Gå til innhold

Merker dere hvor sårt det er for mange at familie og miljø er de nye og eneste kjerneverdier i absolutt alt i dag??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det gjenspeiles tilogmed i musikkvalget på radio. Ting er sjelden så enkelt.

Jeg har vanskelig for å tro at det er mulig for noen å ta igjen det forsømte verken med miljø og familie så noen av oss kjenner bare sorg og tap og jeg tror ikke det nettopp er oss som har brakt oss hvor vi er i dag.

Anonymkode: e87bb...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror det er fordi det politiske bildet er så urolig overalt at det oppleves sånn. (vil også unne meg litt medisin i kveld)

Men å være aleneboende må være ekstra vanskelig og utfordrende i våre dager hvor alt er så politisert.

Anonymkode: e87bb...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er familie og miljø de store kjerneverdiene? 

På meg virker det som om de er kropp / utseende og prestasjoner. I hvert fall noe som setter individet / egoet i sentrum. Familie og miljø setter et litt større fellesskap i sentrum. 

Så nei, jeg merker ikke noe til det.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å være aleneboende må være ekstra vanskelig og utfordrende i våre dager hvor alt er så politisert.

Anonymkode: e87bb...329

Synes du alt er så politisert? Jeg synes ting blir mer og mer individualisert: Det er ditt ansvar å prestere på alle fronter og ikke vise noen svake sider. Satt litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de andre skjønner jeg hva du mener, og har lagt merke til det samme gjennom flere år nå. Det er faktisk over 15 år siden jeg luftet det samme blant mine medstudenter. Jeg syns jeg så en verdimessig endring allerede da, både i politiske prioriteringer, i tematikk i film/serier/litteratur/musikk, i måten vi snakket om drømmer på, og i mine jevnaldrendes verdier og valg. Siden jeg kom fra en trygg familie, allerede da hadde familie selv, og fremdeles lever innenfor en familiær ramme, kjenner jeg ikke på noen sårhet i forhold til dette, men skjønner at det kan føles tyngre å være uten nær familie i dag enn bare for 10-20 år siden. Dengang framstod individualisme sterkere som ideal, mens i dag er det "å ta vare på flokken" som Fuggeli sier, og det å høre til som er greia. Jeg er ganske sikker på at økningen i antall giftemål henger sammen med dette også :) Det flyktige er ikke idealet lenger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Nei, jeg kan ikke gå med på at miljø og familie er de eneste kjerneverdiene i dag.

Miljø har blitt veldig stort, men jeg vil si at toleranse seiler opp som nr to. Homofili er mye mer akseptert og omfavnet enn før. Det er ikke så fryktelig lenge siden Per-Kristian Foss måtte holde legningen sin hemmelig for å være i politikken. Nå er det transpersoner som kjemper for sine rettigheter, men de får mye mer støtte enn motstand i storsamfunnet. De færreste bryr seg om den saken i det hele tatt, og sånn skal det være i et tolerant samfunn. Folk har større toleranse for ekstreme meninger. Det kommer saftige tilsvar, men ikke krav om straff. Før var folk veldig raske til å kreve at de som sa ekstreme ting (f.eks nynazister) skulle straffes for det.

Det er nok fortsatt vanskelig for et heterofilt par å si at de ikke vil ha barn. Sikkert også vanskelig å si at man faktisk ønsker å være singel. Jeg kan bare ikke si at det er mer sånn nå enn før. Vet ikke. Det er ikke unaturlig om vi blir påvirket av andre land hvor familien står sterkt, i første rekke USA. Jeg kan bare ikke si jeg har lagt merke til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ser vel gjerne verden ut fra sitt eget ståsted. Barna og deres fremtid vil alltid være viktig . Det å vokse opp i gode trygge rammer og er godt miljø er avgjørende. Så ikke "bortkastet" å satse på familie ( en familie er i dag så mangt) og miljø. 

Opplever nok også at individualismen og selvrealisering har vært litt for mye i fokus. 

Skulle ønske at betydningen av felleskap ble tatt enda lengre. Da mener jeg å ta tak i ensomhet og isolasjon. Det er altfor mange som faller utenfor. 

Anonymkode: 4b195...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Takk for svar. Utgangspunktet mitt er vel at jeg synes mange i våre dager tror det bare er å "gå til dekket bord" Men jeg ser at spesielt der det er mange munner å mette kan lett noen barn bli veldig skadelidende Når det gjelder homofile og lesbiske føler jeg at jeg alltid selv har hatt en inkluderende og grei adferd og også når det gjelder dem med foreldre med stor krigshistorie fra annen verdenskrigOgså når det gjelder innvandringen har jeg alltid følt at det viktige er å forstå den annen som et helt menneske og på den annens egne premisser Mange innvandrere er sammenflettet i mange forskjellige kulturer allerede er hva jeg ofte har opplevet i mine få møter med noen av de nye landsmenn Viktig at man ikke " kutter" av dem hva de føler er verdifullt så sant det ikke er kriminelle ting da så bør man prøve å forstå for å legge et bedre grunnlag for en framtid som kanskje først og fremmst er et resultat av en uheldig utvikling i verden.

Vi har nok røtter i forskjellige ting det hører man jo ofte også gjennom litterturopplesinger osv Og selv føler jeg at det er mye jeg ikke klarer å. forstå eller følge flokken i ofte men det betyr ikke at jeg mangler respekt for alle disse fine og grunnleggende verdiene

Føler bare at det ikke er så lett alt sammen. Føler bare at alt kan ikke deles.Hvordan føler ikke de unge det stakkar.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 timer siden, Gargamel skrev:

Folk har større toleranse for ekstreme meninger. Det kommer saftige tilsvar, men ikke krav om straff. Før var folk veldig raske til å kreve at de som sa ekstreme ting (f.eks nynazister) skulle straffes for det.

 

.

 

Det hører med til saken att hva som regnes som ekstremt har flyttet seg. Før var jo omtrent FRP regnet som høyreekstreme. I Sverige er de der enda. Men media og de etablerte sannhetene står under press fra sosiale medier. Feks får jeg veldig mye oppdateringer fra ganske mange islamkritiske sider på face. Det er klart når man ikke får høre saklig kritikk på etablerte medier, så tyr man til alternativer. De fleste er dog for ekstreme for meg. Men det sier noe, når etablert media sitt storting ikke har en eneste FRP representant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje når den dagen kommer at menn føder egne barn rent fysisk og reelt blir tingene i verden mye annerledes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Kanskje når den dagen kommer at menn føder egne barn rent fysisk og reelt blir tingene i verden mye annerledes??

????

Anonymkode: 4dda8...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Men det sier noe, når etablert media sitt storting ikke har en eneste FRP representant.

Kanskje folk som sympatiserer med Frp trekkes til andre jobber?

Anonymkode: 4dda8...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg ville bare si at jeg tar veldig selvkritikk for å ha bidratt til at alt er blitt mere og mere tabloid i dag.

Et stort tankekors i vår tid er også hvordan jeg føler at mor og far ofte dra barna mellom seg og at mor ofte skyver barnet foran seg når problemene blir virkelig store både i familien og økonomien.

Selv barna som ofte er et opkomme av kreativitet klarer ofte ikke kanskje å takle alt Mange barn også i våre dager opplever det hardt nettopp at alt kan kanskje ikke deles. Har opplevet mye vondt og uforståelig som barn selv tror jeg tør påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje folk som sympatiserer med Frp trekkes til andre jobber?

Anonymkode: 4dda8...b5a

Vil tro det er de med lavere utdannelse som stemmer på de. Det er ikke bare journalister som ser ned på FRP sympatisører, det er vel store deler av akademia.

 

Det ser man jo.

 

Men jeg er den første som innrømmer at det er ett toegget sverd. Økonomisk sett er FrP langt til høyre. Økonomisk sett burde jeg stemme SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

I våre dager er jo alle konfliktene i verden blitt så anstrengt på alle nivå både makro og de aller minste mikronivå at man er veldig redd det skal ta "full fyr" nårsomhelst så veldig dessverre.( enkelte snakker jo om at de ser mulige Syriakonflikter også andre steder i verden " dernede i alle ruinene") Det er visst ingen grenser for hva som skal ødelegges i dag.

I dag forstår jeg fremveksten av FrP litt bedre men noen partitilhørighet har ikke jeg utover at jeg alltid har pleiet å stemme den norske Arbeiderpartiet med unntak av de gangene jeg har prøvet en taktisk stemme da det alltid bare er mange onder å velge på synes jeg.

I 2017 med hva jeg nå vet tror jeg ikke jeg vil delta mer ved valg. Politikere flest er som mange gjennom har hevdet gjennom mange år bare blitt en fremmed elite bare interessert i å sikre seg jobb og pensjon. Det er en veldig trist utvikling men årsakene ligger vel i at alle land har vonde ting å handsker med i dag.

Jeg tar bare avstand fra all kriminalitet med mine siste krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ser forøvring ikke ned på noen heller ikke meg selv. Ofte er det tene tilfeldigheter som gjør oss mennesker til den vi er. Har selv ofte følt at min rolle har vært " Hoggestabbe"( men doven har jeg aldri vært så den rykteflommen tar jeg med knusende ro. Men jeg har gjort feilen mange unge mennesker ofte gjør vedå spre interessefeltet og tøye strikken veldig mye"")

Det er så mye å undre over i dag. Hvordan disse politikere henger sammen overhodet i dag er meg en gåte Men de har kanskje mange gode støttespillere. Viktige jobber har de sikkert og visst😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

De fleste virkelig gode verdier får kanskje sin renessanse og kommer til heder og verdighet en vakker dag uansett. Mange har jo hevdet nå at det blir mye nostalgi i dag på den annen side Det er ofte så mange sider ved tingene også i dag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men at vi er i en rivende og hastig og kanskje også overflatisk utvikling det tror jeg i all min tabloidiserthet.Tenk bare på maten Vi tenker og tror jo helt annerledes de fleste av oss om mat Ingen saker er jo " biff" lenger heller ikke som grillmat  rundt om tror jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...