Gå til innhold

Hva synes dere? Tenåringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og kjæresten har begge barn på samme alder. Hans datter har fylt 17 år, og mitt barn fyller 17 snart. Han og ex-kona er 10 år eldre enn meg, jeg fikk barn tidlig. Jeg vet ikke om det er derfor vi tenker annerledes. 

Men jeg er uenig med han og ex-kona når det gjelder en sak. Jeg blander meg selvfølgelig ikke opp i deres regler med deres datter, det er de som bestemmer der og vi bor ikke sammen, men jeg og kjæresten har diskutert det, og jeg lurer på hva andre mener om saken. 

Begge tenåringene har moped. Ingen har fått lov til å trimme de og der er vi like konsekvent. Jeg har en gutt og han synes det er ekstra flaut, da "alle" de andre (jeg tror egentlig det er alle) har trim på sin. Kjæresten har jo overhørt diskusjoner oss i mellom og han har sagt til meg at jeg aldri må gi etter. Han mener egentlig at det er mindre farlig å kjøre den hvis han hadde fått lov å trimme den litt, men man skal ha respekt for loven og vise ungdommen at den respekterer man. Jeg er helt enig.

Men når det gjelder alkohol er ikke de to like konsekvent. De vet godt at datteren drar på fest og drikker. Og det er klart, man vet at de fleste 17-åringer gjør det. MEN de kjøper rusbrus til henne, hun har sprit (20%) tror jeg, liggende i kjøleskapet og sitter og drikker rusbrus hjemme før hun går på fest. Hun er ansvarsfull og jeg tror nok at hun drikker med måte, men allikevel. 

Skal man ikke respektere denne loven da? Hvorfor er ikke det like viktig? Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til min sønn når han snart fyller 17, selv om han er like fornuftig. 

Jeg diskuterte dette med kjæresten, for jeg mener det blir dobbelmoralsk. Da sa han "det er jo ikke alle lover som er like farlige å bryte". Noe som er stikk i strid med det han sa om at litt trim på moped er faktisk mindre farlig, MEN man skal respektere loven. 

Jeg kjenner at dette provoserer meg. Jeg ønsker ikke at min 17-åring skal lære at det er greit å drikke hjemme, få alkohol av foreldrene osv. før han er 18. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: dfd03...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit at de får smake på alkoholholdige drikkevarer hjemme i den alderen. Ikke skjenkes av foreldrene, men få smake for å stille nysgjerrighet.

Men det de skal drikke på fest, får de "slite" med å få tak i selv. Det er visstnok ikke så vanskelig, men jeg vil ikke blandes inn i det. Jeg har også opplyst dem om reglene for å kjøpe til mindreårige, for at de skal vite hva de gjør hvis de presser venner på 18. Resten får de finne ut av selv.

Jeg har riktignok kjøpt litt alkohol til ett av mine barn før h*n fylte 18 ėn eneste gang, men det var helt spesielle omstendigheter, noe vi begge var klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, og er selv restriktiv når det gjelder trimming av moped, og drikking av alkohol.

Når det gjelder alkohol regner jeg 17-18 års alderen som en form for overgangsfase, der jeg innser at de antakelig drikker noe alkohol (selv om jeg ikke har merket noe til det ennå), men det skal ikke skaffes av oss foreldre. De må eventuelt ordne det selv.

Trimming av mopeden er helt utelukket.  Lover og regler som gjelder sikkerhet, skal følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Jo, jeg vil si at det er meget dobbeltmoralskt. Skal ikke si hva jeg mener om trimming av moped, men man skal ikke kjøpe alkohol til mindreårige! Loven er klar, så hvorfor foreldre gjør det fatter jeg ikke. (Ja, noen kommer sikkert med "det er mye værre det andre de får tak i" men det argumentet er ikke godt nok)

At 16-27 åringer smaker på alkohol hjemme er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Andreaswell skrev:

 

At 16-27 åringer smaker på alkohol hjemme er noe helt annet.

Særlig 27 åringer. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side: Jeg er enig i at det fremstår som dobbeltmoralsk. Og jeg skjønner dilemmaet ved at "stesøsken" (selv om de ikke bor sammen) får andre grenser enn ens egne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også kulturforskjeller - her i Østfold er nok foreldrene strengere på alkoholgrenser enn de er i Trøndelag   . . min erfaring er at i Trøndelag er man voksen når man er konfirmert og drikker fra da - og gjerne på fest sammen  med foreldre.  Her i Østfold kan jo ikke ungdom og voksne feste sammen - det er synd. Jeg liker nok en mellomting. Jeg liker I ALLE FALL å være en sånn forelder som de ikke skal være redd for å ringe hjem og be om hjelp til -selv om de skulle ha driti seg ut under aldersgrensen. Jeg kjører og henter uansett, kjører og heller ut vennene i gangen hjemme hos dem også. Så en viss kontroll har jeg hatt. Men mine 3 jenter - nå alle over 20, - har aldri vært noen festejenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, flisa skrev:

Det er også kulturforskjeller - her i Østfold er nok foreldrene strengere på alkoholgrenser enn de er i Trøndelag   . . min erfaring er at i Trøndelag er man voksen når man er konfirmert og drikker fra da - og gjerne på fest sammen  med foreldre.  Her i Østfold kan jo ikke ungdom og voksne feste sammen - det er synd. Jeg liker nok en mellomting. Jeg liker I ALLE FALL å være en sånn forelder som de ikke skal være redd for å ringe hjem og be om hjelp til -selv om de skulle ha driti seg ut under aldersgrensen. Jeg kjører og henter uansett, kjører og heller ut vennene i gangen hjemme hos dem også. Så en viss kontroll har jeg hatt. Men mine 3 jenter - nå alle over 20, - har aldri vært noen festejenter.

Må man feste/drikke?

Anonymkode: 6403b...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, morsan skrev:

Særlig 27 åringer. :P 

Haha, 16-17 åringer skulle det nå være :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
40 minutter siden, flisa skrev:

Det er også kulturforskjeller - her i Østfold er nok foreldrene strengere på alkoholgrenser enn de er i Trøndelag   . . min erfaring er at i Trøndelag er man voksen når man er konfirmert og drikker fra da - og gjerne på fest sammen  med foreldre.  Her i Østfold kan jo ikke ungdom og voksne feste sammen - det er synd. Jeg liker nok en mellomting. Jeg liker I ALLE FALL å være en sånn forelder som de ikke skal være redd for å ringe hjem og be om hjelp til -selv om de skulle ha driti seg ut under aldersgrensen. Jeg kjører og henter uansett, kjører og heller ut vennene i gangen hjemme hos dem også. Så en viss kontroll har jeg hatt. Men mine 3 jenter - nå alle over 20, - har aldri vært noen festejenter.

Jeg har vokst opp i Østfold, jobbet med barn og ungdom i flere år. Drikkekulturen er meget stor for de under 18 her altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tak i den alkoholen vi ville ha da jeg var på den alderen. Ikke fra foreldrene, altså. Ofte var det HB vi drakk, og det ønsker jeg ikke at nick jr. skal forsøke. Nå er han enda litt i yngste laget, så problematikken har ikke dukket opp enda.

Problemet med mopeder er at de er så svake at de blir et hinder i trafikken, og dermed mere utsatt for uhell. Noen HK mere er IMHO en trygghet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, nick skrev:

Vi fikk tak i den alkoholen vi ville ha da jeg var på den alderen. Ikke fra foreldrene, altså. Ofte var det HB vi drakk, og det ønsker jeg ikke at nick jr. skal forsøke.

Me2. Vi drakk mengder av alkohol fra ca. 14-års alderen. Vin, øl, sprit, alt vi fikk tak i. Spriten var oftest hjemmelaget ja. Det var alltid noen som hadde noe å drikke.

Nå er det andre tider. Mine tenåringer på 15 og 17 er aller mest hjemme. De er mye på rommet sitt, men også en del i stua med oss voksne.  Når eldstejenta drar på fest, ønsker hun å hentes av oss. Jeg har aldri sett henne tydelig alkoholpåvirket.

Men mine anekdoter sier ingenting om trendene. Det gjør forskningen, som flere år på rad bekrefter at ungdom drikker mindre alkohol enn vi gjorde. 

https://www.nrk.no/hordaland/royking-og-drikking-er-ut-blant-dei-unge-1.12853476  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, flisa skrev:

Det er også kulturforskjeller - her i Østfold er nok foreldrene strengere på alkoholgrenser enn de er i Trøndelag   . . min erfaring er at i Trøndelag er man voksen når man er konfirmert og drikker fra da - og gjerne på fest sammen  med foreldre. 

Sannelig: Nord-Trøndelag er verst i hele landet, sier statistikken her. 

http://www.ungdata.no/Rusmiddelbruk/Alkoholberuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
23 minutter siden, Kalevaala skrev:

Ser ut til at Østfold ikke ligger så gæærnt an. Vesftfold derimot:

http://www.ungdata.no/Rusmiddelbruk/Alkoholberuset

Har hatt slike undersøkelser flere ganger, og etter hva jeg har erfart har de fleste løyet om det, i frykt for å bli bustet. Hvordan akkurat denne undersøkelsen har foregått vet jeg ikke.

Men uansett hva undersøkser sier så har jeg jobbet med representativ aldersgruppe i mange år. Drikkekulturen og ikke minst drikkepresset er stort i Østfold. Dessverre.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner at dette provoserer meg. Jeg ønsker ikke at min 17-åring skal lære at det er greit å drikke hjemme, få alkohol av foreldrene osv. før han er 18. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: dfd03...26d

Han er dobbeltmoralsk så det holder, ingen tvil om det. Når det gjelder moped har jeg null erfaring med det, men har fått med meg at de ofte er kontroller ved den videregående skolen ved der jeg bor og at de da bøtelegger ungdommer med trimmede mopeder i lange baner - så det kan straffe seg.

Når det gjelder alkohol... Vi drikker omtrent ikke hjemme, men fra guttungen var 14 (han var faktisk ikke fylt 14 engang første gangen vi var i syden) så har han fått smake en slurk vin / øl / raki ved middagen når vi har vært på ferie i syden. Noe vin kan han synes er godt, øl liker han ikke. Nå er han 18 år og jeg har ennå til gode å se ham beruset, kun en gang skjønte jeg at han hadde drukket, men det var bare et par bokser øl og det var etter at han ble myndig. :) Jentungen er to år yngre og holder knallhardt fast på at det ikke er lov å drikke alkohol før man er 18 så hun har ikke engang smakt hjemme selv om hun har fått tilbudet.

Å kjøpe alkohol til dem og sende med på fest før de er gamle nok har aldri vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har begge barn på samme alder. Hans datter har fylt 17 år, og mitt barn fyller 17 snart. Han og ex-kona er 10 år eldre enn meg, jeg fikk barn tidlig. Jeg vet ikke om det er derfor vi tenker annerledes. 

Men jeg er uenig med han og ex-kona når det gjelder en sak. Jeg blander meg selvfølgelig ikke opp i deres regler med deres datter, det er de som bestemmer der og vi bor ikke sammen, men jeg og kjæresten har diskutert det, og jeg lurer på hva andre mener om saken. 

Begge tenåringene har moped. Ingen har fått lov til å trimme de og der er vi like konsekvent. Jeg har en gutt og han synes det er ekstra flaut, da "alle" de andre (jeg tror egentlig det er alle) har trim på sin. Kjæresten har jo overhørt diskusjoner oss i mellom og han har sagt til meg at jeg aldri må gi etter. Han mener egentlig at det er mindre farlig å kjøre den hvis han hadde fått lov å trimme den litt, men man skal ha respekt for loven og vise ungdommen at den respekterer man. Jeg er helt enig.

Men når det gjelder alkohol er ikke de to like konsekvent. De vet godt at datteren drar på fest og drikker. Og det er klart, man vet at de fleste 17-åringer gjør det. MEN de kjøper rusbrus til henne, hun har sprit (20%) tror jeg, liggende i kjøleskapet og sitter og drikker rusbrus hjemme før hun går på fest. Hun er ansvarsfull og jeg tror nok at hun drikker med måte, men allikevel. 

Skal man ikke respektere denne loven da? Hvorfor er ikke det like viktig? Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til min sønn når han snart fyller 17, selv om han er like fornuftig. 

Jeg diskuterte dette med kjæresten, for jeg mener det blir dobbelmoralsk. Da sa han "det er jo ikke alle lover som er like farlige å bryte". Noe som er stikk i strid med det han sa om at litt trim på moped er faktisk mindre farlig, MEN man skal respektere loven. 

Jeg kjenner at dette provoserer meg. Jeg ønsker ikke at min 17-åring skal lære at det er greit å drikke hjemme, få alkohol av foreldrene osv. før han er 18. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: dfd03...26d

Det hadde vært interessant å vite hva han mente om rollene ble byttet om. Lurer da på om han hadde ment at du overhodet ikke måtte la datteren din drikke alkohol som beskrevet og om hans sønn hadde fått trim på mopeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...