Gå til innhold

Rar menssyklus, skyldes alder?


Agte

Anbefalte innlegg

Hei Mette :)

Jeg er en dame på 45 år, som ved de siste menstruasjoner har vært litt uregelmessige.. 

Fikk mensen nå i kveld, men er bare 18 dager siden forrige mens, og gangen før det var det 40dager siden forrige mens.. 😑 før lå jeg jevnt på 25-28dager.men nå er den endret seg det kan flere ganger gå som sagt 18dager35,40,28 så 18 dager igjen.. Har vært hos gynekolog hvert halvår, grunnet jeg har smertefull blære syndrom, da har de samtidig tatt full gynekologisk undersøkelse med ultralyd, alt har vært fint alle ganger, var der sist for 2,5mnd siden alt ok. 

Har også tatt hormon prøver, disse var normale.. 

Men blir bekymret av disse uregelmessig menstruasjonene, bekymrer meg mest over de de korte mellomrom, når det bare går 18 dager siden sist mens. 

Mitt spørsmål til deg er: er dette noe å bekymre seg over? 

Hvorfor så kort mellomrom som 18 dager, hva kommer d av? 

Kan det være tegn på kreft? 

Hilsen en litt vell bekymret dame på 45 år:) 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I ca 5 år før menopausen (siste menstruasjon) er det vanlig med uregelmessige menstruasjoner, først kortere syklus og så lengre syklus. Det skyldes at samspill mellom eggstokkens hormonproduksjon og hypofysen (hjernevedhenget) er i ulage. Eggløsningen kan falle bort, og da kommer det ikke normal menstruasjon. Blir det for plagsomt, kan det sannsynligvis reguleres med hormon. Hormonprøver sier ikke noe, de endres fra måned til måned. Ultralyd har i denne sammenheng bare betydning ved å vurdere livmorslimhinnens tykkelse. Ved stor østrogenproduksjon og manglende eggløsning og derved mangel på hormonet progesteron kan slimhinnen bli tykkere enn ellers. Det kan evt reguleres med det progesteronlignende hormoner gestagen.

Tegn på kreft? Nei. Var det kreft som ga blødning, ville blødningen være kontinuerlig eller iallfall ikke gi ‘blødningsfrihet’ i 2-5 uker.

Snakk med din lege om det blir for plagsomt med hyppige blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

I ca 5 år før menopausen (siste menstruasjon) er det vanlig med uregelmessige menstruasjoner, først kortere syklus og så lengre syklus. Det skyldes at samspill mellom eggstokkens hormonproduksjon og hypofysen (hjernevedhenget) er i ulage. Eggløsningen kan falle bort, og da kommer det ikke normal menstruasjon. Blir det for plagsomt, kan det sannsynligvis reguleres med hormon. Hormonprøver sier ikke noe, de endres fra måned til måned. Ultralyd har i denne sammenheng bare betydning ved å vurdere livmorslimhinnens tykkelse. Ved stor østrogenproduksjon og manglende eggløsning og derved mangel på hormonet progesteron kan slimhinnen bli tykkere enn ellers. Det kan evt reguleres med det progesteronlignende hormoner gestagen.

Tegn på kreft? Nei. Var det kreft som ga blødning, ville blødningen være kontinuerlig eller iallfall ikke gi ‘blødningsfrihet’ i 2-5 uker.

Snakk med din lege om det blir for plagsomt med hyppige blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar:) 

Da trenger jeg ikke gå til legen med dette:) 

Men du skriver, først kortere sykluser, så lengre syklus.. Jeg er ikke akkurat slik, merker det er lengre mellom hver syklus enn før, men sånn innimellom så får jeg den da etter atten dager. 

Skal egentlig bli godt når siste mens er kommet:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...