Da vil 50% miste menstruasjonen.

  • Cyklokaprontabletter (3x3) reduserer blødning med ca 50%, kan brukes i ventetid på annen behandling.

  • Hvis muskelknuter er årsak til rikelige blødninger, er det ulike behandlinger for det, men det er tilsynelatende ikke tilfelle med deg?

  • Endelig er fjerning av livmor en mulighet. Man vil bevare eggstokkene så du ikke kommer i overgangsalder for tidlig.

Den listen du legger til er kjent for alle leger (håper jeg iallfall). Jeg mener altså at du bør slutte med p-pille og velge annen behandling. Det er mange og bedre muligheter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til gynekologen: Går jeg på feil p-piller???  Hei er en kvinne på 44 år. Som ble satt på cerazette for ca 1 år av lege. Da hadde jeg ikke brukt prevensjon på mange år. Mensen var helt umulig. Store blødninger i 9-10 dager. Og smerter og blodklumper. Så jeg ble satt på prevensjon. Cerazette gjorde at jeg blødde hver dag i 5 mnd. Da ble jeg satt på p-pillen Yasmin 21. Og sendt til gynekolog. Fant ingenting. Alle prøver var fine. Så kommer jeg til saken. Etter at jeg startet på p-piller i fjor så har jeg plutselige puste problemer. Helst når jeg ligger. Kan våkne midt på natten og heve etter pusten. Det samme gjelder om jeg ligger på magen og holder nesten på å sovne. så kan jeg plutselig heve etter pusten. Føler jeg nesten blir kvalt.. Har også mistet følelse i høyre pekefingertupp.  Har ikke tenkt så mye over dette før jeg kom over en artikkel på nettet. En overlege mente mange velger "feil" p-piller. Der det stod ulemper med p-piller og ting jeg må være obs på. Legger med listen det stod:

Så høy er blodpropp-risikoen

  • Kvinne som ikke bruker prevensjon: 2 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker Loette, Microgynon, Oralcon Synfase: 5-7 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker Marvelon, Mercilon Yasmin, Yasminelle, Yaz, Rubira, Finminette: 9-12 per 10.000 kvinneår
  • Kvinner som bruker NuvaRing Evra: 6-12 per 10.000
  • Kvinner som bruker Qlaira, Zoely: Ukjent
    Kilde: Statens Legemiddelverk

    Her er faresignalene du må være obs på:
  • Sterke smerter i ett ben eller én arm.
  • Hevelse i ett ben eller én arm.
  • Plutselig, kraftig hoste uten årsak.
  • Smerter i brystet eller i venstre arm.
  • Plutselige pustevansker.
  • Uvanlig, kraftig eller langvarig hodepine.
  • Kraftige eller langvarige migreneanfall.
  • Nedsatt syn eller dobbeltsyn.
  • Problemer med å snakke.
  • Svimmelhet.
  • Plutselig, nedsatt bevegelighet i arm eller ben.
  • Nummenhet eller nedsatt følelse i en del av kroppen.
  • Kraftige magesmerter.

Anonymkode: ecd57...fa2

Jeg opplevde tungpust på samme måte som deg uten at jeg bruker p-piller. 

For min del er det angstproblemer. Fikk økt angstplager i tiden før overgangsalder. Både kropp og humør var ute av lage. En annen ting er at jeg samtidig økte i vekt og var i dårlig form... 

Selvfølgelig et det lurt å sjekke dette med lege .. Få sjekke feks om du snorker . Se at hjerte og lunger har det bra ... Evt om du er blodfattig ? 

Dette er bare mine erfaringer og jeg er ingen ekspert så lurt å få avkreftet fysiske ting først ... 

Anonymkode: ac03b...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...