Gå til innhold

Er kronekursen for høy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke noe økonomisk utdannelse, men en ting jeg stusser over, er hvor dyrt alt er i dette landet. Og det ser man når man tar seg en tur over kjølen. Masse ting er iallefall 30% billigere enn i Norge, og en god del 50% billigere. Men svenskene tjener jo mindre enn oss, så for de blir det jo like dyrt. En norsk uføretrygd er nesten vanlig arbeidsinntekt i Sverige.

 

Men altså er det mulig den norske kronen kan bli devaluert etterhvert? Jeg tenker det kan jo være en. mulighet da unge folk har så høy gjeld. Jeg tenker jo att folk flest har høye lønninger, men så koster jo alt forferdelig mye også da. Dette er bare spekulasjoner, jeg lurer på om jeg er på rett spor, eller om dette er noe vås?

Anonymkode: e5036...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe økonomisk utdannelse, men en ting jeg stusser over, er hvor dyrt alt er i dette landet. Og det ser man når man tar seg en tur over kjølen. Masse ting er iallefall 30% billigere enn i Norge, og en god del 50% billigere. Men svenskene tjener jo mindre enn oss, så for de blir det jo like dyrt. En norsk uføretrygd er nesten vanlig arbeidsinntekt i Sverige.

 

Men altså er det mulig den norske kronen kan bli devaluert etterhvert? Jeg tenker det kan jo være en. mulighet da unge folk har så høy gjeld. Jeg tenker jo att folk flest har høye lønninger, men så koster jo alt forferdelig mye også da. Dette er bare spekulasjoner, jeg lurer på om jeg er på rett spor, eller om dette er noe vås?

Anonymkode: e5036...950

Kronekursen bestemmes av markedet. Og ved "devaluering" vil importvarer bli dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sentralbanksjefen og hva de snakker om med snart negativ rente er bestemmende tror jeg. Man prøver å ta brodden av gjeldsveksten i landets samlede husholdning tror jeg ved å prøve å surfe på krisa og dempe menneskelige skadevirkninger. Men så lenge der ikke drives motkonjunkturpolitikk er ikke det så mye hjelp i tror jeg. Men er helt sikkert som vanlig helt på jordet.

Pengepolitikken og gamle internasjonale  avtaller ( Bretton Woods" )virker også inn på handlingsrom. Men valutaen er mye utenfra bestemt (konjunkturer på hva som til enhver tid ansees som verdifullt avgull og sjokolade osv) for alle land ( som ikke er helt skjermet)egentlug  tror jeg men når det gjelder økonomi er jeg på jordet så jeg burde egentlig ikke svare😊

(Massearbeidsløshet er selvsagt hva man prøver å styre unna")Et onde verre enn en lite gunstig kronepris(valuta)

 

Anonymkode: 948e3...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe økonomisk utdannelse, men en ting jeg stusser over, er hvor dyrt alt er i dette landet. Og det ser man når man tar seg en tur over kjølen. Masse ting er iallefall 30% billigere enn i Norge, og en god del 50% billigere. Men svenskene tjener jo mindre enn oss, så for de blir det jo like dyrt. En norsk uføretrygd er nesten vanlig arbeidsinntekt i Sverige.

 

Men altså er det mulig den norske kronen kan bli devaluert etterhvert? Jeg tenker det kan jo være en. mulighet da unge folk har så høy gjeld. Jeg tenker jo att folk flest har høye lønninger, men så koster jo alt forferdelig mye også da. Dette er bare spekulasjoner, jeg lurer på om jeg er på rett spor, eller om dette er noe vås?

Anonymkode: e5036...950

Kronekursen er tvert imot lav for tiden. 

Det er ikke lengre noe som heter devaluering av kronekursen. Det er et gammeldags begrep fra tiden da sentralbanken styrte kronekursen ved støttekjøp av norske kroner for å holde kursen jevn opp mot europeiske valutaer. Nå styres kronekursen av markedet (i hovedsak av renten). Høyere rente = mer attraktivt å investere penger i Norge = kjøp av kroner = høyere kronekurs. 

På sikt skal nok kronen styrke seg mot euro og dollar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

På sikt skal nok kronen styrke seg mot euro og dollar. 

Misunner dere som vet slikt, men skjønner ikke hvorfor dere ikke blir mangemilliardærer når dere kan spå slike ting :P 

Anonymkode: b9582...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...