Gå til innhold

Sykemelding eller sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er syk. Kan muligens klare å fungere sånn noenlunde på jobb en stund til hvis jeg tar sobril.

Men jeg forstår at det er problematisk med bilkjøring og sobril. Den vil også gradvis miste effekten. 

Så hva gjør jeg? Det blir feil uansett.

 

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er syk. Kan muligens klare å fungere sånn noenlunde på jobb en stund til hvis jeg tar sobril.

Men jeg forstår at det er problematisk med bilkjøring og sobril. Den vil også gradvis miste effekten. 

Så hva gjør jeg? Det blir feil uansett.

 

Anonymkode: 33fa4...13a

Ser du for deg at du kan bruke en sykemeldingsperiode til å få det litt bedre? Dersom mindre press en periode kan føre til at du får det litt bedre igjen, så synes jeg sykemelding er et godt alternativ.

Du kan også evt. ta opp med arbeidsplassen og legen din om du kan få transport til jobb dekket. Det er jo slik at dersom sykdom gjør at man ikke kan være i jobb uten særskilt transport, så skal arbeidsgiver dekke transport i arbeidsgiverperioden og nav deretter. Dette er kanskje ikke et alternativ du vil ønske å benytte deg av, men greit å huske på at denne muligheten også finnes i regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er syk. Kan muligens klare å fungere sånn noenlunde på jobb en stund til hvis jeg tar sobril.

Men jeg forstår at det er problematisk med bilkjøring og sobril. Den vil også gradvis miste effekten. 

Så hva gjør jeg? Det blir feil uansett.

 

Anonymkode: 33fa4...13a

De aller fleste arbeidsgivere er villig til å strekke seg langt i forb med tilrettelegging om alternativet er sykemelding. Har du snakket med vedkommende? Er det noe på selve arbeidet som kan gjøre situasjonen litt enklere for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det er bra det finnes tilrettelegging, men det er dessverre ikke alltid det fungerer. Det er heller ikke alt det er mulig å gjøre noe med. Jeg har prøvd på mange måter å holde det gående.

Det er bare sobril som kan fungere en stund.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan kjøre på inntil 30 mg Sobril som døgndose , vis du ikke bruker ander legemidler som feks Imovane, da kan du kjøre på 15 mg Sobril. 

Dette er det både fastlegen og psykiater har sagt til meg.

Vis du ikke har brukt Sobril på en stund bør du kanskje begynne med 15 mg.Det er ditt ansvar at du ikke kjører isåfall du ikke føler deg i stand til det.

Anonymkode: 5c720...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøre på inntil 30 mg Sobril som døgndose , vis du ikke bruker ander legemidler som feks Imovane, da kan du kjøre på 15 mg Sobril. 

Dette er det både fastlegen og psykiater har sagt til meg.

Vis du ikke har brukt Sobril på en stund bør du kanskje begynne med 15 mg.Det er ditt ansvar at du ikke kjører isåfall du ikke føler deg i stand til det.

Anonymkode: 5c720...712

Jeg forstod at 30 mg gjaldt bare når de ble brukt fast.

Jeg må kanskje begynne å bruke de fast igjen da.

Det eneste som da er dumt er at jeg vil utvikle toleranse for de igjen, og da mister de effekten.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, frosken skrev:

Ser du for deg at du kan bruke en sykemeldingsperiode til å få det litt bedre? Dersom mindre press en periode kan føre til at du får det litt bedre igjen, så synes jeg sykemelding er et godt alternativ.

Du kan også evt. ta opp med arbeidsplassen og legen din om du kan få transport til jobb dekket. Det er jo slik at dersom sykdom gjør at man ikke kan være i jobb uten særskilt transport, så skal arbeidsgiver dekke transport i arbeidsgiverperioden og nav deretter. Dette er kanskje ikke et alternativ du vil ønske å benytte deg av, men greit å huske på at denne muligheten også finnes i regelverket.

Jeg hadde en kortvarig sykemelding. Det ble bedre til jeg begynte igjen.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg forstod at 30 mg gjaldt bare når de ble brukt fast.

Jeg må kanskje begynne å bruke de fast igjen da.

Det eneste som da er dumt er at jeg vil utvikle toleranse for de igjen, og da mister de effekten.

Anonymkode: 33fa4...13a

Det er vel bare å få dem utskrevet til fast bruk, og kun ta dem når du trenger dem. Er vel ingen som sjekker om du tar dem hver dag.

Anonymkode: d940c...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kortvarig sykemelding. Det ble bedre til jeg begynte igjen.

Anonymkode: 33fa4...13a

Da synes jeg du kan snakke med fastlegen om ny sykemelding, slik at du kan unngå å bli enda mer nedkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du vil holde ut "en stund til" når du bruker Sobril. Jeg synes da det høres ut som et bedre alternativ med en kortere sykemelding. Det er ikke sikkert at legen din vil skrive ut Sobril til fast bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, XbellaX skrev:

De aller fleste arbeidsgivere er villig til å strekke seg langt i forb med tilrettelegging om alternativet er sykemelding. Har du snakket med vedkommende? Er det noe på selve arbeidet som kan gjøre situasjonen litt enklere for deg? 

Det gjelder nok dessverre ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sto mellom å fungere i jobben med Sobril, og være sykmeldt uten, så ville det for meg vært helt åpenbart at jeg ville tatt Sobril og jobbet.

Forutsatt at 1) dosen var innenfor det forsvarlige, og 2) ikke under noen omstendighet ble økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis det sto mellom å fungere i jobben med Sobril, og være sykmeldt uten, så ville det for meg vært helt åpenbart at jeg ville tatt Sobril og jobbet.

Forutsatt at 1) dosen var innenfor det forsvarlige, og 2) ikke under noen omstendighet ble økt. 

Ved økt toleranse vil det bli nødvendig å øke senere hvis det fremdeles skal være effektivt.

Det er ulempen med sobrilbruk. En kortvarig løsning. 

Dette er erfaringer jeg har fra tidligere når jeg brukte sobril for å holde meg på jobb.

Hadde jeg visst at dette var en veldig kort overgang ville valget vært enklere. Men det blir sannsynligvis ikke det.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Da synes jeg du kan snakke med fastlegen om ny sykemelding, slik at du kan unngå å bli enda mer nedkjørt :-)

Jeg skal diskutere det med legen. Jeg har presset meg for langt før, og det endte dårlig.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Det gjelder nok dessverre ikke alle.

Det er helt sant, heldigvis gjelder det flere enn før.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er bra det finnes tilrettelegging, men det er dessverre ikke alltid det fungerer. Det er heller ikke alt det er mulig å gjøre noe med. Jeg har prøvd på mange måter å holde det gående.

Det er bare sobril som kan fungere en stund.

Anonymkode: 33fa4...13a

Du har kanskje en saksbehandler ved NAV? Kan vedkommende hjelpe deg i forbindelse med arbeidsgiver (aner ikke om det er denne som er vrang eller om det er noe annet)? 

Det virker jo som om dette er et gjentagende problem, jeg synes hverken sykemelding eller medisiner høres spesielt nyttig ut i en slik situasjon men jeg vet heller ikke hva konkret problemet består i. Kanskje en gradert sykemelding kunne fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er helt sant, heldigvis gjelder det flere enn før.

 

Du har kanskje en saksbehandler ved NAV? Kan vedkommende hjelpe deg i forbindelse med arbeidsgiver (aner ikke om det er denne som er vrang eller om det er noe annet)? 

Det virker jo som om dette er et gjentagende problem, jeg synes hverken sykemelding eller medisiner høres spesielt nyttig ut i en slik situasjon men jeg vet heller ikke hva konkret problemet består i. Kanskje en gradert sykemelding kunne fungert?

Jeg har ingen kontakt med nav.

Gradert sykemelding i dette tilfelle har ingen hensikt.

Jeg liker heller ikke tanken på medisinering eller sykemelding. Likevel ser jeg ingen annen løsning.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen kontakt med nav.

Gradert sykemelding i dette tilfelle har ingen hensikt.

Jeg liker heller ikke tanken på medisinering eller sykemelding. Likevel ser jeg ingen annen løsning.

Anonymkode: 33fa4...13a

Nei, du ser ikke en annen løsning, men kanskje andre gjør det.

Det høres uansett ut til å være en ganske  tung situasjon å være i, lykke til hva enn du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved økt toleranse vil det bli nødvendig å øke senere hvis det fremdeles skal være effektivt.

Det er ulempen med sobrilbruk. En kortvarig løsning. 

Dette er erfaringer jeg har fra tidligere når jeg brukte sobril for å holde meg på jobb.

Hadde jeg visst at dette var en veldig kort overgang ville valget vært enklere. Men det blir sannsynligvis ikke det.

Anonymkode: 33fa4...13a

Ikke alle utvikler økt tolleranse.

Anonymkode: 62a1a...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle utvikler økt tolleranse.

Anonymkode: 62a1a...28d

Ikke alle gjør det, men min tidligere erfaring er at jeg gjør det. Aner ikke hvor mye jeg til slutt tok i et forsøk på å fungere på jobb i den tiden.

Anonymkode: 33fa4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg synes den toleransedelen er skummel og har gitt beskjed til nav at det er uaktuelt å bruke slike medisiner fast for å stå i jobb. Det har jeg fått full forståelse for på alle hold. 

Jeg synes du bør snakke med fastlegen eller en annen kompetent person i fht yrker ditt ang andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...