Gå til innhold

Takle usikkerhet


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg er veldig dårlig på å takle usikkerhet. Jeg vet at jeg kan dø når som helst eller jeg kan bli skadet eller det kan skje noe dårlig og det er ikke den typen usikkerhet jeg synes er vanskeligst (nå i alle fall)

Det er den hverdagslige usikkerheten. Den usikkerheten når man venter på å få vite om noe skal skje, om man får hjelp, får god tilbakemelding, får snakke med noen og lignende. Den usikkerheten man må finne en måte å håndtere i livet. Noen som er gode på å klare å ikke la den bli altoppslukende denne usikkerheten. Denne følelsen av å ikke vite, men vite at noe vil skje enten den veien eller en annen vei. Jeg trenger råd for dette synes jeg er vanskelig. Forstår ikke hvorfor jeg ikke får til å leve med dette på en god måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du en person som ikke får to i deg før du har full kontroll på ting og tang?

Anonymkode: 3aa09...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en person som ikke får ro i deg før du har full kontroll på ting og tang?

Anonymkode: 3aa09...1a4

 

Anonymkode: 3aa09...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg er veldig dårlig på å takle usikkerhet. Jeg vet at jeg kan dø når som helst eller jeg kan bli skadet eller det kan skje noe dårlig og det er ikke den typen usikkerhet jeg synes er vanskeligst (nå i alle fall)

Det er den hverdagslige usikkerheten. Den usikkerheten når man venter på å få vite om noe skal skje, om man får hjelp, får god tilbakemelding, får snakke med noen og lignende. Den usikkerheten man må finne en måte å håndtere i livet. Noen som er gode på å klare å ikke la den bli altoppslukende denne usikkerheten. Denne følelsen av å ikke vite, men vite at noe vil skje enten den veien eller en annen vei. Jeg trenger råd for dette synes jeg er vanskelig. Forstår ikke hvorfor jeg ikke får til å leve med dette på en god måte

Jeg har en forestilling om at du tidligere ofte har beskyttet deg maksimalt for å slippe slik usikkerhet. Nå beskytter du deg ikke fullt så mye, men du er jo ikke vant til å føle så mye så det kjennes sikkert ganske overveldende. Tenk på følelsene du har som en form for eksponeringsterapi. Oppgaven din akkurat nå er å holde ut følelsene, og så vil usikkerheten etter hvert bli mindre vanskelig å håndtere.

Tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Det kjennes veldig uhåndterlig og overveldende. Jeg lar en del være opp til andre og venter på andres tilbakemelding, jeg får vondt av det, klarer ikke være ordentlig slik jeg skal. Til tider kjennes det nesten uutholdelig å ha slik usikkerhet rundt seg, ikke kunne forsikre seg, beskytte seg. Jeg gjør meg avhengig av andre mennesker. Jeg setter pris på mennesker rundt meg og jeg vil ikke miste dem. Jeg vil ha akkurat dem rundt meg, ikke andre like hyggelige mennesker. Jeg kjenner meg så sårbar, så lett å ødelegge med denne usikkerheten. Jeg vet ikke om dette gir noen mening, men jeg forstår ikke hvordan man klarer å håndtere å ha så mye usikkerhet i livet sitt og tåle det.

Jeg skal tenke på det som eksponering, men jeg har vært inni alt det dumme jeg gjør noen dager nå, og liker det ikke. Må samle meg på en måte. Håndtere usikkerheten uten å bli helt gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det kjennes veldig uhåndterlig og overveldende. Jeg lar en del være opp til andre og venter på andres tilbakemelding, jeg får vondt av det, klarer ikke være ordentlig slik jeg skal. Til tider kjennes det nesten uutholdelig å ha slik usikkerhet rundt seg, ikke kunne forsikre seg, beskytte seg. Jeg gjør meg avhengig av andre mennesker. Jeg setter pris på mennesker rundt meg og jeg vil ikke miste dem. Jeg vil ha akkurat dem rundt meg, ikke andre like hyggelige mennesker. Jeg kjenner meg så sårbar, så lett å ødelegge med denne usikkerheten. Jeg vet ikke om dette gir noen mening, men jeg forstår ikke hvordan man klarer å håndtere å ha så mye usikkerhet i livet sitt og tåle det.

Jeg skal tenke på det som eksponering, men jeg har vært inni alt det dumme jeg gjør noen dager nå, og liker det ikke. Må samle meg på en måte. Håndtere usikkerheten uten å bli helt gal. 

I morgen er det hverdag igjen og en ny mulighet for en bedre dag. Legg bak deg det som har skjedd i helgen, og hold fast ved de vanlige rutinene dine fra i morgen tidlig. Forhåpentligvis må du ikke vente så lenge på den tilbakemeldingen du venter på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umakenverdt
1 minutt siden, frosken skrev:

I morgen er det hverdag igjen og en ny mulighet for en bedre dag. Legg bak deg det som har skjedd i helgen, og hold fast ved de vanlige rutinene dine fra i morgen tidlig. Forhåpentligvis må du ikke vente så lenge på den tilbakemeldingen du venter på :-)

Skal prøve det. Men det vil jo ikke bare bli denne. Jeg takler så lite usikkerhet, og hvis jeg skal gjøre noe må jeg takle usikkerhet på en eller annen måte.

Nei, jeg må finne noe håndfast å holde meg fast i, for jeg vil ikke ha det slik som denne helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, umakenverdt skrev:

Skal prøve det. Men det vil jo ikke bare bli denne. Jeg takler så lite usikkerhet, og hvis jeg skal gjøre noe må jeg takle usikkerhet på en eller annen måte.

Nei, jeg må finne noe håndfast å holde meg fast i, for jeg vil ikke ha det slik som denne helga!

Neste gang følelsene blir like vanskelig å håndtere, så kan du minne deg på at de mestringsstrategiene du brukte denne helgen ikke var gode. Tenk ut noen bedre strategier som du kan bruke en annen gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...