Gå til innhold

Lavt protein S, risiko for blodpropp, graviditet og flyreiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har fått påvist noe lavt protein S. Den lå på 55, mens normalverdien er mellom 65 og 130. Hva betyr det for risikoen for blodpropp?

Jeg vet ikke om det er en arvelig protein S-mangel jeg har, men min mor døde av lungeemboli kun 46 år gammel.

Jeg er gravid 11+5. Blodprøven for å sjekke protein S ble tatt før jeg ble gravid. Vi har prøvd å bli gravide i 5 år, og jeg har i den perioden hatt flere spontanaborter samt en graviditet utenfor livmor. 

Bør jeg ha medisinering under svangerskapet?

Jeg har en jobb som innebærer mange flyreiser og jeg er også bekymret for den ekstra risikoen for blodpropp dette medfører.

På forhånd mange takk for svar,

Mvh

Bekymret gravid

 

Anonymkode: bfefb...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har fått påvist noe lavt protein S. Den lå på 55, mens normalverdien er mellom 65 og 130. Hva betyr det for risikoen for blodpropp?

Jeg vet ikke om det er en arvelig protein S-mangel jeg har, men min mor døde av lungeemboli kun 46 år gammel.

Jeg er gravid 11+5. Blodprøven for å sjekke protein S ble tatt før jeg ble gravid. Vi har prøvd å bli gravide i 5 år, og jeg har i den perioden hatt flere spontanaborter samt en graviditet utenfor livmor. 

Bør jeg ha medisinering under svangerskapet?

Jeg har en jobb som innebærer mange flyreiser og jeg er også bekymret for den ekstra risikoen for blodpropp dette medfører.

På forhånd mange takk for svar,

Mvh

Bekymret gravid

 

Anonymkode: bfefb...9c1

Jeg glemte min alder. Jeg er 33 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du både har lavt protein S og nær slektning med blodpropp før 50 år, så har du sannsynligvis en arvelig øket risiko. I og med at du ikke har hatt blodpropp, så skal det ikke rutinemessig gis blodfortynning under graviditeten, men sannsynligvis etter fødselen. Du sier ikke noe om hvor lange flyreiser det dreier seg om, men råd om støttestrømper og vanlige anbefalinger (drikke mye, bevegelse  i anklene osv) bør følges.

Jeg kan ikke si noe om hvor om hvor stor din risiko er for blodpropp (det er ikke mitt spesialområde), men etter det jeg kan lese meg til  så vil halvparten av de som har protein S mangel få blodpropp før fylte 50 år.

Lykke til med svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg blir litt usikker fordi jeg finner litt ulik informasjon om dette. 

Noen synes å mene at man bør gå på blodfortynnende hele svangerskapet selv om man ikke har hatt blodpropp tidligere men om det er andre tilleggsrisikofaktorer til stede slik som blodpropp i nær familie. Det står det blant annet her: https://onlinelege.no/svar/_skal-gravide-med-protein-s-mangel-ha-blodfortynnende_ref:cajeiea54

Jeg har også mange åreknuter på lår, legger og i underlivet. 

Jeg lurer også svært på om protein S-mangel kan forårsake blodpropp i blodårene til morkaken og dermed skade fosteret? 

På forhånd mange takk for svar, 

hilsen bekymret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...