Gå til innhold

Er det garantert trygt å droppe prevensjon?


Stjernesol

Anbefalte innlegg

Jeg opplever selv spørsmålet mitt som en tanke dumt, men grunnet en viss engstelse, føler jeg likevel for å stille det. Velger å spørre her, da jeg føler at det er litt pinlig å spørre gynekologen min om dette, da hun allerede har sagt til meg om at dette er trygt.

Jeg er 38 år, og hadde min siste menstruasjon i Februar 2016. Ett år senere valgte jeg, i samråd med gynekologen min, å slutte med prevensjon. Dette har fungert fint over flere måneder. Likevel har jeg blitt en tanke bekymret etter lesning om at opptil ti prosent av alle kvinner som kommer i tidlig overgangsalder, opplever å bli spontant gravide. Jeg antar i utgangspunktet at jeg kan forholde meg til det gynekologen min har sagt til meg. Likevel merker jeg at jeg trenger en bekreftelse for å være sikker på at dette virkelig er helt trygt. Spørsmålet mitt da egentlig bare om det er noen reel mulighet for at jeg risikerer å bli gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må vite litt mer om deg. Hvilken prevensjon sluttet du med i 2016? Du har hatt samleie uten prevensjon siden? Er det tatt blodprøver av deg (AMH, FSH og østradiol)? Får du hormonerstatning? Vet du når din mor kom i overgangsalder?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med kobberspiral i Januar 2017(siste menstruasjon var i Februar 2016, så dette var rett under ett år senere). Har hatt samleie uten prevensjon siden. Ja, fikk endelig bekreftelse på at jeg hadde kommet i for tidlig overgangsalder etter gynekologisk undersøkelse og blodprøver. Både min mor, tante og mormor kom i overgangsalderen da de var i slutten av 30 - årene. Nei, jeg bruker ikke hormonerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du kan være trygg for ikke å bli gravid. Har din gynekolog snakket om hormonbehandling? Ved så tidlig overgangsalder anbefales det sterkt frem til ca 50-52 års alderen. Uten behandling har du økt risiko for mange sykdommer som hjerteinfarkt, beinskjørhet, demens og muligens Parkinsons sykdom og tidligere død.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...