Gå til innhold

Glukosebelastning vs vanlig testing av blodsukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eg fekk tilbod om å ta glukosebelastning då eg oppfyller to kriterie: førstegongsgravid og over 25 år. Men takka nei då det vrenger seg i magen med tanke på å få i meg den sukkerlaken.Samt at eg måler blodsukkeret mitt støtt og stadig sjølv, fastande og etter matinntak. Og det er heilt fint

Kvifor er det ikkje dette godt nok ift å påvise evt svangerskapsdiabetes? Blodsukkeret vil jo bli høgare ved evt diabetes? Og eg antar at der vil vere ein gradvis auking før det evt blir alvorlig? Slik at ein ser på blodsukkeret om ein begynner å havne i faresonen slik at ein kan sette inn tiltak?

 

Er 29 veker på veg

Anonymkode: 8db7a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det har vært mye diskusjon omkring dette med å oppdage svangerskapsdiabetes. Hvis du ikke ønsker glukosebelastning, men i stedet måler blodsukker, så er det vel et godt alternativ. Faste blodsukker skal ligge under 5,3 og maksimale blodsukker i løpet av dagen 6,7. Jeg går ut fra at du ikke har risikoforhold som diabetes i familien, eller selv er er overvektig?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ved kontroll be din lege måle langtidsblodsukker:

HbA1c < 6,5 % (48 mmol/mol) 

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Eg har ingen andre risikoforhold, nei.

Har du ellers ein formening om kor ofte eg bør sjekke blodsukkeret?  Held det med ein gong i veka? 

Fastande ligg eg på 5 og ellers ca 5,8 utpå dagen. 

Anonymkode: 8db7a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...