Gå til innhold

Hva kan man ta opp med hvem ang overgangsalder ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler at all kunnskap om overgangsalder har jeg måttet google på nettet. Min mor eller venninner har ikke snakket om det. Da jeg kom til fastlege tok han en blodprøve som avkreftet overgangsalder og mente at mine blødningsfortyrrelser var psykisk. Betalte senere nesten 2000,- kr på Alleris for å ta en innvendig ultralyd og celleprøve. Tok 15 min og jeg fikk ikke spurt om alt jeg lurte på. 

Det var overgangsalderen jeg strevde med. Jeg sov ikke om natten og hadde plutselig fått en uforklarlig angst som jeg ikke kunne kontrollere osv Jeg blødde mer og mindre kontinuerlig i fem mnd. Da jeg endelig fikk time hos gynekolog var all fokus på blødningene. Hun ville ikke snakke om de andre typiske overgangsplagene jeg hadde og ble nesten irritert over at jeg brukte tiden hennes på å snakke om dette. Hvem snakker man med om overgangsplager som ikke har med blødninger å gjøre?. 

Vet jo at dette er en naturlig del av livet men for noen er overgangsalder en veldig stor belastning. 

Anonymkode: 07ff7...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Overgangsalderen arter seg ulikt fra kvinne til kvinne, men ofte vil samme mønster gå igjen fra mor til datter, så det er lurt å snakke med mor i tide, mens man har henne og mens hun kan huske.

Overgangsalderen har flere faser med ulike symptomer og ulike behov for behandling. I ca fem år før menopausen (siste menstruasjon som kommer engang mellom 40 og 60 år, vanligst ved 51-52 års alderen). I ca fem år før menopausen vil en del kvinner få uregelmessige blødninger. Hos noen lengre og lengre intervaller, hos andre rikelige og tette  blødninger som kommer helt uten system. Det er ikke tegn på østrogenmangel. Østrogenmangel gir typisk hetetokter og dårlig nattesøvn, men ikke blødninger som du beskriver. Angst er ikke typisk tegn på overgangsalder. I noen år kan det veksle mellom høyt østrogen (normale blodprøver !) som medfører blødning, og lavt østrogen som kan medføre hetetokter og dårlig søvn.

Så til din situasjon. Blødningsforstyrrelser kan ikke være psykisk, det skyldes ubalanse i hormonsystemet som er vanlig i årene før menopausen. Oftest skyldes det manglende eggløsning og derfor ikke produksjon av hormonet progesteron som regulerer blødningene. Det kan reguleres med et kunstig progesteron (gestagen i form av provera i 12-14 dager hver måned) eller evt. en hormonspiral. Om ditt søvnproblem er sekundært til angst eller til østrogenmangel er vanskelig å avgjøre.

Da jeg ikke kjenner din alder eller eventuelle prevensjonsbehov, er det ikke lett å gi råd.

Hvis du ellers er frisk, ikke overvektig og ikke røker, så vil jeg foreslå en p-pille, f.eks. Qlaira som kan regulere dine blødninger og gi deg tilskudd av østrogen samt gestagen i passe dose.

Du kan også få oppsatt en hormonspiral (med gestagen) og så få østrogentilskudd i form av plaster eller tablett i minste dose som effektivt.

Hvem skal su snakke med? Det finnes gynekologer med spesiell stor erfaring innen overgangsalderen, men jeg kan ikke reklamere her på nettstedet. Det er viktig at du fremlegger dine plager og beskriver hva som er verst. Blødningsforstyrrelser og søvnproblemer krevet ulik behandling. Hormonprøver er ikke til hjelp, de endrer seg fra dag til dag i flere år før menopausen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...