Gå til innhold

– Klamrer du deg fast til en diagnose, er du sikret inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men finnes det jobb til alle disse? Mener hr. Telles har folk ikke ønsker bli friske og komme tilbake i jobb?

http://www.tv2.no/nyheter/9069241/

Norge er et av landene i verden med lavest arbeidsledighet, men samtidig et av landene med flest personer som er utenfor arbeidslivet på grunn av sykdom.

TV 2 har intervjuet tre av landets fremste eksperter på trygdemedisin. De mener at mange mottakere av arbeidsavklaringspenger kunne vært i jobb.

Steinar Westin er lege og professor i sosialmedisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han tror ikke at mottakere av arbeidsavklaringspenger er vesentlig sykere enn folk som er i jobb.

– Hvis vi tar dem av støtteordningen, bærer det ut på dypt vann og så er det sosialkontoret. Det er den støtteordningen vi har, og det å slippe dem ut på dypt vann er verre. Så vi har mange inne i systemet som i andre land ville vært arbeidsledige, sier Westin.

– Det er på høy tid at både regjeringen og NAV begynner å finne stimuleringsmåter som kan gjøre at folk ønsker tilfriskning. At de da heller kan bli premiert med litt ekstra penger, sier Gunnar Tellnes.

Anonymkode: 35d50...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Statistikk kan leses så forskjellig Ofte er det bare øyeblikksbilder tatt ut av sammenheng føler jeg og man får vite Lie om tallgrunnlag og kilder

Lite har vært gjort med måten man beregner ledighetstallene siden før krigen er mitt inntrykk

Veldig bekymringsfullt er det at andelen yrkesaktive bare daler

Det kan også bety at mange av de  personer som " teller med" der er veldig langt unna fulle stillinger Kanskje teller selv bruddene brøker av stillinger Men all kontakt med arbeidslivet er jo selvsagt utelukkende et gode selv om man kan lett få på følelsen at noe er bare ikke for alle

Jeg er også redd for at etter høstens valg er kanskje situasjonen helt bunn igjen og "de nye "i politikken må begynne å rydde hvem de enn er av parti

Det trylles en del med tallene tror jeg uansett politikk

At den samlede mengden utført arbeide går ned betyr kanskje at færre og færre er avhengige av lønnsarbeide? Eller et stadig råere arbeidsliv? Det hender ordene blir fattige overfor de maktkamper som i dag råder

Hvis de nye jobbene bare er sesongarbeide for eksempel og hvis turistsesongen blir vellykket er det selvsagt positivt men sier ikke så mye om den enkelte arbeidsledige sin mulighet til varig å snu en håpløs situasjon for seg og sine 

Men man må aldri gi opp håpet😊

Hvem vet hvordan alt blir til slutt og valgkampen er jo igang også her på berget😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste konsekvensen av å flytte x antall arbeidsledige over på AAP og medisinsk behandling, er at de får bedre og mer forutsigbar økonomi, og kanskje hjelp med problemer man har.

Det har således INGENTING å si for hvor mange som til enhver tid arbeidsMARKEDET ønsker å lønne!

Hvor vanskelig er dette å forstå, er de mongo???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Har man som pasient egentlig særlig innvirkning på dette slik det er i dag? Sammenheng mellom diagnose og utløsende rettigheter gjelder ikke for alle har jeg inntrykk av Men alt kommer kanskje an på invalidiserende grad og forventet livsprognose?? Noe som pasienten kanskje eventuelt må se i sin journal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Egentlig tror jeg det er forferdelig vanskelig å få noen varig støtt uansett om man har diagnose eller ikke også i våre dager. Husker min mor gikk i alle år uten noen form for hjelp og støtte. Hun ble kjørt ned av en ungdom på sykkel i det hun gikk ut av bussen. Dessverre var det ingenting å gjøre med det. Men til slutt fikk hun jo minstepensjon.

Jeg tror alt rammer kvinner særlig spesielt som er så uheldig å ha sin "prime time" i perioder med høy arbeidsledighet.

Så dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...