Gå til innhold

Mosjon, energiforbruk og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siden det på psykiatriforumet er så mye snakk om vekt, tillater jeg meg å linke til denne artikkelen fra forskning.no

http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

Sannsynligvis er mindre matinntak det eneste som skikkelig hjelper om en skal ned i vekt.

Anonymkode: 3eb09...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er hovedsakelig kostholdet som virker inn. Faktisk 80-90 % ifølge legen min mor gikk til da hun måtte ta såkalt slankeoperasjon. Har selv merket det. Etter å ha lagt på meg nesten 30 kilo pga medisiner bestemte jeg meg for å legge om kostholdet og har så langt gått ned ca 6 kilo. Ofte går man opp i vekt fortere enn en å gå ned. Mange spiser gjerne 3 større måltider og spiser seg da skikkelig mett, men en bør redusere på måltidets størrelse og spise oftere. Jeg har 5 måltider til dagen og forsøker å unngå sukker og fettholdige mat/snop. Siden diabetes 2 i familien så er jeg litt obs på det samt at kroppen generelt liker mitt nåværende kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja det er hovedsakelig kostholdet som virker inn. Faktisk 80-90 % ifølge legen min mor gikk til da hun måtte ta såkalt slankeoperasjon. Har selv merket det. Etter å ha lagt på meg nesten 30 kilo pga medisiner bestemte jeg meg for å legge om kostholdet og har så langt gått ned ca 6 kilo. Ofte går man opp i vekt fortere enn en å gå ned. Mange spiser gjerne 3 større måltider og spiser seg da skikkelig mett, men en bør redusere på måltidets størrelse og spise oftere. Jeg har 5 måltider til dagen og forsøker å unngå sukker og fettholdige mat/snop. Siden diabetes 2 i familien så er jeg litt obs på det samt at kroppen generelt liker mitt nåværende kosthold. 

Flink du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det på psykiatriforumet er så mye snakk om vekt, tillater jeg meg å linke til denne artikkelen fra forskning.no

http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

Sannsynligvis er mindre matinntak det eneste som skikkelig hjelper om en skal ned i vekt.

Anonymkode: 3eb09...1f7

Det er sant ass! Jeg trente og trente! Gikk opp 18 kg fordi jeg ikke la om kostholdet også! La om kostholdet og vips gikk jeg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jepp, sånn er det. Bra kosthold og faste måltid er viktig, tror jeg. Og det er ekstra viktig å tenke på når det er fare for at en kan være disponert for diabetes 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å sykle igjen etter flere års "pause", men er ikke pga av vekten. Liker det, får masse frisk luft og ledd blir mindre belastet, men ble noe øm i baken de første dagene pga "pausen":P. Er godt for både kropp og sjel og trenger ikke tenke på om underlaget er asfalt eller grus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Trening er nok viktigst for helsa og for å stramme opp en kropp som bare er litt overvektig.

Jeg har slanket meg kun gjennom trening, men det gikk veldig sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror også dette stemmer. Er i temmelig god form nå ( i forhold til for 2-3 år siden), men vekta går ekstremt sakte nedover, fordi jeg ikke har klart innstrammingen av kostholdet godt nok. Må nok til med godtestopp igjen, slik jeg hadde i vinter. Og mindre måltider, slik en her skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det på psykiatriforumet er så mye snakk om vekt, tillater jeg meg å linke til denne artikkelen fra forskning.no

http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

Sannsynligvis er mindre matinntak det eneste som skikkelig hjelper om en skal ned i vekt.

Anonymkode: 3eb09...1f7

Ekelund påpeker også at det er flere svakheter ved studien.

For eksempel har Pontzer og co bare sammenlignet mennesker med ulikt aktivitetsnivå. Undersøkelsen kan ikke si noe om hva som skjer når en person endrer aktivitetsnivået sitt.

Anonymkode: 5bd1d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det på psykiatriforumet er så mye snakk om vekt, tillater jeg meg å linke til denne artikkelen fra forskning.no

http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

Sannsynligvis er mindre matinntak det eneste som skikkelig hjelper om en skal ned i vekt.

Anonymkode: 3eb09...1f7

Det stemmer nok det. 

Jeg har vel aldri gått så taskt ned i vekt og vært så mager som da jeg bare satt i en stol og stirret tomt ut i lufta og ikke greide å spise. 

Men tynn , kraftløs og uten muskler bør ikke være noe å trakte etter. Ikke er det pent heller. 

Å gå ned i vekt uten å trene styrke samtidig, gir ikke noe heldig resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det på psykiatriforumet er så mye snakk om vekt, tillater jeg meg å linke til denne artikkelen fra forskning.no

http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

Sannsynligvis er mindre matinntak det eneste som skikkelig hjelper om en skal ned i vekt.

Anonymkode: 3eb09...1f7

Jeg synes det er tullete å påstå at ikke økt aktivitet også kan bidra til vektnedgang. Det hjelper selvfølgelig ikke med økt aktivitet dersom man samtidig spiser mer, men med et kontrollert matinntak vil økt aktivitet kunne bidra i betydelig grad til vektreduksjon. I tillegg til forbrenning av kalorier, så bidrar økt aktivitet/trening til bedre kroppsopplevelser og noen ganger også bedre apetittregulering, - og dette er også positivt for de som ønsker en vektreduksjon.

En helt annen ting er at man ikke kan anta at de som er slanke nødvendigvis verken spiser sunnere eller trener mer enn de som er litt mindre slanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Nettopp. Forbrenning er en individuell ting, men å trene seg tynn er bortimot umulig. Som noen sa en gang, mat er kilo, trening er gram. Men alt hjelper jo, og det er uansett bra å være i god form. Kan jeg si. Som knapt er utenfor døra i løpet av en vanlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tror også dette stemmer. Er i temmelig god form nå ( i forhold til for 2-3 år siden), men vekta går ekstremt sakte nedover, fordi jeg ikke har klart innstrammingen av kostholdet godt nok. Må nok til med godtestopp igjen, slik jeg hadde i vinter. Og mindre måltider, slik en her skrev.

Jeg skal i gang med det samme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...