Gå til innhold

Noen erfaringer ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får en veldig ubehagelig kroppslig reaksjon av ulike lyder og bevegelser. Det føles nesten som at hjertet stopper, jeg blir svimmel og kvalm og får en lammende følelse i hele kroppen. Blir varm og kald. Etterpå er jeg utmattet og uvel lenge. Det kan være nok at noen hoster, roper, mister noe i gulvet eller at folk plutselig stopper opp ol. 
Hatt noen belastende opplevelser som jeg egentlig ikke lenger tenker så mye på. Medisiner gjør at tankene og følelsene er litt fjerne. Har ikke hatt noe terapi for disse opplevelsene. 
Hvordan bli kvitt disse kroppslige reaksjonene?. Har hatt det slik i mange år nå.
Noen som har hatt lignende erfaringer ?

Anonymkode: 90ee1...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en veldig ubehagelig kroppslig reaksjon av ulike lyder og bevegelser. Det føles nesten som at hjertet stopper, jeg blir svimmel og kvalm og får en lammende følelse i hele kroppen. Blir varm og kald. Etterpå er jeg utmattet og uvel lenge. Det kan være nok at noen hoster, roper, mister noe i gulvet eller at folk plutselig stopper opp ol. 
Hatt noen belastende opplevelser som jeg egentlig ikke lenger tenker så mye på. Medisiner gjør at tankene og følelsene er litt fjerne. Har ikke hatt noe terapi for disse opplevelsene. 
Hvordan bli kvitt disse kroppslige reaksjonene?. Har hatt det slik i mange år nå.
Noen som har hatt lignende erfaringer ?

Anonymkode: 90ee1...701

Høres ut som en angst reaksjon.

Anonymkode: 459fe...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det høres ut som å skvette, men kanskje litt kraftigere reaksjon i ettertid,

Anonymkode: 74b16...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tidligere vært plaget med " flashbacks". Kan nok hende at det jeg beskriver er en ettervirkning av PTSD.?.

 

Anonymkode: 90ee1...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en veldig ubehagelig kroppslig reaksjon av ulike lyder og bevegelser. Det føles nesten som at hjertet stopper, jeg blir svimmel og kvalm og får en lammende følelse i hele kroppen. Blir varm og kald. Etterpå er jeg utmattet og uvel lenge. Det kan være nok at noen hoster, roper, mister noe i gulvet eller at folk plutselig stopper opp ol. 
Hatt noen belastende opplevelser som jeg egentlig ikke lenger tenker så mye på. Medisiner gjør at tankene og følelsene er litt fjerne. Har ikke hatt noe terapi for disse opplevelsene. 
Hvordan bli kvitt disse kroppslige reaksjonene?. Har hatt det slik i mange år nå.
Noen som har hatt lignende erfaringer ?

Anonymkode: 90ee1...701

Høres utvilsomt angstrelatert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en veldig ubehagelig kroppslig reaksjon av ulike lyder og bevegelser. Det føles nesten som at hjertet stopper, jeg blir svimmel og kvalm og får en lammende følelse i hele kroppen. Blir varm og kald. Etterpå er jeg utmattet og uvel lenge. Det kan være nok at noen hoster, roper, mister noe i gulvet eller at folk plutselig stopper opp ol. 
Hatt noen belastende opplevelser som jeg egentlig ikke lenger tenker så mye på. Medisiner gjør at tankene og følelsene er litt fjerne. Har ikke hatt noe terapi for disse opplevelsene. 
Hvordan bli kvitt disse kroppslige reaksjonene?. Har hatt det slik i mange år nå.
Noen som har hatt lignende erfaringer ?

Anonymkode: 90ee1...701

Jeg er blitt anbefalt, på DOL faktisk, å skaffe boken "Tilbake til Nåtid - En manual for håndtering av traumereaksjoner". Boken fåes på bestilling fra Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo.

Den lister symptomer som dem du beskriver.

Jeg er nesten kommet igjennom hele boken og her var det mye spennende og relevant. Det som blir utfordringen nå blir å tilegne seg de teknikker som boken presenterer. Flere kyndige personer jeg snakker med både i og utenfor behandlingsapparatet sier at dette er _den_ veien å gå, at det er øvelser for "her-og-nå" som gjelder.

Kanskje kan også du dra nytte av boken. Jeg liker den godt og føler meg "forstått" når jeg leser den.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, bibben skrev:

Jeg er blitt anbefalt, på DOL faktisk, å skaffe boken "Tilbake til Nåtid - En manual for håndtering av traumereaksjoner". Boken fåes på bestilling fra Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo.

Den lister symptomer som dem du beskriver.

Jeg er nesten kommet igjennom hele boken og her var det mye spennende og relevant. Det som blir utfordringen nå blir å tilegne seg de teknikker som boken presenterer. Flere kyndige personer jeg snakker med både i og utenfor behandlingsapparatet sier at dette er _den_ veien å gå, at det er øvelser for "her-og-nå" som gjelder.

Kanskje kan også du dra nytte av boken. Jeg liker den godt og føler meg "forstått" når jeg leser den.

Lykke til :-)

Tusen takk for gode råd. :). Har som sagt PTSD men ikke orket å snakke om det som var. Lagt lokk på det. Er boken for tøff å gå igjennom alene?.

Anonymkode: 90ee1...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode råd. :). Har som sagt PTSD men ikke orket å snakke om det som var. Lagt lokk på det. Er boken for tøff å gå igjennom alene?.

Anonymkode: 90ee1...701

Jeg synes det har vært greit å gå igjennom boken selv, skjønt helt alene har jeg ikke vært. Jeg har anledning til å snakke med min behandler om det jeg leser og om det som kommer opp av tanker og følelser. Dertil har jeg en person i mitt privatliv som støtter og utfordrer meg på en konstruktiv måte og som er godt kjent med de teknikkene som blir presentert i boken. Men jeg vil si at det er fullt mulig å komme helskinnet igjennom boken alene.

Boken har en fin "nøytral" og pedagogisk form som ikke hauser opp følelser eller skaper grobunn for retraumatisering. Det er nok den beste "behandlingsboken" jeg noen gang har lest. Jeg anbefaler deg den på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...