Gå til innhold

Tidligere NAV-minister: – Vi kaster diagnoser etter folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror at hadde nav hatt en stønad som ikke nødvendigvis knyttes til sykdom, en type "dagpenger" selv om mottager ikke har inntektsgrunnlag, så tror jeg tallet på diagnoser og mottagere av aap hadde gått ned.

http://www.tv2.no/a/9087250

Sju av ti unge mottakere av arbeidsavklaringspenger har psykisk diagnose. Det er veldig betenkelig, mener tidligere arbeidsminister Robert Eriksson (Frp).

Tidligere arbeidsminister Robert Eriksson mener at arbeidsledige gis diagnoser som gjør det vanskelig for dem å få jobb.

– Jeg mener vi er i ferd med å skape oss et diagnosesamfunn, sier den tidligere Frp-statsråden til TV 2 Nyhetene.

– Først må du sykeliggjøres for å være berettiget til å komme inn i ordningen, for da å få hjelp til å komme tilbake til arbeid. I mange tilfeller blir de påklistret en lettere psykisk lidelse som gjør det vanskeligere for dem å komme ut i arbeidslivet seinere, sier Eriksson.

– Jeg synes det er betenkelig at det nærmest blir kastet diagnoser på folk for å komme inn på en ordning.

Hans Magnus Solli er forsker tilknyttet Sykehuset i Vestfold. Han var i mange år rådgivende overlege i NAV. Også han mener vi har et system som fokuserer for mye på sykdom og for lite på arbeidsevnen folk faktisk har.

Anonymkode: a9072...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Problemene ligger i arbeidsmarkedet og ikke i menneskene synes jeg

Man burde satse mere på kvalifiseringsprogrammer for vanlige menneskers barn og ikke bare på toppledere og politikere

Mange utdanningsveieer i i praksis stengt for mange menneskers barn

Veien til å bli politiker også går vel snart om toppkarakterer i tull og rør

Men man bytter vel bare ut navnet "folkestyre "og kaller det hele noe anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Maggie55 skrev:

Man burde satse mere på kvalifiseringsprogrammer for vanlige menneskers barn og ikke bare på toppledere og politikere

Mange utdanningsveier er i praksis stengt for mange menneskers barn

Noe liknende dette sitatet har du skrevet flere ganger i forskjellige tråder.  Hva er det egentlig du mener - at lærerne setter karakterer ut fra foreldrenes status, at det kreves så mye for å få brukbare karakterer at bare de fra svært ressurssterke hjem klarer det, at det er for dyrt å ta utdanning - eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

At man ikke tar ordentlig tak i sosial nød som etter mitt syn er årsak til så mye i verden Gir seg utslag i urett ofte av storsamfunnet mot enkeltmenneske som kanskje bare er et barn

Med fare for å gjenta meg selv vil jeg hevde at den store sosiale nøden i verden er en sterkt undervurdert årsak til veldig mye ufred og kriminalitet

Jeg tror mange er enig i dette men de tør bare ikke si fra om dette fordi de er redde for ondskapsfulle menneskers represalier

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Maggie55 skrev:

Man burde satse mere på kvalifiseringsprogrammer for vanlige menneskers barn og ikke bare på toppledere og politikere

Mange utdanningsveier er i praksis stengt for mange menneskers barn

 

13 timer siden, laban skrev:

Noe liknende dette sitatet har du skrevet flere ganger i forskjellige tråder. Hva er det egentlig du mener - at lærerne setter karakterer ut fra foreldrenes status, at det kreves så mye for å få brukbare karakterer at bare de fra svært ressurssterke hjem klarer det, at det er for dyrt å ta utdanning - eller hva? 

 

30 minutter siden, Maggie55 skrev:

At man ikke tar ordentlig tak i sosial nød som etter mitt syn er årsak til så mye i verden Gir seg utslag i urett ofte av storsamfunnet mot enkeltmenneske som kanskje bare er et barn

Men hvis vi holder oss i vår del av verden, siden denne tråden handler om norske velferdsordninger og det norske arbeidslivet: På hvilken måte er utdanningssystemet årsaken til denne sosiale nøden?! 

Jeg mener ikke å hakke på deg, men jeg forstår så frustrerende lite av innleggene dine.  I dette tilfellet var det noe som var såpass konkret (stengte utdanningsveier og manglende kvalifiseringsprogrammer for vanlige mennesker) at jeg håpet du kunne utdype litt.  Hvordan stenges utdanningsveiene i Norge for vanlige menneskers barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener vår del av verden og her

Beklager igjen at jeg har tråkket noen på tærne

Alle mennesker har sine ting Også jeg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Maggie55 skrev:

Beklager igjen at jeg har tråkket noen på tærne

Alle mennesker har sine ting Også jeg.😊

Du tråkker ingen på tærne, jeg skulle ønske du kunne svare på en annen måte enn å beklage når noen spør hva du mener.

Jeg lurer bare på hvordan utdanningssystemet vårt etter din mening ikke er for vanlige mennesker. Jeg er ikke i skoleverket og tar ingenting personlig, jeg skjønner bare ikke hva du prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alle som har øyne i hue kan da se det?

Jeg ser en offentlig skole med stor oppslutning, ungdom med uensartet bakgrunn som fullfører vgs med godt resultat, Staten lånekasse for utdanning og stipendordninger. Så nei, jeg ser ikke uten videre at vanlige menesker er utestengt fra utdanningsveiene i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men jeg husker føringene som er lagt i forkant med mange mennesker som fikk ødelagt sine liv i dette skolevesenet med mobbing og skolens ansvarspulverisering og ansvarsfraskrivelse I våre dager går foreldre til sak dersom deres antydninger om egne barns intelligens ikke slår ut i ønskede karakterer slik det gjør det på de som er barn av mennesker som har stor kommersiell og inntektsbringende betydning for skolen eller kommunen

Snart er vi tilbake til samfunnet hvor læreren og legen og presten hadde all makt i bygda og rekrutteringen til disse yrkene som så mange er mere inntektsbestemte bakgrunnsmessing en noengang

Nei Alle mennesker har sine ting og sine greier og vi ser hva vi ser

Noen ønsker at historien skal gjenta seg og det gjør den

Selv tar jeg bare avstand fra alle maktmennesker og minnes de som er gått bort på grunn av dette skolevesen som har de samme trekkene i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maggie55 skrev:

I våre dager går foreldre til sak dersom deres antydninger om egne barns intelligens ikke slår ut i ønskede karakterer slik det gjør det på de som er barn av mennesker som har stor kommersiell og inntektsbringende betydning for skolen eller kommunen

Dette skjer da ikke i en slik grad at utdanningssystemet blir stengt for de som ikke kan skaffe seg gode karakterer etter å ha trukket inn rettsvesenet?

Det er et klagesystem for karakterer.  Det er anonymt for eksamenskarakterer.  Det forekommer sikkert enkelte uheldige episoder der foreldre krangler på standpunktkarakterer og lærerne gir etter, men jeg tror ikke det heller skjer i et omfang som utelukker vanlige, ikke-protesterende mennesker fra utdanningssystemet.

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Snart er vi tilbake til samfunnet hvor læreren og legen og presten hadde all makt i bygda og rekrutteringen til disse yrkene som så mange er mere inntektsbestemte bakgrunnsmessig enn noen gang

Synes du lærere og prester er på vei oppover stigen med hensyn til makt og anseelse?  Jeg tror folk flest så langt mer opp til disse yrkesgruppene i tidligere tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
27 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men jeg husker føringene som er lagt i forkant med mange mennesker som fikk ødelagt sine liv i dette skolevesenet med mobbing og skolens ansvarspulverisering og ansvarsfraskrivelse I våre dager går foreldre til sak dersom deres antydninger om egne barns intelligens ikke slår ut i ønskede karakterer slik det gjør det på de som er barn av mennesker som har stor kommersiell og inntektsbringende betydning for skolen eller kommunen

Snart er vi tilbake til samfunnet hvor læreren og legen og presten hadde all makt i bygda og rekrutteringen til disse yrkene som så mange er mere inntektsbestemte bakgrunnsmessing en noengang

Nei Alle mennesker har sine ting og sine greier og vi ser hva vi ser

Noen ønsker at historien skal gjenta seg og det gjør den

Selv tar jeg bare avstand fra alle maktmennesker og minnes de som er gått bort på grunn av dette skolevesen som har de samme trekkene i dag

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Har du noen kilder å henvise til, slik at jeg kan få en bedre forståelse? Syns det er et spennende tema å diskutere, men som sagt; skjønner lite av hva du mener.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Men jeg husker føringene som er lagt i forkant med mange mennesker som fikk ødelagt sine liv i dette skolevesenet med mobbing og skolens ansvarspulverisering og ansvarsfraskrivelse I våre dager går foreldre til sak dersom deres antydninger om egne barns intelligens ikke slår ut i ønskede karakterer slik det gjør det på de som er barn av mennesker som har stor kommersiell og inntektsbringende betydning for skolen eller kommunen

Snart er vi tilbake til samfunnet hvor læreren og legen og presten hadde all makt i bygda og rekrutteringen til disse yrkene som så mange er mere inntektsbestemte bakgrunnsmessing en noengang

Nei Alle mennesker har sine ting og sine greier og vi ser hva vi ser

Noen ønsker at historien skal gjenta seg og det gjør den

Selv tar jeg bare avstand fra alle maktmennesker og minnes de som er gått bort på grunn av dette skolevesen som har de samme trekkene i dag

Ikke slemt ment, men her skriver du mye tull.

Du skisserer det som muligens kunne være realiteten for flere hundre år siden, ispedd noe fra utdanningssystemet i USA, som ikke er relevant for Norge.

En av de store fordelene med norsk velferd er at alle har rett til en utdanning, på like vilkår. Jeg synes vi skal verdsette dette, og ikke lage skremselsbilder ut fra noe som ikke er en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Beklager igjen men jeg har ikke noen gode opplevelser fra skole selv og derfor vanskelig å diskutere Vi fester oss også med så forskjellig i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt man presterer akademisk har i stor grad med "oppdragelsen" å gjøre. Hvor flinke foreldrene har vært til å gi opplæring og stimulere den type virksomhet, og hvor flinke de har vært til å stille krav og følge opp gjennom skolegangen. Og ofte er det nok slik at de som har prestert dårlig på dette feltet heller ikke er like gode til å videreføre dette til eventuelle barn. I en slik forstand kan man kanskje si det er "diskrimering". Men det har lite med politikk å gjøre, det er grenser for offentlighetens inngrepen i personers privatliv.

On 6/2/2017 at 6:22 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror at hadde nav hatt en stønad som ikke nødvendigvis knyttes til sykdom, en type "dagpenger" selv om mottager ikke har inntektsgrunnlag, så tror jeg tallet på diagnoser og mottagere av aap hadde gått ned.

http://www.tv2.no/a/9087250

Sju av ti unge mottakere av arbeidsavklaringspenger har psykisk diagnose. Det er veldig betenkelig, mener tidligere arbeidsminister Robert Eriksson (Frp).

Tidligere arbeidsminister Robert Eriksson mener at arbeidsledige gis diagnoser som gjør det vanskelig for dem å få jobb.

– Jeg mener vi er i ferd med å skape oss et diagnosesamfunn, sier den tidligere Frp-statsråden til TV 2 Nyhetene.

– Først må du sykeliggjøres for å være berettiget til å komme inn i ordningen, for da å få hjelp til å komme tilbake til arbeid. I mange tilfeller blir de påklistret en lettere psykisk lidelse som gjør det vanskeligere for dem å komme ut i arbeidslivet seinere, sier Eriksson.

– Jeg synes det er betenkelig at det nærmest blir kastet diagnoser på folk for å komme inn på en ordning.

Hans Magnus Solli er forsker tilknyttet Sykehuset i Vestfold. Han var i mange år rådgivende overlege i NAV. Også han mener vi har et system som fokuserer for mye på sykdom og for lite på arbeidsevnen folk faktisk har.

Anonymkode: a9072...c89

Jeg kan ikke se at en diagnose kan gjøre det vanskeligere å komme inn i arbeidslivet. En diagnose er unntatt fra offentlighet, og man trenger ikke nevne noe som helst av dette for arbeidsgiver. Hvis man uansett ikke er i arbeid (jeg antar at de fleste ikke slutter i arbeid for å gå i terapi og få diagnose, med mindre de ikke får til å utføre arbeidet og dermed ikke ville vært arbeid uansett), så vil man ha "hull i CVen", og man kan forklare det med hva som helst. Hvis det trekker ned å nevne behandling (som som Eriksson ser ut til å mene), kan man holde kjeft om det - og da vil det ikke gjøre det vanskeligere å komme ut i arbeid. Hvis det trekker opp, kan man nevne det, og da gjør det heller ikke vanskeligere å komme ut i arbeid - så ingen av delene medfører at det blir vanskeligere, ergo er det Eriksson sier uansett tilbakevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...