Gå til innhold

Bruk av tvang i psykiatrien ?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Husker legen jeg riktignok frivillig var i kontakt med. Han sa han jobbet i  en kontrollkomisjon og beklaget mye å gjøre. Han sa ingenting om at de tydeligvis aldri hadde en ordentlig juridisk sak(?) Forsøkte å oppsøke fri rettshjelp på tidlig åttitall. Merkelig at tydeligvis alle kan kalle seg advokat eller juridisk kyndig.

Kanskje også dette var bløff??

På samme måte som banken i tidlig ungdom sa noen hadde vært å hentet 8 000 kroner etter en farsarven etter en onkel. Hva byr du meg?

Ny dag og nye bløffer fra politikerkolleger om at alt er som det skal. Det må være for dem selv. 

Tror velgerne i valg ikke kommer til å ønsker å betale mer enn nødvendig i noe. Personlig ser jeg bare den ene bløffmaker større enn den andre. Bare tragisk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Husker legen jeg riktignok frivillig var i kontakt med. Han sa han jobbet i  en kontrollkomisjon og beklaget mye å gjøre. Han sa ingenting om at de tydeligvis aldri hadde en ordentlig juridisk sak(?) Forsøkte å oppsøke fri rettshjelp på tidlig åttitall. Merkelig at tydeligvis alle kan kalle seg advokat eller juridisk kyndig.

Kanskje også dette var bløff??

På samme måte som banken i tidlig ungdom sa noen hadde vært å hentet 8 000 kroner etter en farsarven etter en onkel. Hva byr du meg?

Ny dag og nye bløffer fra politikerkolleger om at alt er som det skal. Det må være for dem selv. 

Tror velgerne i valg ikke kommer til å ønsker å betale mer enn nødvendig i noe. Personlig ser jeg bare den ene bløffmaker større enn den andre. Bare tragisk spør du meg.

Hva har dette med tvang i psykiatrien å gjøre? Syns du skriver mye uforståelig for tiden :) 

Var det det at legen var i kontrollkommisjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alt de konsekvent fortalte pasienten var bløff. Det var poenget. Men den som lever får se.

Ok, ja de bløffer mye de folka der, men de tror på det selv. Leste om en som satt fire år på isolat, hva slags behandling er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er rystet over nye opplysninger som er kommet frem den senere tid om bruk av tvang i psykiatri. Min egen historie og mye unødvendig lidelse kommer også i nytt lys for meg. Det er så mye man aldri får innsyn i dersom man ikke er veldig ressursterk dessverre.

Tror selv de fleste som har vært i nærheten av å oppleve noe lignende forstår mine ord. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg er rystet over nye opplysninger som er kommet frem den senere tid om bruk av tvang i psykiatri. Min egen historie og mye unødvendig lidelse kommer også i nytt lys for meg. Det er så mye man aldri får innsyn i dersom man ikke er veldig ressursterk dessverre.

Tror selv de fleste som har vært i nærheten av å oppleve noe lignende forstår mine ord. 😊

Jo jeg forstår deg, det er buk av unødig mye tvang har jeg lest og det er en uverdig måte de behandler folk på. Selv har jeg ikke opplevd tvang og kommer ikke til å oppleve det, jeg er alltid tilregnelig og er glad for det. 

Men ja, de griper jo inn i folks frie vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Beklager hvis tråkket på tærne på noe måte med mine ord men det hender det handler om følelser for noen av oss.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, Maggie55 skrev:

Beklager hvis tråkket på tærne på noe måte med mine ord men det hender det handler om følelser for noen av oss.😊

Kan ikke se at du har tråkket noen på tærne her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Godt. Etter min mening hender det bare blir for mye for alle og man bare må velge bort noe.

Jeg mener tiden er nå inne for å velge bort all bruk av tvang i alle sammenheng kanskje spesielt i helsesammenheng.

Jeg forstår jeg er farvet av mine erfaringer og opplevelser men for meg personlig er dette en meget viktig sak.😊

Håper det blir drøftet ytterligere i media i tida som kommer og at man får mere innsyn av hva som skjer med sårbare mennesker med få talerør i media blant oss😊

Man vil finne en rekke foreldete regler tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
24 minutter siden, Maggie55 skrev:

Godt. Etter min mening hender det bare blir for mye for alle og man bare må velge bort noe.

Jeg mener tiden er nå inne for å velge bort all bruk av tvang i alle sammenheng kanskje spesielt i helsesammenheng.

Jeg forstår jeg er farvet av mine erfaringer og opplevelser men for meg personlig er dette en meget viktig sak.😊

Håper det blir drøftet ytterligere i media i tida som kommer og at man får mere innsyn av hva som skjer med sårbare mennesker med få talerør i media blant oss😊

Man vil finne en rekke foreldete regler tipper jeg.

Ja det er på tide media setter fokus på dette med tvang, de kan ikke bare styre på som de vil. Folk kan få traumer av det, men har jo hørt folk som sier det var greit å bli lagt i belter f.eks. Noe må man gjøre når folk er ustyrlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror bruk av tvang forverrer personens tilstand og kanskje forspiller de ressursene personen har til å " hente seg inn igjen" Sånn tror jeg det er. At personen får bare en enda større fortvilelse. Kanskje helt uten noen pårørende som jo ofte er villig til å se litt fra den krakilskes synspunkt. Jeg tror mer på menneskelig hjelp å støtte så vedkommende ikke skader sin situasjon enda mer. Men som jeg har forstått er nettopp behandlere og hjelpere i institusjonen altfor få.

Det er stor synd for dette rammer ofte unge mennesker og resultatet er ofte kanskje institusjonalisering livet ut. Spesielt bør gravide kvinner eller unge jenter prioriteres synes jeg. Her burde vi se et raust samfunn som ikke presser mennesker i stor nød med misforstått moralisme men hjelper med hva de har i situasjonen synes jeg. Ofte tror jeg det handler om tilstrekkelig tid og om egnede behandlingssteder som gir ro og nødvendig trygghet ikke minst.

Man kan ikke snakke om noe velferdssamfunn om det ikke lages trygge rammer for de mest ressurssvake blant oss med sikte på at personene skal "komme til seg selv igjen " og gjenvinne krefter mener jeg. Kanskje burde man ha gammeldagse kurbad eller rekreasjonshjem Noe annet er ikke menneskerettigheter tror jeg. Samfunnet har alt å vinne i den andre enden tror nå jeg.

Men det krever vilje til å bruke ressurser på god investering for samfunnet av humanitær verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
24 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror bruk av tvang forverrer personens tilstand og kanskje forspiller de ressursene personen har til å " hente seg inn igjen" Sånn tror jeg det er. At personen får bare en enda større fortvilelse. Kanskje helt uten noen pårørende som jo ofte er villig til å se litt fra den krakilskes synspunkt. Jeg tror mer på menneskelig hjelp å støtte så vedkommende ikke skader sin situasjon enda mer. Men som jeg har forstått er nettopp behandlere og hjelpere i institusjonen altfor få.

Det er stor synd for dette rammer ofte unge mennesker og resultatet er ofte kanskje institusjonalisering livet ut. Spesielt bør gravide kvinner eller unge jenter prioriteres synes jeg. Her burde vi se et raust samfunn som ikke presser mennesker i stor nød med misforstått moralisme men hjelper med hva de har i situasjonen synes jeg. Ofte tror jeg det handler om tilstrekkelig tid og om egnede behandlingssteder som gir ro og nødvendig trygghet ikke minst.

Man kan ikke snakke om noe velferdssamfunn om det ikke lages trygge rammer for de mest ressurssvake blant oss med sikte på at personene skal "komme til seg selv igjen " og gjenvinne krefter mener jeg. Kanskje burde man ha gammeldagse kurbad eller rekreasjonshjem Noe annet er ikke menneskerettigheter tror jeg. Samfunnet har alt å vinne i den andre enden tror nå jeg.

Men det krever vilje til å bruke ressurser på god investering for samfunnet av humanitær verdi.

Men hvis personen er krakilsk og slår rundt seg og skal drepe noen, da må man vel bruke belteseng? Og hvis en person er langt inn i en psykose og ikke kommer seg ut, da må man vel medisinere dem for å få dem tilbake? Er ikke for tvang i flere år, eller isolat i flere år men noen ganger er det vel nødvendig? Men det er sikkert ofte misbruk av makt i psykiatrien? Vet om folk som har vært beltelagt og tvangsmedisinert, ser for meg at de var borte vekk. At de ikke hadde noe valg, da er jeg for det. Men ikke med folk som har kontroll og har sine egne meninger, de må bli hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man kan ikke ha det slik at mange får herje helt fritt heller. Men det bør være et klart og greit regelverk som er kjent for både behandlere og pasienter og samfunnet generelt. Dette må ikke komme som et sjokk at finnes men tilflyte menneske " et sted i skolegangen" eller gjennom media. Burde også vært et sted man kan ringe for å få avklart på stedet om man utsettes for noe ulovlig.

 

Ellers er jeg " all for" alle positive forebyggende tiltak.

Men kan ikke bli slik at mange herjer fritt nei😊Uakseptabelt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
30 minutter siden, Maggie55 skrev:

Man kan ikke ha det slik at mange får herje helt fritt heller. Men det bør være et klart og greit regelverk som er kjent for både behandlere og pasienter og samfunnet generelt. Dette må ikke komme som et sjokk at finnes men tilflyte menneske " et sted i skolegangen" eller gjennom media. Burde også vært et sted man kan ringe for å få avklart på stedet om man utsettes for noe ulovlig.

 

Ellers er jeg " all for" alle positive forebyggende tiltak.

Men kan ikke bli slik at mange herjer fritt nei😊Uakseptabelt😊

Da er vi enige da :)

Men det er nok mye ulovlig som skjer også, er glad jeg ikke har havnet i slike hender og føler veldig med dem som har gjort det. Bare det at de prøver å overtale folk til å ta medisiner syns jeg er gale, det bør respekteres at man ikke vil. Og noen forestrekker å være "psykotisk" :) Selv om det i seg selv ikke er nok til tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Føler spesielt med dem som er begynt med selvskading Jeg er ellers begynt å tro mest på forebygging og er veldig bekymret over at vi synes å ha politikere som ingen grenser kjenner over hele verden. Håper de følger med alle sammen.

Man må ta vare på seg selv😊

God helg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Føler spesielt med dem som er begynt med selvskading Jeg er ellers begynt å tro mest på forebygging og er veldig bekymret over at vi synes å ha politikere som ingen grenser kjenner over hele verden. Håper de følger med alle sammen.

Man må ta vare på seg selv😊

God helg 😊

Forebygging er veldig viktig, begynne med de unge. Ja, man må ta vare på seg selv, god helg til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...