Gå til innhold

Må bytte benso på grunn av de nye helseforskriftene, men synes der er litt vanskelig å vite hvilke jeg bør prøve/kan bruke og fremdeles kunne kjøre bil etter en natt søvn eller etter noen timer som akuttbehandling på dagtid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på å søke fastlege om en mild dose/type benso. Eneste jeg har prøvd før er xanor - fungerte bra for mitt sporadiske behov, men siden jeg er avhengig av kunne kjøre bil, så har jeg nå fått en mistanke om at min bensobruk ( xanor) uansett ikke er forenlig med kjøring lengre, så da er jeg på leting etter et som er forenlige med mitt sporadiske bruk og som også må kunne kombineres med  de 10 MG stilnoct jeg tar jevnt, og som ikke gjør det umulig for meg å kunne kjøre noe jeg er helt avhengig av. Noen som bruker samme kombinasjon som meg(benso og stilnoct)? Hvilke benso kan passe og hva er å foretrekke.. ? Og hva er innenfor max inntak som ikke utelukker all kjøring? Håper noen her inne er mer kjent med de nye reglene enn meg og kan gi meg noen forslag. Synes det  var litt utydelige grenser og vanskelig å forstå og vill for all del ikke bryte disse!

Anonymkode: b99be...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er en jungel av regler som synes å ha en forvirrende effekt selv på helsepersonell. Selv har jeg fått høre att det ikke er noe fare i det hele tatt, til at andre leger igjen har sagt att jeg må vente 10 dager for å kjøre etter å tatt rivotril.l Xanor har kort halveringstid. Så det jeg gjorde, var att jeg kuttet ut rivotril, og andre benzo helt. Og tar xanor som har kort halveringstid bare ved feks tannlegetime. Da venter jeg i 70 timer før jeg kjører bil. da er jeg på den sikre siden. Etter alle solemerker.

 

Ellers er vel sobril i små doser noe man kan få lov til å kjøre med hvis jeg har forstått det rett.

Anonymkode: ee055...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reglene må forstås slik at den eneste benzo til fast bruk du kan kombinere med Stilnoct 10 mg, er Sobril med en døgndose på 15 mg.

Anonymkode: 59904...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fullstendig galskap å følge halveringstidene til medikamenter, da virketid kan være på kun noen få timer. Hvor mye av et medikament man har i blodet, kan si fælt lite om hvor kapabel man er til å kjøre bil.

Anonymkode: 11ebf...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene må forstås slik at den eneste benzo til fast bruk du kan kombinere med Stilnoct 10 mg, er Sobril med en døgndose på 15 mg.

Anonymkode: 59904...a22

Kan vel også ta 5mg valium istedet for sobril.

Anonymkode: 09d15...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel også ta 5mg valium istedet for sobril.

Anonymkode: 09d15...d95

Om du bruker en ekvivalenstabell, er dette korrekt. Ser en derimot på forskriften, er oksazepam (Sobril) det eneste tillatte benzo til fast bruk. Beklager.

Anonymkode: 59904...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du bruker en ekvivalenstabell, er dette korrekt. Ser en derimot på forskriften, er oksazepam (Sobril) det eneste tillatte benzo til fast bruk. Beklager.

Anonymkode: 59904...a22

Har du link til dette ?, ifølge denne listen er 10mg diazepam lovelig https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/

Anonymkode: 09d15...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du bruker en ekvivalenstabell, er dette korrekt. Ser en derimot på forskriften, er oksazepam (Sobril) det eneste tillatte benzo til fast bruk. Beklager.

Anonymkode: 59904...a22

Står også at deg lovelig her: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler---døgndoser-(helsekrav-til-førerkort)

Anonymkode: 09d15...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også verdt å merke seg at 8 timers regelen ikke gjelde ved bruk av sobril og valium. 

"Forskriften har ikke krav om et minimum tidsintervall fra inntak av diazepam eller oksazepam til kjøring kan skje. Spesielt diazepam har en betydelig sederende effekt. Legen må informere pasienten om hvordan legemiddelet skal brukes for ikke å være i strid med kravene til trafikksikker kjøring i § 35."

Anonymkode: 09d15...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene må forstås slik at den eneste benzo til fast bruk du kan kombinere med Stilnoct 10 mg, er Sobril med en døgndose på 15 mg.

Anonymkode: 59904...a22

Men hvordan skal da følgende forstås:

"Ved bruk av to legemidler opplistet i helsekravene i § 36 nr. 4 til 7, reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %" Betyr ikke dette at for at kombinasjon med benzo skal være lovlig, så må Stilnoctdosen reduseres til 5 mg - og at man så kan kombinere med enten 15 mg sobril eller 5 mg valium?

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler---døgndoser-(helsekrav-til-førerkort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Men hvordan skal da følgende forstås:

"Ved bruk av to legemidler opplistet i helsekravene i § 36 nr. 4 til 7, reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %" Betyr ikke dette at for at kombinasjon med benzo skal være lovlig, så må Stilnoctdosen reduseres til 5 mg - og at man så kan kombinere med enten 15 mg sobril eller 5 mg valium?

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler---døgndoser-(helsekrav-til-førerkort)

Tror det stemmer, men tror leger vurderer litt ulikt. Vet ikke hva som skjer hvis du er i grenseland og bruker medisiner som foreskrevet av lege.

Anonymkode: 09d15...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...