Gå til innhold

nHD Jeg får ikke psykolog


leahli

Anbefalte innlegg

Jeg har sliti hele livet med psykisk oroblem, jeg fikk beskjed om at ettersom jeg etter 20 år begynte å bli litt bedre så skulle vi ta en liten pause. Jeg føler meg lurt! Jeg står nå uten psykolog, har fått legen til å sende inn to søknader og papirer om å få tilbake noen å prate med. Jeg sliter. Min far dør snart av kreft, min hund fikk påvist kreft denne uka, jeg har tiligere vært suicidal i lengre perioder, å kjenner jeg begynner miste grepet. Men får ikke ny psykolog fordi de mener det ikke er lenge siden langvarig behandling, jeg skjønner det ikke. Vil de virkelig jeg skal gå rett til bunns igjen? Hvorfor gjør de slik? Jeg er trist å deprimert, klarer ikke spise stort, mine tidligere spiseforstyrrelser er på veg tilbake å jeg har begynt å tenke igjen,at jeg kanskje bare skal avslutte, ting blir jo ikke bra. Jeg har en del diagnoser, bl.a. Emosjonell ustabil bordetline type, ptsd.. Hva skal jeg gjøre?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inntil dette løser seg, kan du be om samtaler med psykiatritjenesten i kommunen.

Anonymkode: 747ad...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, leahli skrev:

Jeg har sliti hele livet med psykisk oroblem, jeg fikk beskjed om at ettersom jeg etter 20 år begynte å bli litt bedre så skulle vi ta en liten pause. Jeg føler meg lurt! Jeg står nå uten psykolog, har fått legen til å sende inn to søknader og papirer om å få tilbake noen å prate med. Jeg sliter. Min far dør snart av kreft, min hund fikk påvist kreft denne uka, jeg har tiligere vært suicidal i lengre perioder, å kjenner jeg begynner miste grepet. Men får ikke ny psykolog fordi de mener det ikke er lenge siden langvarig behandling, jeg skjønner det ikke. Vil de virkelig jeg skal gå rett til bunns igjen? Hvorfor gjør de slik? Jeg er trist å deprimert, klarer ikke spise stort, mine tidligere spiseforstyrrelser er på veg tilbake å jeg har begynt å tenke igjen,at jeg kanskje bare skal avslutte, ting blir jo ikke bra. Jeg har en del diagnoser, bl.a. Emosjonell ustabil bordetline type, ptsd.. Hva skal jeg gjøre?? 

Du bør kontakte det kontoret i kommunen som behandler søknader om hjelp fra kommunal psykiatritjeneste. De vil kunne gi deg samtaler med en psykisk helsearbeider. Du kan prøve å ringe dem selv på tirsdag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, frosken skrev:

Du bør kontakte det kontoret i kommunen som behandler søknader om hjelp fra kommunal psykiatritjeneste. De vil kunne gi deg samtaler med en psykisk helsearbeider. Du kan prøve å ringe dem selv på tirsdag:-)

Ikke så enkelt det heller. Iallefall ikke i min kommune. Tidligere var dette et såkalt lavterskeltilbud til dem som sliter, og man kunne ringe og bestille time selv. Nå må man søke skriftlig og så skal søknaden til behandling for å se om man er verdig trengende eller ikke. Tid tar det til søknaden er blitt behandlet, og tid tar det å få time hvis man har fått ja. Jeg gikk den veien etter å ha blitt "kastet ut" av DPS, og det gikk fire måneder fra jeg skrev søknaden til jeg fikk første time. Så det er vanskelig å få hjelp hvis det er akutt. Da får man i mellomtiden benytte seg av fastlegen og legevakten.

Anonymkode: 5c886...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så enkelt det heller. Iallefall ikke i min kommune. Tidligere var dette et såkalt lavterskeltilbud til dem som sliter, og man kunne ringe og bestille time selv. Nå må man søke skriftlig og så skal søknaden til behandling for å se om man er verdig trengende eller ikke. Tid tar det til søknaden er blitt behandlet, og tid tar det å få time hvis man har fått ja. Jeg gikk den veien etter å ha blitt "kastet ut" av DPS, og det gikk fire måneder fra jeg skrev søknaden til jeg fikk første time. Så det er vanskelig å få hjelp hvis det er akutt. Da får man i mellomtiden benytte seg av fastlegen og legevakten.

Anonymkode: 5c886...8f6

Ja, det er store lokale variasjoner mht hvordan dette fungerer. Jeg tror uansett at det vil være lurt av trådstarter å undersøke mulighetene i sin kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Støttende psykoterapi kan man få av sykepleier i kommunen. Jeg har selv hatt det. Det kan være vel så bra som psykolog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar. Synes det er merkelig det skal ta sånn tid,har ennå ikke hørt noe. Jeg sliter stort for tiden, tvangstanker om at jeg bare vil dø, osv, å ennå ikke et pip om noen jeg kansnakke med...   føler litt at de plutselig kunne fått beskjed, om at , nei nå er hu borte, så nå trengs dere ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, leahli skrev:

Takk for svar. Synes det er merkelig det skal ta sånn tid,har ennå ikke hørt noe. Jeg sliter stort for tiden, tvangstanker om at jeg bare vil dø, osv, å ennå ikke et pip om noen jeg kansnakke med...   føler litt at de plutselig kunne fått beskjed, om at , nei nå er hu borte, så nå trengs dere ikke. 

Hvem venter du på svar fra? Kommunepsykiatrien eller dps? Og hva sier fastlegen din (eller hva sa vedkommende før ferie-Norge inntraff)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også det virker som lista for å få hjelp hos spesialist ligger altfor høyt. 

Alt er ikke bare for så mange nå tror jeg.

Anonymkode: 4223d...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...