Gå til innhold

Langvarig menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 45 år, og siden påske har jeg hatt to runder med langvarige menstruasjonsblødninger. Den første av disse spesielle gangene, varte i to uker. Så en pause på knappe tre uker, og nå har jeg hatt blødninger i 22 dager. Delvis mye kraftigere enn hva jeg er vant til, dvs må skifte bind og tamponger oftere (og bruke begge deler samtidig) og blør gjennom selv tykke nattbind. Det er også en del koagulert blod. 

Jeg blir jo både slapp, trøtt og svimmel av dette. Har jeg rett og slett kommet i overgangsalderen? Har ingen andre symptomer på det. 

Anonymkode: 59d34...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver forekommer typisk i årene før menopausen (som er siste menstruasjon) fordi den normale regulering er ute av kontroll. Forklaringen er som regel at eggløsningen uteblir og da dannes ikke progesteron som holder kontroll med blødningene. Østrogenproduksjon er fortsatt normal, eller tilmed økt, det stimulerer livmorslimhinnen til vekst og ukontrollert blødning. Tilstedeværelse av østrogen forklarer at du ikke har hetetokter, de kommer som regel først når menstruasjonene har stoppet opp.

Du bør snakke med din lege og få sjekket blodprosenten. Legen kan gi deg resept på cyklokaprontabletter som kan ta toppen av blødningen. Som behandling kan du enten velge å få en hormonspiral eller du kan prøve gestagentabletter (som Provera) i 12-14 dager hver måned. Det erstatter progesteron og gir kontroll med blødning. Det kan du fortsette med til menopausen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...