Gå til innhold

Sex med helsepersonell og meldeplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei...
Jeg hadde sex med en som jobbet tett med meg i helsevesenet for et og et halvt år siden. Det ble med to ganger. Det var fantastisk, men vi var enige om at vi måtte gjøre det rette og gi oss mens leken var god. Jeg har ikke hatt problemer med dette i etterkant. Det var bra sex med et annet menneske. Jeg brydde meg ikke om hans yrke, selv om mange nok ville gjort det. 

Det jeg lurer på, er om psykologen min har meldeplikt/må rapportere dette hvis jeg forteller han det. Det er jo på en måte en kollega av han, jeg vil ikke være mer konkret. Jeg føler meg overhodet ikke misbrukt, og heller ikke at denne personen har misbrukt sin posisjon for å utnytte meg. Det er et godt menneske som tok et uetisk valg, og jeg vil ikke ødelegge for hans jobb eller privatliv. Vi hadde en spesiell connection. Thats it.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg stadig sliter med å ville være utro (med flere). En del av sykdomsbildet mitt er at jeg er veldig seksuelt aktiv, men jeg har faktisk ikke nevnt dette for psykologen, men holdt det for meg selv. Men jeg tror jeg bør snakke om dette før jeg ødelegger forholdet jeg er i. Noen som vet om det er trygt å fortelle om dette til psykologen? :s

Anonymkode: a06d2...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er desverre ikke greit ... Helsepersonell vet at dette ikke er lov og han burde ha avstått fra denne handlingen. Jeg tro det  faktisk kan få ganske alvorlige konsekvenser for han hvis det kommer frem ... 

Jeg vet ikke om psykologen har taushetsplikt i denne sammenhengen.  Men jeg mener du uansett bør få snakke om ditt problem. Det kan du jo uansett ta opp uten å fortelle om denne hendelsen i første omgang .... ?. Det er jo opp til deg hva du vil si og du må jo også vurdere om du vil takle at denne personen får problemer pga dette.

 

Anonymkode: 8c400...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du har for så vidt rett. Det er sant at jeg ikke må fortelle om akkurat det som skjedde, men jeg har på en måte lyst til å gjøre det. Men hvis personen får problemer på grunn av det, så synes jeg ikke det er verdt det, nei. Virkelig ikke.

Anonymkode: a06d2...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har for så vidt rett. Det er sant at jeg ikke må fortelle om akkurat det som skjedde, men jeg har på en måte lyst til å gjøre det. Men hvis personen får problemer på grunn av det, så synes jeg ikke det er verdt det, nei. Virkelig ikke.

Anonymkode: a06d2...75b

Skulle ønske jeg hadde det rette svaret til deg. Om du trenger å snakke om det med psykologen skal du vite at du ikke står ansvarlig for det som skjedde .... Det er fullt og helt helsearbeiderne sitt ansvar .... 

Du kan jo spørre psykologen om hvordan han/hun ville håndtere en slik problemstilling uten å nevne navn .... ? 

Anonymkode: 8c400...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei...
Jeg hadde sex med en som jobbet tett med meg i helsevesenet for et og et halvt år siden. Det ble med to ganger. Det var fantastisk, men vi var enige om at vi måtte gjøre det rette og gi oss mens leken var god. Jeg har ikke hatt problemer med dette i etterkant. Det var bra sex med et annet menneske. Jeg brydde meg ikke om hans yrke, selv om mange nok ville gjort det. 

Det jeg lurer på, er om psykologen min har meldeplikt/må rapportere dette hvis jeg forteller han det. Det er jo på en måte en kollega av han, jeg vil ikke være mer konkret. Jeg føler meg overhodet ikke misbrukt, og heller ikke at denne personen har misbrukt sin posisjon for å utnytte meg. Det er et godt menneske som tok et uetisk valg, og jeg vil ikke ødelegge for hans jobb eller privatliv. Vi hadde en spesiell connection. Thats it.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg stadig sliter med å ville være utro (med flere). En del av sykdomsbildet mitt er at jeg er veldig seksuelt aktiv, men jeg har faktisk ikke nevnt dette for psykologen, men holdt det for meg selv. Men jeg tror jeg bør snakke om dette før jeg ødelegger forholdet jeg er i. Noen som vet om det er trygt å fortelle om dette til psykologen? :s

Anonymkode: a06d2...75b

Han har gjort en alvorlig feil.

Men du er voksen. Du visste hva du gjorde. Du har ikke hatt noen problemer med det og dere ble enige om å avslutte mens leken var god. Da lurer jeg på hva du vil oppnå med det ? Du vil ikke skade han sier du. Det er ikke så lett å tro deg når du skriver det.

Du skriver at du ikke har lyst til å ødelegge for hans jobb og privatliv og du skriver at du har lyst til å fortelle. Det er to utsagn som ikke henger sammen. 

Den eneste grunnen til å varsle er å forhindre at han gjør det samme med andre og det er en god nok grunn.

Men selv ville jeg heller ha tatt en personlig samtale med han om det. Fått han til å forstå hvor alvorlig risiko han har tatt og hva slags konsekvenser det kan få for han . Du kan jo legge til at du har vurdert å varsle for å skremme han litt.

Til psykologen bør du snakke om sykdomsbildet ditt. Det er fullt mulig å gjøre uten å nevne navn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Han har gjort en alvorlig feil.

Men du er voksen. Du visste hva du gjorde. Du har ikke hatt noen problemer med det og dere ble enige om å avslutte mens leken var god. Da lurer jeg på hva du vil oppnå med det ? Du vil ikke skade han sier du. Det er ikke så lett å tro deg når du skriver det.

Du skriver at du ikke har lyst til å ødelegge for hans jobb og privatliv og du skriver at du har lyst til å fortelle. Det er to utsagn som ikke henger sammen. 

Den eneste grunnen til å varsle er å forhindre at han gjør det samme med andre og det er en god nok grunn.

Men selv ville jeg heller ha tatt en personlig samtale med han om det. Fått han til å forstå hvor alvorlig risiko han har tatt og hva slags konsekvenser det kan få for han . Du kan jo legge til at du har vurdert å varsle for å skremme han litt.

Til psykologen bør du snakke om sykdomsbildet ditt. Det er fullt mulig å gjøre uten å nevne navn.

 

Tror kanskje du misforsto meg litt. Jeg har litt lyst til å snakke med psykologen om hva som skjedde. Men jeg har IKKE tenkt på å rapportere det. Det er derfor jeg lurte på om jeg kunne fortelle psykologen min om hvem det var jeg hadde sex med uten at det tvinger psykologen til å melde fra om det. Hvis det er noe psykologen er pliktig i å gjøre, så kommer jeg ikke til å nevne noe om saken i det heletatt. 

Anonymkode: a06d2...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje du misforsto meg litt. Jeg har litt lyst til å snakke med psykologen om hva som skjedde. Men jeg har IKKE tenkt på å rapportere det. Det er derfor jeg lurte på om jeg kunne fortelle psykologen min om hvem det var jeg hadde sex med uten at det tvinger psykologen til å melde fra om det. Hvis det er noe psykologen er pliktig i å gjøre, så kommer jeg ikke til å nevne noe om saken i det heletatt. 

Anonymkode: a06d2...75b

Du kan snakke med psykologen om det, men du trenger ikke å nevne navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er sykepleier og jeg er oppriktig lei meg for denne situasjonen. Han burde selv gått og fortalt dette til en overordnet ... Hvis han ikke hadde selvkontroll til å avstå fra dette lurer jeg på om han kan gjøre det igjen ..,? 

Anonymkode: 8c400...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Du kan snakke med psykologen om det, men du trenger ikke å nevne navn :)

Hadde aldri tenkt å nevne navn, men vurderte kanskje å nevne hvilken atbeidstittel vedkommende har. Men det er kanskje TMI.

Anonymkode: a06d2...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...