Gå til innhold

Forhøyet lh-verdi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg hadde i mai et negativt ivf-forsøk. (Med egguttak). Bortfallsblødningen kom som normalt, 14 dager etter uttak. El- var (noe jeg antar) 5 dager forsinket. Men el-testene var som vanlig, positive mandag og tirsdag. Negativ onsdag. Jeg regner med at el har vært tidli onsdag. Torsdag fikk jeg en liten blødnin, så jeg ringte fertilitetsklinikken fredag. Måtte ta blodprøver på fredag. De viste forhøyet lh- verdi. Ellers mente legen at det var en uke siden el og at jeg kunne vente mens en uke etter, altså i dag, fredag. Skulle hatt et fryseforsøk nå, som ble avbrutt pga oppdagelsen. Jeg har ikke fått mens og har foreløpig ingen tegn til mens. Jeg har alltid hatt regelmessig mens (utenom spontanaborter og nå dette negative forsøket). Mine eggløsningstester har alltid vært positive i to dager og negativ den tredje. 

Det jeg lurer på er hva disse prøvesvarene betyr? Hvilken betydning har denne forhøyede lh-verdien? Og hvorfor kommer den nå? Har aldri hørt noe om det før. 

Vi har prøvd å få barn i fire år. For 2,5 år siden ble vi gravide på egenhånd, men mistet i uke 14. I mars 2016 ble vi gravide på første ivf, det endte i exu. Ble gravid på fryseforsøk i august 2016, men mistet i uke 11. 

De har til nå ikke funnet noe galt med oss. Jeg har fått påvist eggløsning flere ganger i løpet av disse årene via blodprøver. Kan disse lh-verdiene ha betydning for mine aborter? Er det noen vits i å prøve å bli gravide på egenhånd?

 

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: cbc70...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forresten 37 år:)

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg hadde i mai et negativt ivf-forsøk. (Med egguttak). Bortfallsblødningen kom som normalt, 14 dager etter uttak. El- var (noe jeg antar) 5 dager forsinket. Men el-testene var som vanlig, positive mandag og tirsdag. Negativ onsdag. Jeg regner med at el har vært tidli onsdag. Torsdag fikk jeg en liten blødnin, så jeg ringte fertilitetsklinikken fredag. Måtte ta blodprøver på fredag. De viste forhøyet lh- verdi. Ellers mente legen at det var en uke siden el og at jeg kunne vente mens en uke etter, altså i dag, fredag. Skulle hatt et fryseforsøk nå, som ble avbrutt pga oppdagelsen. Jeg har ikke fått mens og har foreløpig ingen tegn til mens. Jeg har alltid hatt regelmessig mens (utenom spontanaborter og nå dette negative forsøket). Mine eggløsningstester har alltid vært positive i to dager og negativ den tredje. 

Det jeg lurer på er hva disse prøvesvarene betyr? Hvilken betydning har denne forhøyede lh-verdien? Og hvorfor kommer den nå? Har aldri hørt noe om det før. 

Vi har prøvd å få barn i fire år. For 2,5 år siden ble vi gravide på egenhånd, men mistet i uke 14. I mars 2016 ble vi gravide på første ivf, det endte i exu. Ble gravid på fryseforsøk i august 2016, men mistet i uke 11. 

De har til nå ikke funnet noe galt med oss. Jeg har fått påvist eggløsning flere ganger i løpet av disse årene via blodprøver. Kan disse lh-verdiene ha betydning for mine aborter? Er det noen vits i å prøve å bli gravide på egenhånd?

 

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: cbc70...de8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har veldig problem med å få oversikt når du snakker om ukedager. Kan jeg be deg om eksakt dato? det vil gjøre det enklere for meg å svare.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ivf forsøk, med innsett 8.mai. (3dager siden egget var befruktet). Fredag 19.mai begynte jeg å blø, lørdag 20.mai var mens i gang for fullt. (Fortsatte på lutinus som avtalt, til blodprøve mandag 22.mai, avsluttet kuren tirsdag 23. da blodprøven var negativ).  

Mandag 5. og tirsdag 6. juni hadde jeg positiv eggløsningstest, onsdag 7. var den negativ igjen. Antar at jeg har hatt eggløsning ondag 7. da. Tordag 8.juni fikk jeg en liten blødning. Ringte legen, de antok at det var en eggløsningsblødning, men ville ha blodprover. Fredag 9.juni ble blodprøvene tatt.  

i dag lørdag 18.juni har jeg fortsatt ingen tegn til mens.

håper dette ble lettere:)

Anonymkode: cbc70...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk, det gjorde det enklere. Jeg forholder meg bare til blodprøven tatt 9.juni som viste forhøyet LH. (ikke opplyst verdi, men over 10 kan anses som forhøyet). Det tyder på eggløsning omkring denne datoen.. Du kan derfor ikke vente menstruasjon før omkring 23.-25.juni, noe som  passer med aborten 19.mai. Første menstruasjon etter en abort er ofte lett forsinket.

Så ha litt mer tålmodighet. Vennlig hilsen Mette

PS den negative blodprøve som ble tatt 23.5 oppfatter jeg som måling av HCG, graviditetshormonet?

Du kan gjerne gi tilbakemelding om når du fikk menstruasjon, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar 

jeg har ikke hatt en abort, men et negativt ivf-forsøk. Blodprøven som var negativ var hcg-måling ja. 

Skal prøve å huske å si fra når jeg får mens.

Anonymkode: cbc70...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Beklager, jeg leste ikke først spørsmål grundig nok, men det har ingen betydning for min tolkning. Jeg vet for litt om deg (hormonprøver etc)  til å kunne gi deg råd om videre forhold, men med 37 år tar det tid å bli gravid da eggene ikke lenger er på topp. Du har sikkert tatt AMH som kan si noe om dine sjanser.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.6.2017 den 13.52, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Beklager, jeg leste ikke først spørsmål grundig nok, men det har ingen betydning for min tolkning. Jeg vet for litt om deg (hormonprøver etc)  til å kunne gi deg råd om videre forhold, men med 37 år tar det tid å bli gravid da eggene ikke lenger er på topp. Du har sikkert tatt AMH som kan si noe om dine sjanser.

Vennlig hilsen Mette

Hei igjen 

Mensen kom onsdag 21.juni. Noe som passer bra med eggløsningen som jeg antok var onsdag 7.juni. 

Har snakket med klinikken der jeg går til behandling og der sa legen at jeg hadde noe han kalte "hoppende" lh-hormon. Dette kan visstnok virke forstyrrende på flere ting gjennom syklusen...som igjen gjør det vanskeligere å bli gravid. Dette er visstnok noe man kan ha selv om syklus er stabil. 

 

Anonymkode: cbc70...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

'Hoppende LH' er nytt for meg. Jeg ble litt nysgjerrig. Kan du få dato og LH-verdi fra alle målingene?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

'Hoppende LH' er nytt for meg. Jeg ble litt nysgjerrig. Kan du få dato og LH-verdi fra alle målingene?

Hilsen Mette

Det eneste jeg vet er at mine eggløsningstester var positive mandag 5 og tirsdag 6 juni. Dette er  vel fordi at lh-verdien er høy. Onsdag 7.var den negativ igjen, dermed lav lh-verdi. Antatt eggløsning er da onsdag 7. Fredag ble blodprøven tatt, men da var det høyt innhold av lh-igjen. 

De har sikkert gått ut fra andre blodprøver også...

Kan spørre neste gang jeg snakker med dem 

Anonymkode: cbc70...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...