Gå til innhold

Hvilke p-piller er best når man har endometriose?


Frøken juli

Anbefalte innlegg

Frøken juli

Hvilke p-piller er best når man har endometriose? Finnes det forskjeller på p-piller? Kvinne 44 år. Bruker p-piller uten pause. Så jeg slipper endometriose smerter med mensen. Får mellomblødninger og kramper. Men fortsetter uansett med p-piller. Nå er jeg på min 3 uke med blødninger på p-pillen. Brett i rekken nr. 3. Starter rett på brett nr. 4 den 19 juni. Småbløder med kramper hver dag. Helt stopp om nettene. Så på`n igjen neste dag. Var til gynekolog i fjor. Helt frisk. Bruker Yasmin pillen. Må alltid ta en ibux hver dag for å få en pause fra krampene. Blir ekstra sliten på jobb av å kjenne på kramper i rygg og mage region. Ønsker ikke spiral. Burde jeg byttet p-pille merke?

Frøken Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi har ikke dokumentasjon for at en type p-pille er bedre enn en annen med hensyn til å stoppe blødningene som er et mål ved behandlign av endometriose. Det er best å holde seg til en type og ikke skifte fra den ene til den andre, det øker risiko for blodpropp. Det anbefales å holde pause med pillen i tre dager ved gjennombruddsblødninger. Hvis du ikke har ønsket effekt av pillen og ikke ønsker spiral, så er p-sprøyte en mulighet, Sprøyten settes hver 3.måned, og hos 70% vil menstruasjonen stoppe i løpet av ett år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken juli

Takk for den tanken, får holde meg til yasmin. Ja har tenkt på p-sprøyten. Men er så usikre på ulempene. Har hørt at du ikke bør gå lengre enn 2 år på p-sprøyte for å ikke få beinskjørhet. Å at det er så mange som plages med sterkere blødninger de første mnd... før noen mister helt. Har vært plaget med sterke mens blødninger før jeg startet med p-pillene. Dit vil jeg ikke tilbake til. Ble deprimert av å gå uten prevensjon å ha sterk mensen 8-10 dager hver mnd. Satte på alarm for å bytte bind om natten. Ellers våknet jeg opp med blod i sengen. Det skjedde hver mnd. Takk for de kloke svarene. Det fikk meg til å tenke. Takknemmelig!

Frøken Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan kombinere p-sprøyten med litt østrogen, men risikoen for beinskjørhet er liten. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken juli

Østrogen I sprøyten, eller er det snakk om tabletter i tillegg da?

Et tilleggs spørsmål: Kommer jeg til å fortsette å små blø hver dag, til jeg tar den 3 dagers p-pille pausen?

Kom blod i dag å,som alle de andre dagene de tre siste ukene.

Frøken Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Østrogen i tillegg må tas som plaster (Estradot 50 mikrogram to ganger i uken) eller tablett (Progynova 1 mg daglig). Det er ikke mulig å si noe om dine blødninger fremover, men erfaringsmessig vil 3 dagers pause raskere stoppe gjennombruddsblødninger. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken juli

Ok. tar 3 dagers om det ikke gir seg i løpet av mnd her. Forundret over at jeg har så sterke krampesmerter hver dag i forhold til mengde blod som kommer. Tanken har slått meg at det er endometriosen som påvirker litt av krampesmertene. Men trodde at p-piller skulle kansje hindre smerter ved endometriose da. Det er jo derfor jeg tar piller uten pause. Alle prøver til gynekolog i fjor viste normalt. Har ingen cyster/polypp. Aldri hatt kjønnsykdommer.  

Takk for meg,  Frøken Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken juli

Ps! Glemte å tilføye noe jeg tenkte på jobb i dag: Hver dag oppleves som en mensen syklus du har hver mnd. Først vond, øm mage,så brun spotting, så kommer mensen krampen. Så kommer det blod og mage murringer i tillegg til krampen. så til kvelds når det er legge tid er alt over. Ingen blod om natten. Helt til neste morgen, så starter den samme prossessen igjen som dagen før. Kan ikke huske jeg hadde det slik da jeg gikk på p-piller som 30 åring. Kun nå i 40 årene.

Frøken Juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...