Gå til innhold

Behandlere og andre å "snakke med"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Aldri før i historien har de unge blitt tatt så godt vare på som nå .De blir løftet fram av sine foreldre som følger sine barn opp i ett og alt .

Aldri før har skolen vært bedre for barna enn nå, da jeg var barn satt vi stiller ved pulten hele skoledagen med gammeldags opplæring. Nå er det mye mer bevegelse iløpet av skoledagen, barna jobber i grupper og på baser .Og lærerene er langt mer barnevennlige enn før ,det var ikke uvanlig med lærere som sa nedsettende ting til elevene før.

Selvfølgelig finnes det fortsatt barn som har det vondt hjemme, vold ,incest, nød og død eksisterer fortsatt. MEN barn og unge i dag tåler mindre enn før ,de har vokst opp i et samfunn der de har blitt overbeskyttet, de blir kjørt til og fra aktiviteter og mor og far er med på alt for å heie poden frem og trøste og fortelle at det ikke er hans feil når ting ikke går veien.

Alt barna i dag gjør er organisert av vaktsome voksne som har det som misjon å se til at barnet lykkes og aldri opplever noe som er vondt. 

Det er nødvendig å dette og slå seg for å lære å takle smerte . Det er nødvendig å oppleve å ikke alltid bli likt av alle for å lære å oppføre seg. 

Barn i dag lærer ikke av å prøve og feile ,da har de heller ingen erfaring når livet butter i mot og det vil det før eller siden. 

Det siste er Internett, er du litt nedfor er det så lett å lese om depresjon og grave seg enda lenger ned og ikke minst er det lett å finne andre som har det på samme måten og så tilsammen grave seg ned.Og smitte effekten når det gjelder psykiske problemer er nok stor tror jeg..

 

 

 

Anonymkode: d3b0a...2b4

 

Ja, jeg hadde en tilnærmet perfekt oppvekst, fri for bekymringer og strev. Det er derfor jeg har blitt bortskjemt, som er det egentlige problemet mitt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter
16 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja den kan være fæl for mange. Men det var jo bra du fikk så gode karakterer da :) Vi var to, meg og en venninne...vi kom til rektor og han sa "Dere er de verste som noen gang har gått på skole her". Det var jo hyggelig, de truet stadig med å sende oss vekk. Det var jo det vi ville. 

Omtrent som med sønnen min. Rektor sa at han var en skam for skolen og ikke passa inn der. Og han verken bråkte eller lagde problemer, en gang. Men han så ut som "en skam" på grunn av måten han kledde seg på, og han forsov seg og kom for seint og var ikke en del av den kule gjengen som lærerne likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri før i historien har de unge blitt tatt så godt vare på som nå .De blir løftet fram av sine foreldre som følger sine barn opp i ett og alt .

Aldri før har skolen vært bedre for barna enn nå, da jeg var barn satt vi stiller ved pulten hele skoledagen med gammeldags opplæring. Nå er det mye mer bevegelse iløpet av skoledagen, barna jobber i grupper og på baser .Og lærerene er langt mer barnevennlige enn før ,det var ikke uvanlig med lærere som sa nedsettende ting til elevene før.

Selvfølgelig finnes det fortsatt barn som har det vondt hjemme, vold ,incest, nød og død eksisterer fortsatt. MEN barn og unge i dag tåler mindre enn før ,de har vokst opp i et samfunn der de har blitt overbeskyttet, de blir kjørt til og fra aktiviteter og mor og far er med på alt for å heie poden frem og trøste og fortelle at det ikke er hans feil når ting ikke går veien.

Alt barna i dag gjør er organisert av vaktsome voksne som har det som misjon å se til at barnet lykkes og aldri opplever noe som er vondt. 

Det er nødvendig å dette og slå seg for å lære å takle smerte . Det er nødvendig å oppleve å ikke alltid bli likt av alle for å lære å oppføre seg. 

Barn i dag lærer ikke av å prøve og feile ,da har de heller ingen erfaring når livet butter i mot og det vil det før eller siden. 

Det siste er Internett, er du litt nedfor er det så lett å lese om depresjon og grave seg enda lenger ned og ikke minst er det lett å finne andre som har det på samme måten og så tilsammen grave seg ned.Og smitte effekten når det gjelder psykiske problemer er nok stor tror jeg..

 

 

 

Anonymkode: d3b0a...2b4

Foreldre duller i overkant mye, i grunnen. Sikkert inkluder meg sjøl. Ungene er så innpakka at de skjønner ikke hva som traff dem den dagen de skal stå på egne bein. Dessverre.

Dagens skole er nok bra for mange, men ikke for alle. Og jeg skylder ikke på lærerne, men på systemet. Gruppearbeid og ansvar for organisering av sitt eget og andres arbeid langt ned i barneskolealder er en kjempestor stressfaktor for mange, og den stille mobbingen som foregår i sånne grupper klarer sjelden lærere å fange opp, fordi de som mobber/utestenger på den måten gjerne er flinke og ressurssterke elever som lærerne liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Omtrent som med sønnen min. Rektor sa at han var en skam for skolen og ikke passa inn der. Og han verken bråkte eller lagde problemer, en gang. Men han så ut som "en skam" på grunn av måten han kledde seg på, og han forsov seg og kom for seint og var ikke en del av den kule gjengen som lærerne likte.

Ja det er rart det der, lærerne har sine favoritter. De flinke elevene som de er på bølgelengde med. Vår lærer snakket med den for de var bekymret for oss, da fikk vi høre at hun hadde sagt "Dere må ikke bry dere om dem, de er dumme i hodet". Det var jo koselig!

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor det er så jævlig å være til jeg. Har jeg gjort noe for å fortjene det, eller er verden urettferdig? Fortjener jeg trygda siden det er jævlig å være til, eller er jeg snylter, ev. svindler?

Anonymkode: 79738...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er så jævlig å være til jeg. Har jeg gjort noe for å fortjene det, eller er verden urettferdig? Fortjener jeg trygda siden det er jævlig å være til, eller er jeg snylter, ev. svindler?

Anonymkode: 79738...999

Naturen er ganske brutal, tror ikke du har gjort noe galt er vel mer at du har hatt uflaks i lotteriet. Dersom du eventuelt skulle ha gjort noe galt, så ville det vel bare være et resultat av arv og miljø uansett. 

Anonymkode: 9f821...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Naturen er ganske brutal, tror ikke du har gjort noe galt er vel mer at du har hatt uflaks i lotteriet. Dersom du eventuelt skulle ha gjort noe galt, så ville det vel bare være et resultat av arv og miljø uansett. 

Anonymkode: 9f821...585

Ja. Jeg er uheldig, og har det vondt. Jeg fortjener trygda.

Anonymkode: 79738...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg er uheldig, og har det vondt. Jeg fortjener trygda.

Anonymkode: 79738...999

Det går an å få det bedre...litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
På 14.6.2017 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å ha psykologer, psykiatere og andre som jobber med å snakke med folk i helsevesenet?

Er det bare en spøk? Det er helt meningsløst med den "godpraten". Masse pasienter som jamrer og klynker, og så skal de snakke dem friske. Ser ikke hensikten. Men de som jobber med det liker vel arbeidet, selv om det er meningsløst.

Anonymkode: 79738...999

Jeg forstår hvorfor spørsmålet reises, har forstått at for en del kjennes dette som meningsløst snakk. Mitt personlige problem med dette er at jeg ikke aner hva som fører til bedring, hvordan kan jeg vite det?

Det kan man vel ikke vite. Det er naturlig og menneskelig å benytte seg av en årsak virkning tankegang. Jeg fikk medisiner og samtaler som til dels kjennes opplysende og ga meg et høyere funskjonsnivå, ergo har jeg effekt av denne behandlingen. Men jeg kan jo ikke vite om det er behandlingen som fungerer, eller om jeg ville blitt bedre uansett. Men så lenge jeg føler meg bedre så får jeg bare forsøke å leve i uvitenhet tilknyttet hva som har gjort dette. Hvis det er et kognitiv bias som fører til det, så fører det i alle fall med seg noen positive virkninger for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, umakenverdt said:

Jeg forstår hvorfor spørsmålet reises, har forstått at for en del kjennes dette som meningsløst snakk. Mitt personlige problem med dette er at jeg ikke aner hva som fører til bedring, hvordan kan jeg vite det?

Det kan man vel ikke vite. Det er naturlig og menneskelig å benytte seg av en årsak virkning tankegang. Jeg fikk medisiner og samtaler som til dels kjennes opplysende og ga meg et høyere funskjonsnivå, ergo har jeg effekt av denne behandlingen. Men jeg kan jo ikke vite om det er behandlingen som fungerer, eller om jeg ville blitt bedre uansett. Men så lenge jeg føler meg bedre så får jeg bare forsøke å leve i uvitenhet tilknyttet hva som har gjort dette. Hvis det er et kognitiv bias som fører til det, så fører det i alle fall med seg noen positive virkninger for meg :) 

Nei, samtaleterapi har nok ingen effekt. Oppmuntringer er ikke nok for å gjøre at jeg fungerer bedre og har det bedre etc.

Anonymkode: 79738...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Samtaleterapi har jo god effekt på mange, på andre ikke. Det skader neppe å prøve, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror samtaleterapi har effekt hvis man er motivert for det, for det er pasienten som må gjøre det meste av jobben. Behandleren er rådgiver og veileder/trener. Er man ikke motivert for det og gjør en innsats deretter tror jeg det har lite for seg. 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror samtaleterapi har effekt hvis man er motivert for det, for det er pasienten som må gjøre det meste av jobben. Behandleren er rådgiver og veileder/trener. Er man ikke motivert for det og gjør en innsats deretter tror jeg det har lite for seg. 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Motivert til hva?

Anonymkode: 8517a...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motivert til hva?

Anonymkode: 8517a...73f

Gå inn for endring feks 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå inn for endring feks 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Nettopp. Det er jo en del ting en kan jobbe med mentalt hvis en klarer å se sammenhengen. Negative tanker/overtenking for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå inn for endring feks 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Skjønner ikke hva prating skal hjelpe for det.

Anonymkode: 8517a...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva prating skal hjelpe for det.

Anonymkode: 8517a...73f

Det er ikke vanlig prat. 

Anonymkode: 67dd8...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva prating skal hjelpe for det.

Anonymkode: 8517a...73f

Nei hva hjelper prating når man ikke vet hva det går i, vet hva man jobber med? Men min siste psykolog var veldig på å evaluere og snakke om mål osv, hun var veldig etter boken men dette likte jeg. Målrettet og ny evaluering etter en stund. 

Men jeg tror det er lurt å ta pause innimellom, ferie er jo en god anledning til det. Det kan bli for mye fokus på hva som er sykt, det er ikke bra det heller. Selvoppfyllende profetier...er det ikke noe som heter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er enig Man må ikke glemme hva alt dette fine koster  i kroner også når man ser hvor lite hjelp det ofte er i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...