Gå til innhold

Smerter under føttene etter jogging


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg har fått så vondt under føttene den siste uka! Jogget en time i skogen på onsdag og fra torsdag morgen har jeg hatt en stikkende smerte under høyre foten helt ytterst omtrent midt mellom hæl og der lilletvedt starter. Både vondt å tråkke ned og å løfte foten opp. Det var verst fredag og lørdag. I går var det bedre, og jeg gikk en lang tur (med de gode joggeskoene mine) uten at det var vondt. Kjente litt igjen når jeg ikke hadde sko.

I dag løp jeg samme runde, med de samme skoene, og etter ca en halvtime begynte jeg å kjenne det på samme sted på venstre fot, og etterhvert kom det på høyre foten tilbake.  Nå etter turen har det vært grufulle vondt hver gang jeg tar noen skritt. Hva i alle verden er dette???? Stikkende smerte i det "leddet" som er midt på foten altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har fått så vondt under føttene den siste uka! Jogget en time i skogen på onsdag og fra torsdag morgen har jeg hatt en stikkende smerte under høyre foten helt ytterst omtrent midt mellom hæl og der lilletvedt starter. Både vondt å tråkke ned og å løfte foten opp. Det var verst fredag og lørdag. I går var det bedre, og jeg gikk en lang tur (med de gode joggeskoene mine) uten at det var vondt. Kjente litt igjen når jeg ikke hadde sko.

I dag løp jeg samme runde, med de samme skoene, og etter ca en halvtime begynte jeg å kjenne det på samme sted på venstre fot, og etterhvert kom det på høyre foten tilbake.  Nå etter turen har det vært grufulle vondt hver gang jeg tar noen skritt. Hva i alle verden er dette???? Stikkende smerte i det "leddet" som er midt på foten altså :(

Mortons nevrom? https://www.ullevalkiropraktor.no/mortons-nevrom/

Plantar fascit? https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/plantarfasciitt/ Men det sitter lengre bak mot hælen.

 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
19 minutter siden, Lillemus skrev:

Takk for tips. Men smerten er midt i mellom de to punktene i de to linkene. Ikke i hælen og ikke i forfoten. Hvis det er noe som heter midtfoten, så er det der, i ytterste bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

Takk for tips. Men smerten er midt i mellom de to punktene i de to linkene. Ikke i hælen og ikke i forfoten. Hvis det er noe som heter midtfoten, så er det der, i ytterste bein.

Kan det være noe med løpestilen din - hvordan du lander på foten? Skoene? Om det vedvarer så må du ta deg en tur til legen og få en henvisning til ortoped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror det grunnleggende problemet er at du har løpt mer enn det kroppen din er klar for. Muskler og sener i foten er ikke sterke nok enda, selv om kondisen er bra.

Du bør vente til smerten er borte før du prøver deg med noen kortere turer.

Det kan også være måten du løper på i kombinasjon med skoene, som Lillemus er inne på. Kanskje løpelabben er noe for deg? Uansett hva slags sko du har vil det være en grense for hvor langt du kan løpe per uke. Det tar tid å øke den grensen. 

Jeg fikk vondt under foten i vinter, som dere kanskje husker. Det var en skarp, stikkende smerte midt foran i tåballene, og ser ut som den ene skaden Lillemus linker til. Det rare var at det ikke var ømt å ta på. Jeg kjente det bare når jeg satt ned foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg fikk faktisk legetime i dag! Er superfornøyd med legesenteret vårt :)

Legen mente at det var overbelastning, ikke noe farlig, men at jeg måtte la være å løpe så lenge det var vondt. Og at pausene mellom lange/belastende økter måtte være lengre enn vi egentlig tror. Fikk Voltaren, men jeg skulle ikke ta dem og samtidig løpe. Har ikke vært like vondt i dag, når jeg har hatt på sko og vært på jobb. Var virkelig ille i går ettermiddag og kveld når jeg ikke hadde på sko og gikk inne i huset.

Kunne også ringe legen i slutten av juni dersom dette ikke gikk over. Da skulle han gjøre en grundigere undersøkelse av meg. Jeg var litt lei meg og sa at jeg ikke håpet at dette betydde at jeg fremover ikke kunne løpe, men han mente at dersom jeg nå var forsiktig fremover, så ville han tro at jeg fint kunne løpe etter hvert.

Jeg leste litt om tretthetsbrudd i går kveld, og syntes egentlig det passet bra på det jeg har. Det var ikke legen enig i. Uansett, så er det vel lurt å ta det litt med ro... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg fikk faktisk legetime i dag! Er superfornøyd med legesenteret vårt :)

Legen mente at det var overbelastning, ikke noe farlig, men at jeg måtte la være å løpe så lenge det var vondt. Og at pausene mellom lange/belastende økter måtte være lengre enn vi egentlig tror. Fikk Voltaren, men jeg skulle ikke ta dem og samtidig løpe. Har ikke vært like vondt i dag, når jeg har hatt på sko og vært på jobb. Var virkelig ille i går ettermiddag og kveld når jeg ikke hadde på sko og gikk inne i huset.

Kunne også ringe legen i slutten av juni dersom dette ikke gikk over. Da skulle han gjøre en grundigere undersøkelse av meg. Jeg var litt lei meg og sa at jeg ikke håpet at dette betydde at jeg fremover ikke kunne løpe, men han mente at dersom jeg nå var forsiktig fremover, så ville han tro at jeg fint kunne løpe etter hvert.

Jeg leste litt om tretthetsbrudd i går kveld, og syntes egentlig det passet bra på det jeg har. Det var ikke legen enig i. Uansett, så er det vel lurt å ta det litt med ro... :mellow:

Det var godt å se. Tipper du løper igjen om ikke så alt for lenge :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På ‎06‎.‎06‎.‎2017 den 16.16, Gargamel skrev:

Det var godt å se. Tipper du løper igjen om ikke så alt for lenge :).

 

Jeg har ikke hatt vondt i føttene i går eller i dag. Men har ikke løpt heller da... Fikk Voltaren av legen, men har ikke tatt noen. Jeg burde kanskje kjøpt et par joggesko til, slik at jeg kunne veksle mellom de Asics Nimbus 18 - skoene jeg kjøpte i høst (som jeg synes er knallgode egentlig), og et par til? Hm... Burde kanskje kjøpe et par som passer for løping i skogen, siden det er mye der jeg løper, og at jeg bør unngå asfaltløping så langt det er mulig, pga ryggen. Du bruker fremdeles Hoka? Kanskje jeg bør til med en rekognosering på sko igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har ikke hatt vondt i føttene i går eller i dag. Men har ikke løpt heller da... Fikk Voltaren av legen, men har ikke tatt noen. Jeg burde kanskje kjøpt et par joggesko til, slik at jeg kunne veksle mellom de Asics Nimbus 18 - skoene jeg kjøpte i høst (som jeg synes er knallgode egentlig), og et par til? Hm... Burde kanskje kjøpe et par som passer for løping i skogen, siden det er mye der jeg løper, og at jeg bør unngå asfaltløping så langt det er mulig, pga ryggen. Du bruker fremdeles Hoka? Kanskje jeg bør til med en rekognosering på sko igjen :-)

Håper skaden snart leger seg og at du kan løpe igjen.

Tenker på ryggen din og ang løping på asfalt. Selv har jeg fått beskjed om å gå minst mulig på asfalt da det er for stor belastning for ryggen (nå kan ikke jeg løpe).  Har også fått beskjed om og ikke gå lange turer, men heller flere korte. Dette har jeg fått høre fra både ortoped og manuellterapeut . 

Kanskje løper du litt for langt?

God bedring :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, emilie321 skrev:

Håper skaden snart leger seg og at du kan løpe igjen.

Tenker på ryggen din og ang løping på asfalt. Selv har jeg fått beskjed om å gå minst mulig på asfalt da det er for stor belastning for ryggen (nå kan ikke jeg løpe).  Har også fått beskjed om og ikke gå lange turer, men heller flere korte. Dette har jeg fått høre fra både ortoped og manuellterapeut . 

Kanskje løper du litt for langt?

God bedring :)

 

 

Jeg løper sjelden på asfalt, liker best skogbunn, evt grus. Men noen ganger hvis det er veldig blaut i skogen, har jeg løpt ei løype på 5 km på en del asfalt. Hadde egentlig planer om å prøve meg på et 5 km-løp i sommer (på asfalt), men jeg tror jeg dropper det. Får heller prøve meg litt mer forsiktig frem med kortere turer. Det var så deilig å kunne løpe i en time uten stopp - at jeg faktisk har kondis til det!!! Men så tålte ikke de teite føttene min det :( Det ble nok for mye med tre løpeturer på 8 dager (7,4 km + 4,6 km og 7,4 km). Får ha en god pause nå, og så heller løpe en gang i uka i skogen.

Har forresten ikke fått svømt noe på noen uker nå. Må få gjort det snart, så ikke jeg glemmer det jeg lærte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
29 minutter siden, Andreaswell skrev:

Du er ikke "plattfot"? 

Jo, jeg er nok litt plattfot. Var det som barn, men jeg har litt fotbue, selv om den er litt svak/liten. Da jeg var på Löplabbet i fjor og testet løpingen min, sa de at jeg løp normalt og at jeg ikke var plattfot, men jeg ser jo selv at jeg har litt større avtrykk enn andre når det er vått. Legen min sa også at jeg nok var litt plattfot. Det var i 5. mellomfotsbein, der leddet starter, det var vondt, på begge føttene. Trolig overbelastning - altså for korte pauser mellom hver løpeøkt. Kjipt. heldigvis ikke vondt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
16 minutter siden, påskelilje skrev:

Jo, jeg er nok litt plattfot. Var det som barn, men jeg har litt fotbue, selv om den er litt svak/liten. Da jeg var på Löplabbet i fjor og testet løpingen min, sa de at jeg løp normalt og at jeg ikke var plattfot, men jeg ser jo selv at jeg har litt større avtrykk enn andre når det er vått. Legen min sa også at jeg nok var litt plattfot. Det var i 5. mellomfotsbein, der leddet starter, det var vondt, på begge føttene. Trolig overbelastning - altså for korte pauser mellom hver løpeøkt. Kjipt. heldigvis ikke vondt i dag.

Er ikke akkurat uvanlig å slite litt med jogging, selv om man kun er litt plattfot (hater det begrepet forresten, høres så teit ut) Jeg også har vært litt plattfor tidligere, så jeg slet med overtråkk i hytt og pine. Dette hjalp en fysio meg med faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Andreaswell skrev:

Er ikke akkurat uvanlig å slite litt med jogging, selv om man kun er litt plattfot (hater det begrepet forresten, høres så teit ut) Jeg også har vært litt plattfor tidligere, så jeg slet med overtråkk i hytt og pine. Dette hjalp en fysio meg med faktisk.

Er tverrplattfot og må bruke fotsenger for å bygge opp. Går jeg litt for mye uten de så får jeg vondt i hele kroppen, så det forplanter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har ikke hatt vondt i føttene i går eller i dag. Men har ikke løpt heller da... Fikk Voltaren av legen, men har ikke tatt noen. Jeg burde kanskje kjøpt et par joggesko til, slik at jeg kunne veksle mellom de Asics Nimbus 18 - skoene jeg kjøpte i høst (som jeg synes er knallgode egentlig), og et par til? Hm... Burde kanskje kjøpe et par som passer for løping i skogen, siden det er mye der jeg løper, og at jeg bør unngå asfaltløping så langt det er mulig, pga ryggen. Du bruker fremdeles Hoka? Kanskje jeg bør til med en rekognosering på sko igjen :-)

Jeg bruker stort sett Hoka på 10km tur og Adidas med mindre demping på 5km tur, men har eksperimentert med adidas på 8 og 10 km tur i det siste. 

Asfalt er hardt, men ikke når man har Hoka med 3 cm med mykt skum under føttene. Jeg er ikke redd for å løpe på asfalt. 

Som du, jeg og legen din er inne på kan det være så enkelt som at du har løpt for mye i forhold til hva du tåler. Skoene dine kan være tipp topp, men det er ikke tryllesko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje

Tok meg 16 dagers pause fra jogging, og var ute i går på en kort rolig tur på myk skogsbunn. Det gikk kjempefint, ingenting vondt i føttene :-)

Så nå får jeg bare være litt forsiktig fremover og ikke overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...