Gå til innhold

Utredning for hysterektomi


doretha

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her tidligere. Alderen min er 27 år, og jeg ønsker å få fjernet livmoren grunnet svært sterke menstruasjonssmerter. Jeg ble sterilisert da jeg var 25, så barn er uansett ikke aktuelt. Bruker nå hormonspiral, men det har ingen effekt på smertene(det demper imidlertid mengden jeg blør, men menstruasjonen varer stadig i rundt 10 dager). Naproxen, Paracet og Ibux har ingen effekt. Jeg er så dårlig at jeg er ikke - fungerende flere dager i måneden.

Etter råd fra deg, tok jeg kontakt med fastlegen min, som ønsket at jeg skulle gå igjennom en gynekolog for å få henvisning til sykehusets gynekologiske poliklinikk. Han sa også at det var vanskelig å få fjernet livmoren i min alder(?). 

Jeg var til en privatpraktiserende gynekolog idag, og hun fant ingen åpenbare årsaker til smertene mine. Hun gikk imidlertid med på å henvise meg til sykehusets gynekologiske poliklinikk, uten at hun ga meg noen forhåpninger. Mine spørsmål i den forbindelse, er da:

1. Må det foreligge en åpenbar, synlig årsak for å få fjernet livmoren? Og kan det tenkes at jeg har adenomyose uten at gynekologen kan se det?

2. Er det virkelig så umulig å få fjernet livmoren i min alder? Tanken på å slite med smertene mine i opp til 25 år til, gjør meg virkelig nedtrykt.

3. Stemmer det at smertene mine kan ha årsaker som en hysterektomi ikke vil hjelpe mot?

4. Kan jeg risikere å måtte gå igjennom en omstendelig prosess med livmorbevarende inngrep før jeg får en hysterektomi, til tross for at det er det sistnevnte jeg ønsker? Min store frykt er å måtte gå igjennom en lang rekke operasjoner før jeg, forhåpentligvis, kan få fjernet livmoren.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

At det skal være så vanskelig!

  1. Jeg synes du skal kreve en MR undersøkelse for å påvise evt adenomyose. Det er i mange tilfeller eneste måte å vise det på. Det er ikke avgjørende for å få operasjon, men det vil styrke din sak.

  2. Det burde ikke være umulig

  3. Det kan foreligge endometriose hvor det er forandringer utenfor livmoren, og det vil ikke bedres ved hysterektomi. Endometriose kan stort sett bare påvises ved kikkhullsundersøkelse i narkose (laparoskopi). Du ble sterilisert for noen år siden. Var det ved laparoskopi? Så ville de kanskje ha sett om det var endometriose?

  4. Jeg vet ikke hvilke operasjoner du tenker på? Det er enten å fjerne livmoren eller ikke.

Jeg håper at du kommer til en gynekolog som kan undersøke deg grundig og diskutere ditt ønske om hysterektomi på en god måte.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at det skal være så vanskelig...

1. Hun påstod at det ikke var tegn til adenomyose på ultralyd, og at MR derfor var overflødig. Stemmer dette, kan hun konkludere ut ifra ultralyd?

2. Takk, håper og satser på at du har rett...

3. Hun påstod at jeg ikke hadde tegn til endometriose. Ble sterilisert ved lapraskopi.    Hun påstod at menstruasjonssmertene likevel kunne ha årsaker som ikke ville bedres ved hysterektomi, hvilke årsaker er dette?

4. Vel, hun sa at jeg nok ville få en behandling som gjorde meg smertefri, men at hun ikke ville love noe ift hysterektomi. Hvilke andre alternativer finnes egentlig i behandling for slike ekstreme menssmerter, som vanlig smertestillende ikke engang demper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke alltid lett å se adenomyose, men hvis det er en dyktig gynekolog med ultralyd, så ...

Du kan be om å prøve behandling som stopper menstruasjonene som p-pille uten pause, evt med Zoladex eller Procren som stopper menstruasjonene effektivt. Du må sannsynligvis betale de ca 1200 kr som det koster per måned. Det vil være en god test.

Jeg kan dessverre ikke tolke alle gynekologens uttalelser!

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd. Skal ta en ny tur til gynekologen for å be om zoladex eller procen(kan ikke bruke p - piller grunnet risiko for blodpropp), og be henne om å vurdere MR. Håper på at vurderingen på sykehuset går i favør av å fjerne livmoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten hatt en Mirena hormonspiral siden 2016, grunnet sterke smerter og store blødninger(den hjelper på blødningene, ikke på smertene). Bør den bli tatt ut om jeg skal forsøke Zoladex eller Procren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis blødningene ikke stopper i løpet av 2 måneder, bør den fjernes. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...