Gå til innhold

Kombo av medisin og helsekost


usikker

Anbefalte innlegg

Noen som kan si noe om denne mixen?

Ibux 400 mg

Kava Kava 500 mg

Valerian Root 1000 mg

Fluoxetine 40 mg 

Sobril 15 mg

Pranolo 10 mg

Det er det jeg har tatt nå... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, usikker skrev:

Noen som kan si noe om denne mixen?

Ibux 400 mg

Kava Kava 500 mg

Valerian Root 1000 mg

Fluoxetine 40 mg 

Sobril 15 mg

Pranolo 10 mg

Det er det jeg har tatt nå... 

 

Jeg må presisere at jeg ikke har medisinsk kompetanse, men synes du skal være svært forsiktig med å blande medisiner med såkalt helsekost eller homeopatisk medisin.

 

Leser f.eks. om kava kava på nett: 

"Kava may be used instead of prescription antianxiety drugs, such as benzodiazepines and tricyclic antidepressants. Kava should never be taken with these prescription drugs."

 

http://www.webmd.com/balance/stress-management/tc/kava-topic-overview#1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij... dette har jeg ikke tenkt på. 

Droppet kava kava i dag, men økt Sobril. 

Har også tatt melatonin, før jeg la meg. 

Jeg er så redd for å bli avhengig av Sobril hver dag. Til nå har jeg holdt det til et par g i mnd. Dette har jeg holdt i 2-3 år. Men nå er det så ille m angsten, at det frister å ta det daglig. 

Derfor har jeg prøvd så mye forskjellig,  jeg tror liksom at helsekost ikke kan være så avhengighetsskapende. 

Men det blir jo mye blanding.. 

Fluoxetine virker hos meg bare på depresjon, ikke angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke blande SSRI (fluoxetin) med NSAIDS (Ibux) som fast behandling. 

Kava/Valerianarot er veldig svakt og jeg tror det går greit å bruke det sammen med både Sobril og Fluoxetin, selv om du _egentlig_ ikke skal gjøre det. Men dosene er så små. 

Hva bruker du Pranolol for? Dosen du tar er jo nærmest homøopatisk. Hvis du har effekt av den, kan du diskutere med legen din om du ikke burde økt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux bruker jeg ikke fast, bare når jeg føler meg kvalm. 

Pranolol synes jeg demper ubehaget som hjertebanken gir. Ved panikkangst, får jeg så kraftig og ujevn hjerterytme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du bør ikke blande SSRI (fluoxetin) med NSAIDS (Ibux) som fast behandling. 

Kava/Valerianarot er veldig svakt og jeg tror det går greit å bruke det sammen med både Sobril og Fluoxetin, selv om du _egentlig_ ikke skal gjøre det. Men dosene er så små. 

Hva bruker du Pranolol for? Dosen du tar er jo nærmest homøopatisk. Hvis du har effekt av den, kan du diskutere med legen din om du ikke burde økt den. 

Kan hende er det rett det du sier, men om du ikke har direkte medisinsk kompetanse synes jeg det er rart at du rådgir ukjente ti å se bort fra generelle anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.6.2017 den 14.36, Xtra skrev:

Kan hende er det rett det du sier, men om du ikke har direkte medisinsk kompetanse synes jeg det er rart at du rådgir ukjente ti å se bort fra generelle anbefalinger.

Jeg ser den.

Men alt du leser må du se i kontekst. Det du siterer fra er veldig generelt. Det slike råd gjelder, er faren ved å blande store mengder av to typer beroligende medisiner, pga risiko for oversedering (slutte å puste, osv). Her er det snakk om en bitteliten dose Sobril, som kanskje med inntaket av Kava ville tilsvart å gå fra 15 til 20-25 mg Sobril. Det er fortsatt veldig svakt.

Alt handler om mengder. Du leser om at det er livsfarlig å blande benzo/beroligende og alkohol. Ja, det er potensielt livsfarlig å ta en stor dose benzo og drikke seg drita full (selv om et bekymringsverdig stort antall yngre mennesker har gjort det på fest og overlevd). Det er helt ufarlig å ha tatt en Sobril eller Vival tidligere på dagen og ta ett glass vin på kvelden. 

Når det gjelder psykofarmaka og homeopatisk medisin, bør man ikke blande SSRI og andre serotonerge medikamenter med johannesurt eller kosttilskudd som inneholder tryptofan. Hvis man tar MAO-hemmere, er det visse allergi- og forkjølelsesmedisiner som selges i utlandet man ikke skal blande det med (fenylefrin, pseudoefedrin, dextrometorfan og difenhydramin). Disse selges imidlertid ikke i Norge. 

Ellers er det igrunn ikke noen stor fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/10/2017 at 0:36 PM, Xtra said:

Kan hende er det rett det du sier, men om du ikke har direkte medisinsk kompetanse synes jeg det er rart at du rådgir ukjente ti å se bort fra generelle anbefalinger.

Han leser jo mye om dette. :) Tydelig hvilken målgruppe han sikter seg inn på. ;):lol:

Anonymkode: e1e4d...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...