Gå til innhold

corpus luteum?


Lykkeliten84

Anbefalte innlegg

Lykkeliten84

Sist jeg var hos gynekologen hadde jeg cyste på eggstokken, den var stor men ikke slik at det skulle gjøres noe med den. 

Jeg skulle hatt mensen i dag, tatt graviditets teste men me negativ resultata. 

Det som jeg reagere på er at jeg har blankt slim nedentil, samt stikninger/spenning i brystene. Hva kan det være? 

Kan jeg bli gravid fordeom jeg har cyste? Er det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fra overskriften kan jeg regne ut at du er 33 år, og at legen har sagt det kunne dreie seg om corpus luteum cyste? Stemmer det? Eggstokken er et arbeidende organ hvis oppgave  er å modne egg frem til eggløsning og produsere hormoner, dels østrogen, dels progesteron etter eggløsningen. Rett før eggløsningen ligger egget inne i en cyste (vannpose) som kan bli 2-3 cm stor. Det betegnes en follikkelcyste. Etter eggløsningen klapper posen sammen, men i stedet kan det dannes en corpus luteum cyste (det gule legeme) på stedet hvor eggløsningen fant sted. Den kan også bli noen cm stor. Iblant kan det ha oppstått en blødning på dette stedet, så dannes en liten blodcyste. Hos kvinner i fruktbar alder anser man cyster på opp til 4 cm som noe hvor det ikke er nødvendig med kontroll.

Du skriver ikke noe om prevensjon, visse typer av prevensjon medfører større risiko for godartede cyster.

Det finnes også andre typer av godartede cyster som f.eks. teratomer (‘tvillingecyster’) og endometriosecyster (blodrike cyster).

Risiko for ondartede cyster øker med alderen, og ved ultralyd kan gynekologen vurdere om cysten er suspekt.

Til dine spørsmål: Blankt slim er vanligst omkring eggløsningstidspunktet midt i syklus, men det stemmer ikke med sin angivelse av syklus. Ømme bryster er typisk i perioden før ventet menstruasjon og i starten av en graviditet. Man kan bli gravid selv om det foreligger en cyste. I og med at legen ikke ønsker kontroll av den, er cysten ikke vurdert som farlig.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkeliten84

Jeg prøvet og bli gravid, og fikk positivt utslag på eggløsningstest 22 å 23 mai, jeg har mye hatt syklus på 27 dager, men mellom 27-29. Jeg var gravid utenfor livmoren i DES/Jan. 

Venter mensen i dag/morgen, har hatt blankt slim, i noen dager, og slik som jeg skrev med brystene, samt har jeg hatt smerter i korsryggen,. 

Tog test i dag utpå dagen , negativ. 

Kan jeg alikevel være gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er litt tullet å ta graviditetstest før man er litt over ventet menstruasjon, så jeg kan ikke si om du kan være gravid. Tiden vil vise. Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS da du har vært gravid utenfor livmoren, vil det være lurt med tidlig ultralyd når du er 2-3 uker 'over ventet menstruasjon'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...