Gå til innhold

Det schizofrene er redde for...


bibben

Anbefalte innlegg

Det kan synes som om det er en sammenheng mellom psykoselidelser/schizofreni og engstelse for en del like fenomen. Psyke er redde for stråler fra tv'n, gift i vannet, overvåking, straff fra Gud og ofte andre overnaturlige fenomen. Det virker som dette er typisk for gruppen pasienter. Hvorfor ikke redd for ulver, brann og det å få store istapper i hodet?

Dette har ofte forundret meg. Er det noen som har fått en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, bibben skrev:

Det kan synes som om det er en sammenheng mellom psykoselidelser/schizofreni og engstelse for en del like fenomen. Psyke er redde for stråler fra tv'n, gift i vannet, overvåking, straff fra Gud og ofte andre overnaturlige fenomen. Det virker som dette er typisk for gruppen pasienter. Hvorfor ikke redd for ulver, brann og det å få store istapper i hodet?

Dette har ofte forundret meg. Er det noen som har fått en forklaring på dette?

 

 

Er det egentlig sånn at de er redd for å bli utsatt for dette, eller mer st de opplever å bli det utsatt for det og tror at de ER der og ER farlig? Jeg vil si det du beskriver er mer vrangforestillinger. Det er noe av det som karakteriserer diagnosen.Det andre du nemner tenker jeg går mer på angst/redsel for reelle fenomen. Ulver fins, man KAN få istapper i hodet og det KAN begynne å brenne. Selv om det ikke er veldig vanlig.

Så jeg tenker de første eksemplene dine er vrangforestillinger og det andre redsel/angst, hvis man ikke ser for seg f.e at det går ulver i byen, eller at noen vil tenne på huset (men da et det mer en paranoid vrangforestilling, sannsynligvis)

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nå har aldri jeg  vært så sikker på min diagnose (om noen)men jeg har vært gjennom alt hva du lister opp. 😊Jeg vil også føye til politikk på hva du nevner i sammenheng med den sykdommen. Man kan lett få følelse av at alt man sier og tenker som jo er helt på "tegnebrettet" blir oppfattet av skjulte krefter eller"medium" som statemente eller innspill til storpolitikkens verden. Like anstrengende er dette ( værfenomen?) som når det kommer stråler fra mennesker eller steikeovnen.

Nå har ikke jeg det slik akkurat nå ( heldigvis for meg ellers hadde jeg vel sittet i kasjotten kanskje for å være for " rød" indianer) og ikke vet jeg om jeg noengang har hatt denne lidelsen jeg i mange år har fått medisiner mot. Uansett jeg har jo vært dum nok til å ta medisiner og ta imot mye behandling.

For å ta det litt humoristisk. Jeg tror man skal hvis helse for å meisle ut politikk eller ha med politikk å gjøre. 

Noe er ikke for alle Det skal man ha god helse for. Politikk og det å være syk kan føyes til , spør du meg. 😊

Beklager skriften😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bibben skrev:

Det kan synes som om det er en sammenheng mellom psykoselidelser/schizofreni og engstelse for en del like fenomen. Psyke er redde for stråler fra tv'n, gift i vannet, overvåking, straff fra Gud og ofte andre overnaturlige fenomen. Det virker som dette er typisk for gruppen pasienter. Hvorfor ikke redd for ulver, brann og det å få store istapper i hodet?

Dette har ofte forundret meg. Er det noen som har fått en forklaring på dette?

Jeg leste en blogg om hva man tror under psykose, jeg kunne krysse av for hvert punkt! 

Et plantet kamera overvåket meg

bil fulgte etter meg og overvåket meg og rapporterte videre

en mann gikk ut av bilen og overvåket meg og rapporterte videre

jeg var redd noen var i leiligheten min mens jeg ikke var hjemme og skulle robbe bankkoder og ta alle pengene mine

Og gi videre til han som overvåket meg

ringte politiet og skrek bedrageri, men de la på, så løp i en taxi for å stoppe henne 

 

da trodde jeg hun skulle drepe meg

Check check check

 

skal se om jeg finner artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dere alle tre for viktige, riktig og spennende innspill!

Jeg er helt enig med deg Villanda. Det er nok en helt klar forskjell på vrangforestillinger/angst/redsel og psykose med innslag av utrolige fenomen. Der lærte jeg noe nytt!

Maggie: Det med storpolitikken er fulltreffer i forhold til et nært familiemedlem som skrev lange avhandlinger om trusler som vedkommende distribuerte til mange statsråder og andre med politisk innflytelse. Skriveriene var preget av dommedag og allskens forferdeligheter (dem er det selvsagt også mange av i verden...men, men...). Så dette er et viktig poeng/symptom.

Kovakova: Den samme personen som jeg refererer til hadde også dette med overvåking og invadering. Jeg ble dratt med til diverse offentlige steder for å melde om overvåking. Det var da jeg begynte å fatte mistanke. Så dette er klart også typisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg er redd for å få hypersomnia, ser en film om det på netflix. Det må være grusomt, hvis det er sånn det er i virkeligheten da. Være i to verdener på en gang,være to stk på en gang. Jeg er jo bare en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er så mange mennesker som sliter med sykdom og også akutte lidelser i våre dager.

Jeg personlig tror det er derfor det ofte oppstår så mye tvil omkring alt. 

Man er kun et nummer i rekken av tilfeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
58 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg er redd for å få hypersomnia, ser en film om det på netflix. Det må være grusomt, hvis det er sånn det er i virkeligheten da. Være i to verdener på en gang,være to stk på en gang. Jeg er jo bare en. 

Neida, det var en bra film og de kom seg løs til slutt. Uff menneskehandle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er så mange mennesker som sliter med sykdom og også akutte lidelser i våre dager.

Virker som du syntes alt er så ille "i våre dager". Folk var mer alvorlig syke og døde tidligere i gamle dager.

Anonymkode: 670b4...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg synes det er veldig ille når ambulanser ikke kommer frem fordi trafikkbildet er så kaotisk og med så store utfordringer at det selv i tettbygd strøk kan være nødvendig å vente i timevis hvis man er uheldig å bli akutt dårlig på en hverdag og ikke søndag kanskje. 

Heller ikke lenge siden man hørte en lege beskrive fortvilet mangel på luftransport til sykehus for dem bor i mindre tettbygd strøk i nord. Jeg vil ikke ta stilling til lokale eller sentrale sykehusenheter. Men jeg synes det handler om det viktige for folk som jo bor spredt og er i forskjellig situasjon.

Det virker bare som flaks og uflaks(?) for pasienten.

Jeg synes det er veldig ille og opprivende og høre og lese om selv om jeg ingen faglig kunnskap har eller erfaring fra behandlersiden har.

Mye på grunn av sånne ting jeg neppe stemmer ved våre valg noe mere.Kostnadene er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...