Gå til innhold

Er det virkelig verdt det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På ‎08‎.‎06‎.‎2017 den 19.57, Nicklusheletida skrev:

Er veldig enig med Xtra. Du virket bedre på 150 enn på 100.

Om du fortsatte på 150 lenge, ville bedringen med stor sannsynlighet ha fortsatt. 

Vet jo at det ikke hjelper å si dette til deg, men gudbedre for et hjelpemannskap du har rundt deg. Helt merkelig at du ikke har blitt satt på tvang for lenge siden. 

 

http://diakonhjemmetsykehus.no/cms/site/2/forside/Helsepersonell/senter-for-psykofarmakologi-sfp/_attachment/5388?_ts=1542980738f

Bør være ekstremt sterke grunner før tvang brukes. Bivirkningene er betydelige og 15-20 år kortere levetid. En del fagfolk hevder at det på lang sikt går best med de som ikke bruker nevroleptika.

Anonymkode: e4c34...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er jo hvis en kan greie seg uten medisiner, noen kan det, men langt fra alle.

For egen del så hadde livet mitt blitt betydelig kortere uten medisiner enn med.  Prøvde å trappe ned for ca 1 år siden, men ble vesentlig dårligere på bare 3 uker. Det tok lang tid å komme seg ovenpå igjen.

Stjernestøv, jeg unner deg ikke å bli syk igjen. Håper så inderlig at du ikke slutter med medisinene igjen. Skjønner deg veldig godt at du ønsker et liv uten medisiner og de bivirkningene som følger med, det gjør jeg også. Men alternativet er så mye, mye verre. Det går faktisk an å ha et brukbart/godt liv med medisiner. Det tar bare litt tid før en kommer dit.

Ønsker deg alt godt Stjernestøv, du kan få det bedre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://diakonhjemmetsykehus.no/cms/site/2/forside/Helsepersonell/senter-for-psykofarmakologi-sfp/_attachment/5388?_ts=1542980738f

Bør være ekstremt sterke grunner før tvang brukes. Bivirkningene er betydelige og 15-20 år kortere levetid. En del fagfolk hevder at det på lang sikt går best med de som ikke bruker nevroleptika.

Anonymkode: e4c34...3e2

Dette stemmer jo ikke. Personer med chizofreni lever kortere enn friske ja. 

Men forskning har vist at chizofrene som bruker antipsykotika lever lenger enn chizofrene som ikke bruker antipsykotika. 

Dette kan du finne ut av hvis du googler.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Dette stemmer jo ikke. Personer med chizofreni lever kortere enn friske ja. 

Men forskning har vist at chizofrene som bruker antipsykotika lever lenger enn chizofrene som ikke bruker antipsykotika. 

Dette kan du finne ut av hvis du googler.

Det er uenighet i fagmiljøene om dette.

Anonymkode: e4c34...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uenighet i fagmiljøene om dette.

Anonymkode: e4c34...3e2

Uenighet om hva forskningen har vist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Uenighet om hva forskningen har vist ?

Uenighet om hvilke konklusjoner som bør trekkes som følge av de studiene som finnes. Uenighet om fordeler og ulemper ved bruk av nevroleptika. Betydelig usikkerhet i forhold til langtidseffektene.

Anonymkode: e4c34...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenighet om hvilke konklusjoner som bør trekkes som følge av de studiene som finnes. Uenighet om fordeler og ulemper ved bruk av nevroleptika. Betydelig usikkerhet i forhold til langtidseffektene.

Anonymkode: e4c34...3e2

Så vidt jeg kan se, så er det enighet om at chizofrene er mer inaktive og dermed har fysisk dårligere helse. 

Men de som bruker antipsykotika lever lenger enn de uten. 

Da er det vel inaktiviteten og den generelt dårlige livsstilen de bør få mer oppfølging på.

Dumt at du kommer med dette i tråden til Stjernestøv som har så mye angst. Det er ikke til noe hjelp for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så vidt jeg kan se, så er det enighet om at chizofrene er mer inaktive og dermed har fysisk dårligere helse. 

Men de som bruker antipsykotika lever lenger enn de uten. 

Da er det vel inaktiviteten og den generelt dårlige livsstilen de bør få mer oppfølging på.

Dumt at du kommer med dette i tråden til Stjernestøv som har så mye angst. Det er ikke til noe hjelp for henne. 

Hadde vært fint om fakta var så klare som du tror. Dessverre er de ikke det. Er en grunn til at det nå pålegges innføring av medikamentfrie behandlingstilbud til folk med psykoselidelse.

Anonymkode: e4c34...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint om fakta var så klare som du tror. Dessverre er de ikke det. Er en grunn til at det nå pålegges innføring av medikamentfrie behandlingstilbud til folk med psykoselidelse.

Anonymkode: e4c34...3e2

De fleste her har sett hvordan Stjernestøv fungerer uten medisiner. Sist hun prøvde på det , skrev hun at hun ikke hadde lyst til å leve lenger. 

Skal ikke diskutere denne saken med deg mer. For meg er det ganske opplagt at Stjernestøv må ha medisiner . Uten vil livet for henne være uholdbart. 

Fysisk aktivitet bør hun også få hjelp til. Etter hva jeg har sett, så er hun mer fysisk aktiv med medisiner enn uten. Når hun er psykisk dårlig er det umulig å få henne ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig du blir sykere og sykere. Og vi andre vet hvor dette ender. Har du ikke lært noe av tidligere erfaringer?

Anonymkode: 725a0...f87

Jo jeg har lært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

De fleste her har sett hvordan Stjernestøv fungerer uten medisiner. Sist hun prøvde på det , skrev hun at hun ikke hadde lyst til å leve lenger. 

Skal ikke diskutere denne saken med deg mer. For meg er det ganske opplagt at Stjernestøv må ha medisiner . Uten vil livet for henne være uholdbart. 

Fysisk aktivitet bør hun også få hjelp til. Etter hva jeg har sett, så er hun mer fysisk aktiv med medisiner enn uten. Når hun er psykisk dårlig er det umulig å få henne ut. 

Kanskje vi bør slutte med disse diskusjonene med stjernestøv om medisiner? Det ser ikke ut til at det kommer noe godt ut av dem. Jeg tror det hadde vært fint om vi klarte å la være å blande oss inn (men jeg synes også det er vanskelig å la være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jo jeg har lært..

Nå synes jeg du skal prøve å huske de retningslinjene nhd tidligere har gitt deg i forhold til bruken din av dol. Hadde vært lurt av deg om du kunne slutte å skrive så mye om både medisiner og åndelighet, tror jeg. Det bidrar kun negativt at du poster disse trådene, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://diakonhjemmetsykehus.no/cms/site/2/forside/Helsepersonell/senter-for-psykofarmakologi-sfp/_attachment/5388?_ts=1542980738f

Bør være ekstremt sterke grunner før tvang brukes. Bivirkningene er betydelige og 15-20 år kortere levetid. En del fagfolk hevder at det på lang sikt går best med de som ikke bruker nevroleptika.

Anonymkode: e4c34...3e2

Ja og dette opplyser ingen om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, emilie321 skrev:

Det beste er jo hvis en kan greie seg uten medisiner, noen kan det, men langt fra alle.

For egen del så hadde livet mitt blitt betydelig kortere uten medisiner enn med.  Prøvde å trappe ned for ca 1 år siden, men ble vesentlig dårligere på bare 3 uker. Det tok lang tid å komme seg ovenpå igjen.

Stjernestøv, jeg unner deg ikke å bli syk igjen. Håper så inderlig at du ikke slutter med medisinene igjen. Skjønner deg veldig godt at du ønsker et liv uten medisiner og de bivirkningene som følger med, det gjør jeg også. Men alternativet er så mye, mye verre. Det går faktisk an å ha et brukbart/godt liv med medisiner. Det tar bare litt tid før en kommer dit.

Ønsker deg alt godt Stjernestøv, du kan få det bedre :)

 

Jo takk. Er bare skeptisk. Leste det som stod ovenfor her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, frosken skrev:

Nå synes jeg du skal prøve å huske de retningslinjene nhd tidligere har gitt deg i forhold til bruken din av dol. Hadde vært lurt av deg om du kunne slutte å skrive så mye om både medisiner og åndelighet, tror jeg. Det bidrar kun negativt at du poster disse trådene, tror jeg.

Ok, får tenke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
33 minutter siden, frosken skrev:

Kanskje vi bør slutte med disse diskusjonene med stjernestøv om medisiner? Det ser ikke ut til at det kommer noe godt ut av dem. Jeg tror det hadde vært fint om vi klarte å la være å blande oss inn (men jeg synes også det er vanskelig å la være).

Ja, det har jeg jo tenkt lenge, men ingen av oss klarer, ser det ut til ;)

Men ja, er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange ser ut til å ha overdreven tro på hvor nyttige antipsykotiske medisiner med sikkerhet er. Her er et innlegg fra en tviler: http://www.stiftelsenhumania.no/2017/02/20/rethinking-antipsychotics-robert-whitaker/

 

Anonymkode: e4c34...3e2

Ja det burde være valgfritt å ta medisiner, og det er det for meg så jeg kan velge det bort. Det er noe jeg vil gjøre nå, så en annen video om ei som ble tvangsmedisinert. Hun ville heller være psykotisk enn å ta medisiner, det bør være et valg. Og hun hadde aldri vært til fare for seg selv eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...