Gå til innhold

Hva gjør at økonomien er så annerledes nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser av og til finansaviser for å prøve å følge med. Hvorfor er det slik eller ser slik ut i våre dager at så mange tjener enorme summer på produkter det er så lite synlig salg på detaljnivå av for "den vanlige forbruker"? Er det stråselskaper med røtter i andre land? Er ikke lenger etterspørsel den drivende kraft i økonomien? Er globale selskapsformer mest vanlig i dag? Allikevel vanskelig å forstå da produkter skal jo fraktes også. Hvordan kan da disse lite salgbare produktene akkumulere så store verdier etter hva som synes i aviser ofte? Men jeg spør sikkert veldig dumt.

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser av og til finansaviser for å prøve å følge med. Hvorfor er det slik eller ser slik ut i våre dager at så mange tjener enorme summer på produkter det er så lite synlig salg på detaljnivå av for "den vanlige forbruker"? Er det stråselskaper med røtter i andre land? Er ikke lenger etterspørsel den drivende kraft i økonomien? Er globale selskapsformer mest vanlig i dag? Allikevel vanskelig å forstå da produkter skal jo fraktes også. Hvordan kan da disse lite salgbare produktene akkumulere så store verdier etter hva som synes i aviser ofte? Men jeg spør sikkert veldig dumt.

Anonymkode: 30114...8b7

Hva slags produkter snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagligvareprodukter men det behøver jo ikke ligge noe galt bak. Det er ikke hva jeg mener. Synes bare det er rart. Men jeg har ikke studert økonomi.

Det kan jo morselskaper som pøser på for å bygge opp produkter

Vil ikke være mer konkret men alle tenker jo sitt om økonomien helt generelt i dag. Synes bare akkurat dette er så pussig. Men kanskje er det akkurat som det skal være og helt naturlig og ikke noe å tenke på i det hele tatt. Kanskje bare et utslag av nerver. Typisk meg i så fall.

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagligvareprodukter men det behøver jo ikke ligge noe galt bak. Det er ikke hva jeg mener. Synes bare det er rart. Men jeg har ikke studert økonomi.

Det kan jo morselskaper som pøser på for å bygge opp produkter

Vil ikke være mer konkret men alle tenker jo sitt om økonomien helt generelt i dag. Synes bare akkurat dette er så pussig. Men kanskje er det akkurat som det skal være og helt naturlig og ikke noe å tenke på i det hele tatt. Kanskje bare et utslag av nerver. Typisk meg i så fall.

Anonymkode: 30114...8b7

Det enkle svaret er vel markedsføring, etterspørsel, avtaler og volum. Særlig sistnevnte; det er jo det som akkumulerer store summer.

 

Kanskje jeg ikke får helt fatt i hva du mener er så mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mystisk er det at produkter bare blir og blir i hyllene uten noe for oss vanlige mennesker synlig avsetning. Samtidig ser man i finansaviser at produsentselskapene(?) går så veldig godt.

Det provoserer ikke meg på noe måte men synes det er rart uansett.

Men har sikkert en naturlig forklaring.

 

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen eksempler på konkrete produkter som dette gjelder? 

Og hvor lett er det egentlig for oss andre kunder å bedømme hva som bare blir igjen i hyllene? Med mindre man overvåker butikkreolene over tid får man neppe med seg hvor mye som fylles opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Titt etter hva folk flest handler og ikke handler. ( folk har aldri kjøpt mindre matvarer. mange spiser sikkert ute eller har ulike typer ordninger som frynsegode i jobben eller handler inn direkte fra lokale gårdsutsalg tror jeg uten at jeg har etterforsket eller undersøkt. Bare slutninger ved å bruke " de små grå"Hva jeg har gjort over flere år. )Det gjelder mange produktkategorier spesielt av tørrvaretype.

 

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Titt etter hva folk flest handler og ikke handler. ( folk har aldri kjøpt mindre matvarer.

Hææ?????

Anonymkode: 9e5f4...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har aldri handlet mindre over disk er mitt inntrykk og avisene er jo fulle av at folk stadig legger på seg Svenskehandel og netthandel kan jo ta en del men mine "observasjoner " over mange år stemmer ikke med hva jeg leser i media hvis man ser på forskjellige merker Størsteparten av maten vi ser i supermarkedet går ikke ut i vanlig salg i kassa tror jeg.

Det er veldig mange ting såsom frokostblandinger og masse annet jeg aldri har sett folk kjøpe på mange år hvor all sannsynlighet ville tilsagt dette.

Selvsagt dette raker ikke meg Kan vel endog være farlig å snakke om.Mitt poeng er at det at et produkt mangler etterspørsel gjør ikke at det blir borte fra handelen lenger slik det var før Untatt når det gjelder medisiner da(?)

Husker fler sjokolader på åttitall og nittitall som gikk inn fordi som de sa etterspørsel var ikke stor nok.

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har aldri handlet mindre over disk er mitt inntrykk og avisene er jo fulle av at folk stadig legger på seg Svenskehandel og netthandel kan jo ta en del men mine "observasjoner " over mange år stemmer ikke med hva jeg leser i media hvis man ser på forskjellige merker Størsteparten av maten vi ser i supermarkedet går ikke ut i vanlig salg i kassa tror jeg.

Det er veldig mange ting såsom frokostblandinger og masse annet jeg aldri har sett folk kjøpe på mange år hvor all sannsynlighet ville tilsagt dette.

Selvsagt dette raker ikke meg Kan vel endog være farlig å snakke om.Mitt poeng er at det at et produkt mangler etterspørsel gjør ikke at det blir borte fra handelen lenger slik det var før Untatt når det gjelder medisiner da(?)

Husker fler sjokolader på åttitall og nittitall som gikk inn fordi som de sa etterspørsel var ikke stor nok.

Anonymkode: 30114...8b7

Tror dine antakelser er veldig gale. Folk har aldri kjøpt mer mat. At noen typer eller merker matvarer forsvinner mens andre kommer til er slik det bestandig har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har aldri handlet mindre over disk er mitt inntrykk og avisene er jo fulle av at folk stadig legger på seg Svenskehandel og netthandel kan jo ta en del men mine "observasjoner " over mange år stemmer ikke med hva jeg leser i media hvis man ser på forskjellige merker Størsteparten av maten vi ser i supermarkedet går ikke ut i vanlig salg i kassa tror jeg.

Det er veldig mange ting såsom frokostblandinger og masse annet jeg aldri har sett folk kjøpe på mange år hvor all sannsynlighet ville tilsagt dette.

Selvsagt dette raker ikke meg Kan vel endog være farlig å snakke om.

Farlig?????

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt poeng er at det at et produkt mangler etterspørsel gjør ikke at det blir borte fra handelen lenger slik det var før Untatt når det gjelder medisiner da(?)

Det er bare tull.

Anonymkode: 9e5f4...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som matvarekunde i mange supermarkeder gjennom mange år jeg har gjort mine observasjoner når jeg fyller kurven og har stått i kø ved kassa. Har aldr selv jobbet med dette og er ikke ute etter " å ta noen" Jeg bare undres hvordan tingene egentlig henger sammen.

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår økonomi er kanskje ikke etterspørselsdrevet?

Anonymkode: 30114...8b7

Selvsagt er den det, vi lever i en markedsøkonomi, dog med enkelte reguleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den største endringen i dagligvarehandelen i nyere tid er at kjedene er nesten enerådende. Det er derfor ekstremt viktig for produsentene å få varene sine inn hos de store kjedene, og de går svært langt mht. pris for å få det til. 

Varer som ikke selger, blir kastet ut. Søk på "Rema bestevenn" eller "Hval marsipan", så finner du eksempler på hvor hard kampen er for å få innpass hos de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man hører jo ofte at vi har en blandingsøkonomi Dvs seilbåter har et eget marked og dagligvarer et annet. Men etterspørsel er kanskje ikke så avgjørende lenger for hva som faktisk finnes i butikkhyllene?

Når det gjelder Hval sjokolade finner du vel først og fremst det i kiosker. Jeg tror de går veldig bra og har stort salg virkelig i vekst ja.

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men reflekterer hva du sier faktisk konsum?

Anonymkode: 30114...8b7

Var den til meg?

Jeg tviler på at f.eks. Rema eller Coop vil gi hylleplass til varer som selger dårlig. Disse kjedene leker ikke butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på et røkesluttekurs for flere år siden i studiesammenheng som jeg dessverre ikke klarte å fullføre. Kursleder sa at etter at vi hadde hevet skiten skulle vi tenke oss at om vi ikke hadde røk hjemme så hadde vi liksom en pakke røk liggende på supern hele tiden og vi var dermed ikke uten tobbaksrøk selv om vi selvsagt aldri skulle gå å kjøpe denne røkpakka som med stor sikkerhet lå der.

Men kanskje markedet har vært slik hele tida man har bare aldri stilt så mye spørsmål ved det. Jeg er spesielt obs og interessert på hva som nå vil skje nå som så mange vil vri etterspørsel til dagens mest grønne produkter som er "mest bra for oss "og kanskje først og fremst for klodens miljø.

Jeg er imot all tvang men det er så mye rart man hører. Se bare fotballen. Hva ville egentlig fotballen vært uten midler fra Lotto tipping og ekstra?

Anonymkode: 30114...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...