Gå til innhold

Kan PCOS kureres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan PCOS kureres? Fikk påvist PCOS hos gynekolog pga sjelden/uregelmessig menstruasjon og masse cyster på begge eggstokker. Hun telte nesten 30 stykker på hver side. Da jeg kom tilbake etter noen måneder (og hadde gått ned 15 kg, var overvektig) sa hun at jeg plutselig ikke hadde cystiske eggstokker lenger, og at jeg var frisk... Jeg trodde at hvis man først hadde PCOS hadde man alltid PCOS.

Anonymkode: 9001c...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCOS (polycystisk ovarie syndrom) er en hormonforstyrrelse som forekommer hos ca 10% av den kvinnelige befolkningen. Symptomene er uregelmessige menstruasjoner, evt ingen menstruasjoner, overvekt av mannlige hormoner med tendens til uren hud og unormal hårvekst. PCO refererer til mange så cyster på eggstokkene. Mange er overvektige, og det er øket risiko for  ‘metabolske’ tilstander som f.eks. diabetes. Det er en viss arvelighet, og noen har et medfødt anlegg. Ved overvekt kommer symptomene, og ved vektreduksjon forsvinner symptomene. Det er det som du har opplevd. Livsstilsendring med kostomlegging og mosjon er den beste behandling. Du har altså behandlet deg selv. Kjempeflott. Hold vekten og hold dermed symptomene borte.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...