Gå til innhold

De uføres meningsløse frihet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget motiverer meg til ikke å bli altfor komfortabel med å være ufør.... At jeg ikke må være så opptatt av å forsvare min stilling men heller se verdien av å være i aktivitet ... 

Ofte kommer det an på hvilken holdning og filter man har når man leser noe ???

Anonymkode: 714ad...128

Ja, det er nettopp det - holdning og filter har mye å si.  Det er jo helt supert hvis du kan bruke teksten til å motivere deg selv, men du ser sikkert også at den handler om at folk flest føler misunnelse, mistenksomhet, hat og forakt for uføre? 

Og når Gargamel skriver over her at han ikke kjenner seg igjen i det, får han beskjed om at det stort sett bare er "eliten på DOL" (les: DOL-brukere som ikke er trygdet) som ikke føler dette.  En annen vanlig påstand er også at vi egentlig er trygdehatere, men fornekter det.  Denne debatten har vært repetert her mange ganger, slik Kayia  forklarte.  Den trenger ikke alltid foregå i klartekst, det kan være nok at en eller annen bruker begrepet "helg" eller "ferie", så kommer det en spydig kommentar av typen "Ja, det er nok godt å få fri når man har jobbet og slitt hele uka, ikke rart du misunner oss snyltere som har ferie hele året". 

Jeg er nok en av dem som fortsetter å mate trollene ved å svare, det skyldes at jeg har problemer med å la være å protestere når jeg får påstander om hva "alle" eller "folk flest" mener og gjør.  Det spiller ingen rolle om de handler om at "alle" alltid kjører over fartsgrensa, snyter på skatten så godt de kan, tar ut egenmeldingsdagene uten å være syke eller hater trygdede (eller noen andre grupper).  Hvis det er noe jeg misliker i den grad at det nærmer seg hat, så er det unyanserte negative påstander om grupper jeg selv tilhører, og siden dette er et diskusjonsforum, legger jeg ofte inn protester på den slags.

En annen årsak er at det er en god del trygdede her som har et balansert forhold til situasjonen sin og som har mye positivt å bidra med - nettopp fordi de har innhold i livet selv om de ikke er i arbeid (lenger).  Noen ganger, men heldigvis ikke så ofte, blir de pepret (av andre trygdede) med påstander om at de lever i en illusjon hvis de tror de ikke er hatet og derfor burde holde seg passive og ha svart samvittighet.  Det synes jeg er veldig stygt, dessuten er det med på å jage folk ut av forumet.    

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, laban skrev:

Ja, det er nettopp det - holdning og filter har mye å si.  Det er jo helt supert hvis du kan bruke teksten til å motivere deg selv, men du ser sikkert også at den handler om at folk flest føler misunnelse, mistenksomhet, hat og forakt for uføre? 

Og når Gargamel skriver over her at han ikke kjenner seg igjen i det, får han beskjed om at det stort sett bare er "eliten på DOL" (les: DOL-brukere som ikke er trygdet) som ikke føler dette.  En annen vanlig påstand er også at vi egentlig er trygdehatere, men fornekter det.  Denne debatten har vært repetert her mange ganger, slik Kayia  forklarte.  Den trenger ikke alltid foregå i klartekst, det kan være nok at en eller annen bruker begrepet "helg" eller "ferie", så kommer det en spydig kommentar av typen "Ja, det er nok godt å få fri når man har jobbet og slitt hele uka, ikke rart du misunner oss snyltere som har ferie hele året". 

Jeg er nok en av dem som fortsetter å mate trollene ved å svare, det skyldes at jeg har problemer med å la være å protestere når jeg får påstander om hva "alle" eller "folk flest" mener og gjør.  Det spiller ingen rolle om de handler om at "alle" alltid kjører over fartsgrensa, snyter på skatten så godt de kan, tar ut egenmeldingsdagene uten å være syke eller hater trygdede (eller noen andre grupper).  Hvis det er noe jeg misliker i den grad at det nærmer seg hat, så er det unyanserte negative påstander om grupper jeg selv tilhører, og siden dette er et diskusjonsforum, legger jeg ofte inn protester på den slags.

En annen årsak er at det er en god del trygdede her som har et balansert forhold til situasjonen sin og som har mye positivt å bidra med - nettopp fordi de har innhold i livet selv om de ikke er i arbeid (lenger).  Noen ganger, men heldigvis ikke så ofte, blir de pepret (av andre trygdede) med påstander om at de lever i en illusjon hvis de tror de ikke er hatet og derfor burde holde seg passive og ha svart samvittighet.  Det synes jeg er veldig stygt, dessuten er det med på å jage folk ut av forumet.    

 

 

Fint at du står på . Det går litt inn hos meg nå og jeg forstår bedre din frustrasjon ...;). Det at du faktisk er på lag med meg selv om jeg er uføretrygdet .. Faktisk sant at jeg blir påvirket av alle disse negative uttalelsene om det å være ufør fra andre uføre. Det er med på å forme mitt bilde av meg selv. Jeg vet at trygd akkurat nå er det rette valget for men jeg ser også bakdeler ved å være ufør og at det feks kan forverre depresjon og isolasjon . 

Anonymkode: 714ad...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nei dette er feil Er det noen som trenger frihet er det de uføre Mange har tvangslignende lidelser og tror de må leve å tenke som andre forteller dem tror jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror få misunner de trygdede. Min erfaring er at de få som gjør det ikke er sinte på trygdede, men bare har et ønske om at de også kan bli trygdet, og "gå hjemme og kose seg". De ser på det som et gode av velferdsstaten, og bærer ikke noe nag til de som er litt mer heldig.

De som er sinte på trygdede er en helt annen gruppe. De er ikke misunnelige, de ser på det som moralsk forkastelig. Er man misunnelig på en voldelig ektemann, misunner man deres konebanking?

Nevnte gruppe skiller såklart mellom de som har krav, og de som ikke har krav på trygd. Og såklart er det de som mottar trygd som egentlig ikke har krav på det. Problemet er at de egenhendig skiller levende fra døde. Det henger såklart sammen med dette med synlige eller usynlige funksjonsnedsettelser, men er ikke begrenset til den sfæren.

Så merk her at jeg mener de ikke er sinte på ALLE trygdede. Problemet er bare at de egenhendig skiller ut de "ikke-verdige", som de retter hatet mot. Noen av de det gjelder kan nok være snyltere og svindlere, men jeg kan ikke se hvorfor folk som egentlig er fremmede for en skal vite noe om dette. Er det ikke da bedre å høre på "systemet", selv om systemet ikke behøver å vite noe særlig om det det heller, bare at det har litt mer peiling på det enn "mobben".

Og det er såklart heller ikke så kategorisk som jeg skisserer, jeg sier det slik for å få frem poenget her. Det er noen arketyper man i en viss forstand kan sette personer sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygd er egentlig et svært heterogent begrep. I sin bredeste forstand inkluderer det jo pensjonister, men skal holde de utenfor her.

Blant de som mottar trygd finner man (blant annet):

- Oljeingeniøren som ble offer for nedbemanning som følge av lav oljepris og ikke greier finne seg ny jobb etter 30 år i arbeidslivet. Pga alder og feil kompetanse vil ikke Kiwi ha han heller.

- Mannen på 19 år som finner det mest økonomisk lukrativt å motta trygd mens han jobber svart med å selge kebab og mekke biler.

- En som har opplevd alvorlige traumer og som av den grunn (flashbacks og alvorlig angst) ikke greier å holde på en jobb i mer enn 14 dager, til tross for gjentatte forsøk.

- Kvinnen med minoritetsbakgrunn som har god kompetanse fra utdannelse i Pakistan men som ingen vil ansette av frykt for fremmed kultur

- En som har skadet ryggen sin i en arbeidsulykke og som av den grunn aldri mer kan jobbe.

- En som finner det mer bekvemt å spille World of Warcraft enn å jobbe

- En som i løpet av siste år på videregående fikk en psykoselidelse og som bruker medisiner som umuliggjør arbeid. Det er det eller psykose.

- En som har stått i helsekø i tre år og som går på AAP i påvente av virksom behandling

osv osv osv. 

Ja, noen av disse er slabbedasker. Noen som er i jobb raner ungdommer på fritiden. Det finnes "bad apples" overalt, i jobb som trygdet. Noen svindler NAV. Andre svindler arbeidsgiver eller eldre damer. 

Men å si at "alle" misliker "alle" som er trygdet, er idioti. Dol-elite eller ikke.

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, issomethingwrong said:

Men å si at "alle" misliker "alle" som er trygdet, er idioti. Dol-elite eller ikke.

Kan du ikke bare lese på nytt?????????????

On 6/4/2017 at 11:03 PM, Kanonføde said:

Jeg tror få misunner de trygdede. Min erfaring er at de få som gjør det ikke er sinte på trygdede, men bare har et ønske om at de også kan bli trygdet, og "gå hjemme og kose seg". De ser på det som et gode av velferdsstaten, og bærer ikke noe nag til de som er litt mer heldig.

De som er sinte på trygdede er en helt annen gruppe. De er ikke misunnelige, de ser på det som moralsk forkastelig. Er man misunnelig på en voldelig ektemann, misunner man deres konebanking?

Nevnte gruppe skiller såklart mellom de som har krav, og de som ikke har krav på trygd. Og såklart er det de som mottar trygd som egentlig ikke har krav på det. Problemet er at de egenhendig skiller levende fra døde. Det henger såklart sammen med dette med synlige eller usynlige funksjonsnedsettelser, men er ikke begrenset til den sfæren.

Så merk her at jeg mener de ikke er sinte på ALLE trygdede. Problemet er bare at de egenhendig skiller ut de "ikke-verdige", som de retter hatet mot. Noen av de det gjelder kan nok være snyltere og svindlere, men jeg kan ikke se hvorfor folk som egentlig er fremmede for en skal vite noe om dette. Er det ikke da bedre å høre på "systemet", selv om systemet ikke behøver å vite noe særlig om det det heller, bare at det har litt mer peiling på det enn "mobben".

Og det er såklart heller ikke så kategorisk som jeg skisserer, jeg sier det slik for å få frem poenget her. Det er noen arketyper man i en viss forstand kan sette personer sammen med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor er det ingen som snakker om alderspensjonistenes meningsløse frihet? 

Anonymkode: 1c682...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blir jeg litt påvirket av de negative trådene, går fortere i tankefellene etter at jeg har lest flere negative tråder (ikke om at noen har det vanskelig da)

Blir glad når jeg leser mange av svarene her. Vet at noen ser ned på meg fordi jeg ikke jobber, men tror nok de fleste ikke gjør det. Det beviser jo mange av svarene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, June 02, 2017 den 14.57, AnonymBruker skrev:

De uføre har jo fri hele dagen! De får bestemme selv, ikke sant? Nei, de uføre  ingenting annet enn å se ukene og månedene seile forbi uten de små seirene som selv den mest meningsfattige jobb gir.

Uføre legger seg hver kveld uten opplevelsen av å ha taklet utfordringene, overlevd, og seiret over dagen. Uføre går hver dag glipp av den selvrealiseringen som er grunnen til at vi ikke alle bytter jobb tre ganger i året.

Så hvorfor føles det som de har et gode andre ikke får? Mistillit, forakt og misunnelse får oss til å tenke at hvis de var skikkelige folk ville de lært seg spansk, drevet yoga, begynt å male eller blitt noen jævler til å kjøpe og selge aksjer. Alt vi drømmer om har de jo muligheten til!

Hvorfor gjør de ikke bare noe? De har så god tid, hvorfor er de ikke lykkelige? I en travel hverdag er det vanskelig å forstå at fritid ikke alltid er et gode, vanskelig å skjønne at man kan få for mye av det som normalt er en ressurs.

Det friske, arbeidende mennesker glemmer i sin glamorisering av fritiden, er at fritiden slett ikke er noe perfekt redskap for selvrealisering. Fritiden er fri for grenser, fri for retning, og i siste instans fri for mening, hvis man ikke klarer å fylle den. Det klarer de færreste særlig godt over tid.

Etter noen uker med strandliv begynner blikket å flakke, og det er ikke lenger befriende å ta en drink på formiddagen, eller trene yoga to timer før frokost. Fritidens glitrende tiltrekningskraft blekner, og vi begynner å drømme om jobben.

Anonymkode: f572b...4cd

Er enig i at det å være i arbeid er bra for de fleste av oss, men synes den teksten er litt lite nyansert. Kan vel være at noen uføre er i aktivitet som er meningsfull for dem? Kan ikke uføre også realisere seg selv om ikke via lønnet arbeid? Man kan vel også oppleve seire utenom i arbeid, greie ting en har "jobbet" for?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎06‎.‎2017 den 17.43, Nicklusheletida skrev:

Enig i dette som står her. 

For mye fritid er ikke sunt. 

 

Nei, men når man først ikke har en jobb å gå til, må man fylle fritiden med noe meningsfullt for at det ikke skal bli usunt. Jeg er uføretrygdet, men fyller den med et innhold som er meningsfylt for meg. Jeg sitter ikke og venter på at dagen skal bli kveld...

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...