Gå til innhold

Bli politi


Kanonføde

Anbefalte innlegg

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, Kanonføde skrev:

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

Jeg tror dessverre ikke at du oppfyller de medisinske kravene til å komme inn på politihøgskolen. http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kanonføde skrev:

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

For å bli etterforsker må en uansett ta politiutdanning først og få erfaring ute i felten. Kravene til opptak går både på det fysiske og psykiske. Når det gjelder diagnoser vet jeg ikke hva det har å si. Men en kan ringe det lokale lensmannskontoret/politistasjonen og forhøre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, frosken said:

Jeg tror dessverre ikke at du oppfyller de medisinske kravene til å komme inn på politihøgskolen. http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/

Tenker det at hvis jeg "ser lyset", at jeg får orden på sysakene. Det handler bare om vilja. Det blir som når noen møter Jesus og blir "frelst". Altså ingen garanti for at jeg "frelses" på PHS, men kan vel ikke skade å prøve? Trenger jo ikke studielån uansett, da jeg har trygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kanonføde skrev:

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

Men slik jeg har forstått på politiet kan en selv med rulleblad bli politiadvokat/aktor. Jeg har (dessverre) rulleblad og ble fortalt at det var noe jeg kunne bli om jeg ville. Kanskje det kunne vært noe selv med diagnose? Uansett så er det verdt å undersøke spesielt om du har en bra fungering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Tenker det at hvis jeg "ser lyset", at jeg får orden på sysakene. Det handler bare om vilja. Det blir som når noen møter Jesus og blir "frelst". Altså ingen garanti for at jeg "frelses" på PHS, men kan vel ikke skade å prøve? Trenger jo ikke studielån uansett, da jeg har trygda.

Trygda kan du miste ved utdanning/studier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, aa-k-j said:

Trygda kan du miste ved utdanning/studier. 

Nei, det kan man ikke. På samme måte som man heller ikke kan få trygd på bakgrunn av at man ikke klarer å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, aa-k-j said:

Men slik jeg har forstått på politiet kan en selv med rulleblad bli politiadvokat/aktor. Jeg har (dessverre) rulleblad og ble fortalt at det var noe jeg kunne bli om jeg ville. Kanskje det kunne vært noe selv med diagnose? Uansett så er det verdt å undersøke spesielt om du har en bra fungering. 

Jeg har lyst til å bli revisor jeg. Det virker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kanonføde skrev:

Tenker det at hvis jeg "ser lyset", at jeg får orden på sysakene. Det handler bare om vilja. Det blir som når noen møter Jesus og blir "frelst". Altså ingen garanti for at jeg "frelses" på PHS, men kan vel ikke skade å prøve? Trenger jo ikke studielån uansett, da jeg har trygda.

Men du kommer jo ikke inn på PHS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, frosken said:

Men du kommer jo ikke inn på PHS.

Kan vel forklare legen at jeg bare mangler en ledestjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, aa-k-j said:

Trygda kan du miste ved utdanning/studier. 

Altså, man kan jo det, men ikke i seg selv, det ville i såfall vært fordi det kan være noe som NAV mener beviser at du har arbeidsevne. Men det er på samme linje som andre ("krevende") aktiviteter. Som f.eks. hvis man er stand-up komiker som opptrer mye. Eller ekspedisjoner. Eller hvis man f.eks. jobbet svart, da ville man kunne bli fratatt trygden ved siden av å bli tatt for skatteunndragelse. Svart arbeid er jo ikke lønnet arbeid, så det er ikke noe direkte brudd med hva som er lovlig (etter trygdeloven), men loven sier det kan bevise at man har arbeidsevne.

Sånn er loven. Hvordan det praktiseres er noe annet. Jeg tror ikke min saksbehandler hadde gjort noe for å ta fra meg trygda hvis jeg var i ferd med å få meg en skikkelig utdannelse. De har jo også oppfordret til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror det er de fysiske testene som er de tøffeste Jobbet engang sammen med en dame som feilet på tredje forsøk og dessverre ikke kom inn Tror hun søkte seg inn i Tolletaten og der gikk det bra Hun jobbet litt som tolk også tror jeg på grunn av morsmålet sitt som var veldig etterspurt dengang

Ellers er jo også sosionom eller sosialkurator  et yrke med mange muligheter som en person som ordner og greier for folk som kanskje ikke har det så godt

Tror bare det er å søke og møte der man får beskjed im Det økonomiske er selvsagt viktig Er regelverket til hinder søker man bare NAV om tillatelse etter man har fått tilsagn om studieplass Viser man initiativ og ståpåevne legger de til rett så langt de kan Har man studiestøtte er jo noe stipend men jeg tror det feks er fullt mulig å ha en uføreandelen 

Ingenør er jo også et veldig anvendelig yrke Eller kanskje kunst og håndverk eller et forfatterkurs  Du høres jo også mye kreativ Man bør også huske at det ved fremtidige eksamener er mulig å få utvidet tid og tilrettelegging om man skulle trenge det

Håper  bare det går godt og at du treffer hyggelige medstudenter Lurt å smi mens jernet er varmt og man ennå er ungLykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutes ago, Maggie55 said:

Jeg tror det er de fysiske testene som er de tøffeste Jobbet engang sammen med en dame som feilet på tredje forsøk og dessverre ikke kom inn Tror hun søkte seg inn i Tolletaten og der gikk det bra Hun jobbet litt som tolk også tror jeg på grunn av morsmålet sitt som var veldig etterspurt dengang

Ellers er jo også sosionom eller sosialkurator  et yrke med mange muligheter som en person som ordner og greier for folk som kanskje ikke har det så godt

Tror bare det er å søke og møte der man får beskjed im Det økonomiske er selvsagt viktig Er regelverket til hinder søker man bare NAV om tillatelse etter man har fått tilsagn om studieplass Viser man initiativ og ståpåevne legger de til rett så langt de kan Har man studiestøtte er jo noe stipend men jeg tror det feks er fullt mulig å ha en uføreandelen 

Ingenør er jo også et veldig anvendelig yrke Eller kanskje kunst og håndverk eller et forfatterkurs  Du høres jo også mye kreativ Man bør også huske at det ved fremtidige eksamener er mulig å få utvidet tid og tilrettelegging om man skulle trenge det

Håper  bare det går godt og at du treffer hyggelige medstudenter Lurt å smi mens jernet er varmt og man ennå er ungLykke til😊

Takk! :D

Det er herfra, og inn i evigheten. Dette blir litt av en reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kanonføde skrev:

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

Det er bra at du setter deg mål, men har du lest opptakskravene? Der står bl.a. 

  • Diagnoser som medfører nedsatt vurderingsevne, kroppsbeherskelse og/eller psykisk stabilitet vil være diskvalifiserende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Veldig hyggelig😊

Står her å steiker noen ordentlig gode amerikanske pannekaker til frokost  og det varslede uværet her sørvest og tenker hvor godt at noen av oss framdeles tror på framtida.-

Vår husstand er ikke av de store men alt  skal gjøres 

Selv har jeg bare gjort noen litt faglig tilfeldig valgte og veldig avgrensede studier i livet og ikke noen yrkesutdanning noe jeg tror er veldig lurt valg.

Nå ser jeg at husholdningsstudier kanskje ikke hadde vært så dumt

Nyttig uansett kjønn  tror jeg

Spesielt om man er aleneboende tror jeg i dag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Er det bare i utlandet du kan jobbe med etterforskning uten å ha politiutdanning? Tror det går an i Sverige, i hvert fall. Eller har jeg drømt det? Det er jammen ikke lett å velge utdanning. Jeg kom meg aldri lenger enn til vidergående handel og kontor. Trodde det skulle bli kult å jobbe med regnskap, men det var faktisk ikke det. Teori og praksis, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Er det bare i utlandet du kan jobbe med etterforskning uten å ha politiutdanning? Tror det går an i Sverige, i hvert fall. Eller har jeg drømt det? Det er jammen ikke lett å velge utdanning. Jeg kom meg aldri lenger enn til vidergående handel og kontor. Trodde det skulle bli kult å jobbe med regnskap, men det var faktisk ikke det. Teori og praksis, liksom.

Noen jurister blir etterforskere, de har ikke gått politihøyskolen. Men det er jo ikke akkurat noen snarvei.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kanonføde skrev:

Er det for sent for meg å bli politi? Kan jeg bli politi med mine diagnoser? Jeg har plettfri vandel, bare så det er sagt.

Jeg har lyst til å bli etterforsker. Men jeg vil ikke jobbe "under cover" slik som Jensen, det virker veldig stressende.

Men i starten må man såklart gjøre vanlig ting, som fartskontroller, og taue inn noen fylliker fra byen.

Men etterhvert kan jeg stige i gradene, og bli etterforsker. Eller er det kanskje et spesielt studie for å bli etterforsker, og ikke bare vanlig konstabel?

Jeg tror det kanskje er best du legger den karrieren på hylla og heller sikter deg inn på et eller annet innen velferdssosiologi og statsvitenskap, det virker til å være mer i din bane. Du som åpenbart elsker å diskutere men ikke alltid er så nøye med å lytte til hva dine motdebattanter har å si kan jo med tiden vurdere ulike stillinger som foreleser :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

 Du som åpenbart elsker å diskutere men ikke alltid er så nøye med å lytte til hva dine motdebattanter har å si kan jo med tiden vurdere ulike stillinger som foreleser :-) 

Da jeg leste dette tenkte jeg han burde bli politiker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...