Gå til innhold

Overgangsalder.


NysgjerrigeMeg

Anbefalte innlegg

NysgjerrigeMeg

Hva er de første tegnene på at man begynner å komme i overgangsalderen? Da tenker jeg på FØR eventuelle svettetokter,korte men intens følelse av varme etc, disse tydelige tegnene som alle vet om. Hvor lang tid tar det ca fra man så smått begynner å få litt uregelmessige blødninger til mensen stopper helt og man har kommet i overgangsalderen? Jeg har fortsatt menstruasjon hver mnd til samme tid ( den kan være noen dager forsinket hvis jeg er veldig stresset) , men jeg er i alderen for overgangsalder. Hvor langt har man kommet i overgangsalderen før det vises på blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Menopausen betegner siste menstruasjon, men første etter ett år uten blødning vet kvinnen at det var siste blødning. I dette året er hetetoktene på det verste, i og med at østrogenhormonet reduseres voldsom. Gjennomsnittsalder for menopause er ca 51-52 år med variasjon fra 40 til 60 år.

Det første symptom kan være en litt kortere syklus, f.eks. 27 dager i stedet for 29 dager. Senere kan det være en ukes forsinkelse, og enda senere en måned eller lengre  forsinkelse av menstruasjonen, og til slutt full stopp. I kanskje 5 år før menopausen er menstruasjonene uregelmessige, men hos noen er de helt regelmessige til det er full stopp. I denne perioden kan hetetokter komme og gå i takt med svingninger i hormonene.

I noen år før menopausen er hormonene helt ute av kontroll (hypofysehormonet og østrogen som svinger i hver sin retning: lavt østrogen/høy FH og motsatt). Den ene dagen kan det være unormalt høyt østrogen, neste måned helt i bunnen.  Så hormoner kan man ikke stole på. For de som skal vurdere om de kan lykkes i et prøverørsforsøk, så kan måling av AMH (Anti Müller Hormon) være nyttig. En lav verdi tilsier at det er liten sjanse for å lykkes, men sier ikke noe om når menopausen kommer.

Menopausealder er i høy grad arvelig, men røyking kan framskynde den med 1-2 år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NysgjerrigeMeg

Tusen takk for svar. Min mor var nærmere 60 da hun kom i overgangsalder, min søstre var 49, 55 og en er 54 og har så vidt begynt å få symptomer på overgangsalder. Jeg fyller 51 dette året, får fremdeles mensen til fast tid, men venninnen mine har omtrent alle fått symptomer på overgangsalder, så regner med at jeg også snart er der. Jeg har som sagt ikke begynt å få uregelmessig menstruasjon enda, er det da mest sannsynlig at jeg kanskje vil være 55-56 når jeg kommer i menopause? Tenker da på det du skrev om at menstruasjonen vil være uregelmessig i kanskje 5 år før det er full stopp.

Endret av NysgjerrigeMeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS merk at jeg skrev at noen kunne ha helt regelmessige menstruasjoner til det stopper opp. Alle variasjoner kan ses.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...