Gå til innhold

Fortykket livmorslimhinne, sterke blødninger


lilletrille123

Anbefalte innlegg

lilletrille123

Hei. Jeg er en jente på 23 år. Jeg har tidligere skrevet innlegg her med spm om gynekolog kunne hjelpe meg å tolke symptomene mine. Jeg fikk god hjelp, og riktignok (som gynekolog her mistenkte) så var det noe i veien med livmorslimhinnen. Jeg har vært på nye undersøkelser, men opplever dårlig informasjon og håper du kan hjelpe meg igjen.

Kort oppsummert; jeg har hatt mensen siden 14 års alder, alltid relativt sterke blødninger som har vart i 1 1/2- 2 uker. Jeg har alltid vært ganske overvektig. I desember 2015 fikk jeg (det jeg trodde var) mensen. Blødningene fortsatte og var ekstremt sterke- mye mer enn vanlig. Etter tre måneder sammenhengende blødning uten stopp kom jeg til offentlig gynekolog hvor alt mulig ble forsøkt. Primolut 5 mg, cyklocapron(?) Og diverse andre "blodstopp"- piller ble forsøkt uten stort hell. De satt etter hvert inn spiral Mirena, som ikke gjorde noen forskjell til tross for samtidig bruk av Primolut/cyklocapron(?). Etter fire-fem mnd tok de derfor denne spiralen ut igjen. De har vært innom alle slags "mulige diagnoser" og tatt både celleprøve av livmorhals, samt sjekket om jeg har blødersykdom osv osv... Det meste er gjort. Til slutt opplevde jeg at de bare "fant" en tilfeldig diagnose som kunne passe mine symptomer, nemlig endometriose. Derfor satt de meg på Oralcon 150 mik.g/30 mik.g som jeg har gått på kontinuerlig siden august 2016- mai 2017. 

Da jeg glemte p-pillen en dag kom blødningene igjen (jeg begynner å fossblø igjen om jeg bare glemmer en eneste pille..) og jeg fikk derfor til privat gynekolog. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke har endometriose, men jeg har derimot cyster i livmoren og kronisk betennelse i livmorslimhinnen, som i tillegg har vært fortykket ved flere undersøkelser tidligere (10 mm). Denne gynekologen satt meg på metformin orifarm 500 mg som jeg nå har tatt to ganger daglig i en uke. Dagen jeg begynte på dem begynte blødningene som vanlig for fullt og har vært tilstede siden da.

Spørsmålene jeg har er flere:

- Jeg går tydeligvis rundt med en kronisk betennelse i livmorslimhinnen, men jeg har ikke fått noen forklaring på hva som skal gjøres med dette. Etter det jeg leser på nett kan dette utvikle seg og gjøre skade (Evt føre til ufruktbarhet) om det ikke behandles! Hva burde man gjøre for å behandle en slik kronisk betennelse? I følge gynekolog er antibiotika ikke mulig da den ikke er akutt (For øvrig har jeg aldri vært gravid, kun fått inn/ut spiral). 

- Finnes det andre måter å stoppe blødninger på slik som p-pillene stort sett gjorde? Metformin ser ikke ut til å hjelpe, og jeg har hørt det kan være farlig å gå for lenge på p-piller uten stopp.

- Etter det jeg har lest i tidsskrifter og lage - artikler høres ikke en fortykket og betent livmorslimhinne så bra ut- det nevnes mye om kreft. Er det noe som tyder på noe farligere i mitt tilfelle (basert på den info jeg gir)?

- Jeg fikk ikke noe navn på denne cyste-sykdommen, så jeg vet ikke om det er PCOS (eller hva det heter) eller andre ting, men hvordan pleier man evt å behandle slike cyster? Er operasjon mulig? Altså for å permanent fjerne cystene? Det er vel disse som skaper blødning? 

Setter pris på hjelp, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her var det mye å rydde opp i av misforståelser!

Endometriose gir ikke endringer i blødningene, det er en tilstand preget av menstruasjonssmerter og andre typer av smerte. Det er ikke ‘cyster’ i livmoren, men på eggstokkene, mange små cyster ses ved tilstanden PCOS. Metformin er en behandling for de ‘metabolske’ forstyrrelser som kan oppstå ved PCOS (f.eks. endret insulinfølsomhet og dermed risiko for diabetes), men er ikke behandling for blødningsforstyrrelser.

Til dine konkrete spørsmål:

  1. Kronisk betennelse i livmoren er et for meg ukjent begrep og det godtar jeg ikke som forklaring på dine blødninger. En spiral vil alltid gi en viss betennelsesreaksjon, men når den er fjernet og du har hatt en menstruasjon, så er slimhinnen gjendannet. Så glem alt om livmorbetennelse.

  2. Jeg kan ikke detaljer om de funn som er gjort, men jeg gjetter at du har blødningsforstyrrelser på grunn av manglende eggløsning (PCOS !) og derfor mangler hormonet progesteron. Det kan kompenseres ved at du bruker Provera 10 mg i 14 dager og så stopper i 14 dager. Noen dager etter siste pille vil du sannsynligvis få en blødning, det er som forventet. Ta f.eks. provera fra 1. -14. i hver kalendermåned, så kan du vente blødning omkring 16.-17. Det kan ta noen måneder før det blir velregulert, og så må du fortsette med denne behandlingen på ubestemt tid, kanskje holde pause en gang i året og se hvordan det blir. Ved rikelige blødninger kan du fortsatt bruke Cyklokapron

  3. Du kan også glemme det du har lest om kreft. Hvis du får tilstrekkelig med erstatning for det manglende progesteron i form av Provera, så vil du ikke ha risiko for kreft, men uten behandling kan det på lang sikt være risiko for uheldige celleforandringer som i verste fall kan bli kreft. En ‘pipelle-prøve’ vil vise hvordan forholdene er med livmorslimhinnen.

  4. Det du har oppfattet som en cystesykdom i livmoren er PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) som er en hormonforstyrrelse hvor eggstokkene ikke fungerer normalt med eggløsning, eggene samler seg opp i små poser (små cyster). Disse cyster sitter på eggstokkene. Cystene er ikke årsak til PCOS, men en følge. Det er ikke de som er direkte årsak til dine blødninger, men det er den manglende eggløsning og mangel på hormonet progesteron. Provera er en erstatning for progesteron. Det samme var primolut, men hvordan bruket du det? Det burde ha hjulpet deg.

Du har fått Metformin som er et medikament ved diabetes, det kan også ha en gunstig virkning ved følgene av PCOS, men det må andre midler til for å få kontroll med blødningene. Viktigst av alt er endring av livsstil, også med henblikk på evt senere graviditet. Kostholdsendring og vektreduksjon må til, og det kan ses resultater allerede etter kanskje 5 kg vekttap. Ta det opp med din lege og så gode råd, dietliste, vektkontroll etc.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletrille123

Tusen takk for god og utfyllende informasjon!

Jeg stusset litt selv over diagnosen endometriose. Jeg har nemlig lest en god del på nettet selv angående dette og det var noe som skurret. Men det var altså dette de kom frem til, hvor behandlingen var å gå på p-piller.. 

Nå fikk jeg kontakt med gynekolog like etter jeg postet forrige innlegg hvor hun korrigerte seg selv- det var ikke cyster hun mente, men polypper! Jeg tror hun har litt språkproblemer som kan ha ført til misforståelse. Etter det jeg har forstått er jo det en vesentlig forskjell (?), så da er det altså polypper hun fant i sammenheng med livmorslimhinnen. Da er det vel ikke PCOS jeg har likevel.

I tillegg til disse polyppene har jeg da - i følge gynekolog- "en kronisk betennelse i livmorslimhinnen som ikke kan behandles med antibiotika siden den ikke er akutt". Jeg Googlet litt selv (ja, det er ikke akkurat så pålitelig da men..) og finner bare navnet "endometritt" i sammenheng med denne betennelsen. Men endometritt høres skikkelig ille ut for meg. Jeg kan legge til at jeg har vært mye hos fastlegge for å ta CPR/CRP hvor denne har steget jevnt siden januar. (Ca 7, 17, 28, 44) som jeg mistenker har sammenheng med denne livmorslimhinne- betennelsen. 

Jeg har brukt primolut ved flere anledninger. I begynnelsen gikk jeg på "standard" kur med en tablett tre ganger daglig i ti dager mener jeg det var. Da dette ikke fungerte ved flere forsøk, bestemte de seg for å la meg gå på de konstant i en måned mens jeg hadde spiral, og dette fungerte heller ikke. Deretter forsøkte de med cyklocapron sammen med spiral- også dette uten vesentlig endring.

Da forstår jeg hvorfor blødningene er tilbake, hvis ikke metformin stopper disse. Jeg ble bare bedt om å ta disse og slutte med p-piller da jeg ikke har prevensjonsbehov. Derfor trodde jeg at disse skulle stoppe blødningene ved hjelp av hormoner eller noe slikt.

Nå er jo saken litt annerledes siden vi snakker om polypper og ikke cyster, hva kan gjøres med polypper?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletrille123

Jeg har selvfølgelig klart å glemme å legge til et par ting (jeg nevnte det i innlegget jeg skrev for noen mnd siden, men glemte å ta det med her) Jeg har lavt stoffskifte og går på levaxin 100 mg for dette daglig. 

Jeg glemte også å nevne at jeg sammen med disse blødningene har veldig store smerter nederst i magen det kan føles som plutselige stikk i magen og generelt veldig ubehagelig/vond følelse. Det er så ille at jeg ikke opplever smertelindring av paracet og ibux (både alene og i kombinasjon). Når det er som verst har jeg fått paralgin forte og tramadol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Polypper er utvekster på livmorslimhinnen, de er godartede. Det kan være årsak til fortykket livmorslimhinne. Ved blødningsproblemer er det vanlig å fjerne dem ved en liten operasjon som kan utføres via skjeden.

Endometritt oppstår etter en abort eller fødsel, evt på grunn av spiral. Det er ikke en diagnose man ellers bruker. Månedlige menstruasjoner 'renser ut' i livmoren så betennelse forsvinner.

Ved sterke menstruasjonssmerter er det nærliggende å tenke at det kan skyldes endometriose. P-pille uten pause er en god behandling ved endometriose.

Man kan ha både PCOS og endometriose.

Det lave stoffskifte har ikke betydning i denne sammenheng.

Jeg håper at det var svar på dine tilleggsspørsmål.

Nå er tråden blitt så lang med misforståelse og nye opplysninger at jeg dessverre må stoppe å svare. Det blir for komplisert å få oversikt. Jeg foreslår at du skriver alle dine opplysninger og spørsmål opp på en liste og tar med til fastlegen eller gynekologen. 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...