Gå til innhold

EKG og tolkning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Det står i en epikrise etter et EKG at QS komplekser i V2 og V3 kan tyde på gammelt fremreveggsinfarkt. 

Er det mulighet for at det er feiltolkning fra legens side? Merker man ikke sånt? Hva betyr dette i praksis om så er tilfelle? Jeg har en del helseutfordringer men ikke opplevd infarkt som jeg vet om. Synes det var rart? 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På generelt basis kan man ikke stole på EKG, enten den ene eller andre veien. Men det kan tyde på infarkt. Man trenger ikke kjenne smerter ved hjerteinfarkt, men mange føler seg småsyke uten å få følelsen av at det er hjertet.

Anonymkode: d24a9...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Er dette noe som en bør være obs på på noen måte? Eller har det noe å si? Infarkt høres voldsomt ut på en måte. 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Det står i en epikrise etter et EKG at QS komplekser i V2 og V3 kan tyde på gammelt fremreveggsinfarkt. 

Er det mulighet for at det er feiltolkning fra legens side? Merker man ikke sånt? Hva betyr dette i praksis om så er tilfelle? Jeg har en del helseutfordringer men ikke opplevd infarkt som jeg vet om. Synes det var rart? 

Anonymkode: 2aed5...58a

Ta en ultralyd av hjertet for å se om det er skade på hjertemuskelen? 

Hvis du ikke har R i V2-V3, kan det tyde på gammelt forveggsinfarkt, men det kan også være et tegn på at hjertet ligger en annen vei i brystkassen, f.eks ved overvekt. Et EKG kan ikke gi et 100% sikkert svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. 

Jeg er litt undervektig. Har tatt gastroskopi pga mye smerter øverst i magen uten funn. Men kan det og være at EKG'en er utført feil? Er så redd for å spørre legen om dette og virke hysterisk også er det ingenting å bry seg om? 

Hvis det er reelt, er det da større fare for nytt infarkt? Min bestefar døde av plutselig hjertestans når han var i 60-årene. 

Har lavt blodtrykk, (litt for lavt), røyker ikke og er litt undervektig så har jo ikke disse typiske faresignalene. Hatt (har enda) anoreksi men nærmest normalvektig nå. Og spiser bra. 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. 

Jeg er litt undervektig. Har tatt gastroskopi pga mye smerter øverst i magen uten funn. Men kan det og være at EKG'en er utført feil? Er så redd for å spørre legen om dette og virke hysterisk også er det ingenting å bry seg om? 

Hvis det er reelt, er det da større fare for nytt infarkt? Min bestefar døde av plutselig hjertestans når han var i 60-årene. 

Har lavt blodtrykk, (litt for lavt), røyker ikke og er litt undervektig så har jo ikke disse typiske faresignalene. Hatt (har enda) anoreksi men nærmest normalvektig nå. Og spiser bra. 

Anonymkode: 2aed5...58a

Kan være alt mulig, egentlig. Feilplassering av elektroder, hjertet som ligger noe uvanlig plassert i brystkassen, og sikkert mye mer.

Noen har såkalt dårlig R-progresjon i EKG uten at det trenger bety noe galt.

Sjansen for at en normalvektig ikke-røykende kvinne på 35 med normalt blodtrykk får et stort hjerteinfarkt uten symptomer, uten brystsmerter ved aktivitet og uten plager i ettertid, er vel rimelig lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. 

Jeg skal ta et nytt EKG på mandag, så får jeg se. Jeg tipper at det er feilplasserte elektroder. Hun virket litt usikker på plassering. Fastlegen min var også nokså overrasket når han så skrivet og sa at det var nok noe feil, men at vi skal ta en kontroll mandag. 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nytt EKG hos legen viste noen uspesifikke forandringer som han ikke visste helt hva var, men synes selv også det virker usannsynlig at jeg har hatt et infarkt. Skal likevel henvises for ultralyd av hjertet. 

Må innrømme at dette stresser meg bittelitt, ikke fordi jeg er redd for å dø eller noe, men fordi jeg nå kjenner jo alt mulig i brystet. Selv om jeg vet at man henger seg opp i ting når man bare først er obs på det. 

 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nytt EKG hos legen viste noen uspesifikke forandringer som han ikke visste helt hva var, men synes selv også det virker usannsynlig at jeg har hatt et infarkt. Skal likevel henvises for ultralyd av hjertet. 

Må innrømme at dette stresser meg bittelitt, ikke fordi jeg er redd for å dø eller noe, men fordi jeg nå kjenner jo alt mulig i brystet. Selv om jeg vet at man henger seg opp i ting når man bare først er obs på det. 

 

Anonymkode: 2aed5...58a

Du har ikke tilfeldigvis en kopi av EKG'et ditt?

Ikke at jeg er lege, men har ekstremt stor interesse for EKG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. 

Nei, det har jeg ikke dessverre. Det eneste er det som står i øverste innlegg og at den andre legen sa at det var uspesifikke forandringer som han ikke helt visste hva var, og ville derfor sende meg til hjertelege. 

Men du virker opplyst. Hva tenker du om at to EKG, tatt to forskjellige steder, og tolket av to forskjellige leger viser slike "forandringer"? Kan dette bare være normalen og ikke noe å stresse for? Det er jo uansett ikke noe pågående? 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Nei, det har jeg ikke dessverre. Det eneste er det som står i øverste innlegg og at den andre legen sa at det var uspesifikke forandringer som han ikke helt visste hva var, og ville derfor sende meg til hjertelege. 

Men du virker opplyst. Hva tenker du om at to EKG, tatt to forskjellige steder, og tolket av to forskjellige leger viser slike "forandringer"? Kan dette bare være normalen og ikke noe å stresse for? Det er jo uansett ikke noe pågående? 

Anonymkode: 2aed5...58a

Det er litt vanskelig å uttale seg om et EKG jeg ikke har sett. Men nå skal du jo til hjertelege, og han vil både ta et EKG og ultralyd av hjertet ditt, og der ser en hjertelege veldig mye. Han kan utelukke hjertemuskelskade ved disse undersøkelsene. 

Uspesifikke forandringer på et EKG er veldig vanlig. Det betyr at noe avviker fra det normale EKG (som har ganske rigide definisjoner for ulike intervaller og kurvehøyder i millisekunder og millivolt), men at dette ikke er spesifikke tegn på noen bestemt sykdom. Men noe kan være normalt for deg selv om det ikke etter læreboka er normalt. At noe avviker fra det flertallet har, er ikke ensbetydende med sykdom. Hjerter er like forskjellige som biceps og magemuskler, fra person til person.

Om du kjenner hjertebank, etc. er noe helt annet. Skjønner at det er lett å bli obs på hjertet etter noe slikt, da. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. 

Jeg var hos legen før dette ble oppdaget med mye blodtrykksfall og høy puls. Men har angstlidelse. 

Men aldri kjent pulsen så hardt som jeg i perioder gjør nå. 

Men får vel snart vite det:)

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg var hos legen før dette ble oppdaget med mye blodtrykksfall og høy puls. Men har angstlidelse. 

Men aldri kjent pulsen så hardt som jeg i perioder gjør nå. 

Men får vel snart vite det:)

Anonymkode: 2aed5...58a

En angstlidelse kan framkalle mye "rart" fra hjerte-karsystemet, blodtrykksfall, rask puls, hjertebank, ekstraslag, osv. Alt er helt ufarlig, men kan oppleves veldig ekkelt. 

Jeg har mest tro på at det som er sett på ditt EKG (dårlig R i forveggsavledningene) skyldes at hjertet ligger litt annerledes i brystkassen enn det vanlige. Hvis hele forveggen var "borte" som følge av et stort infarkt, ville du hatt helt andre plager i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Igjen, takk for svar. 

Må innrømme at jeg er litt spent på det hele. Har tatt ekg før uten at noen har reagert. Men har mest tro på at det ikke har vært et infarkt. Så ikke urolig i den grad. Mer nysgjerrig. 

Anonymkode: 2aed5...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, takk for svar. 

Må innrømme at jeg er litt spent på det hele. Har tatt ekg før uten at noen har reagert. Men har mest tro på at det ikke har vært et infarkt. Så ikke urolig i den grad. Mer nysgjerrig. 

Anonymkode: 2aed5...58a

EKG tolkes som regel av legen sammen med det kliniske bildet. Om du som en frisk 35-åring har infarktforandringer på EKG, tillegges det ikke samme vekt som du var 60 år, overvektig, høyt blodtrykk, røyker og oppsøkte legen med brystsmerter, for å sette det litt på spissen. 

Men siden du har tatt EKG før, kan det være av verdi at du medbringer en kopi av ditt gamle EKG til hjertespesialisten (de som tar EKG lagrer kopi av dette). Da kan han se om det er reelle forandringer som kan ha en årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...