Gå til innhold

Gleder du deg til ferien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Madelenemie
7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Stakkars attpåklatten vår. Hun klager på at hun i motsetning til sine eldre søsken har gått glipp av Legoland, Liseberg, Hunderfossen, dyreparken i Kristiansand osv. Da hun ble født var vi liksom ferdig med den type ferie.

Men men, hun har fått opplevd mye utenom disse parkene da :)

:)

Da har vi en ting til felles, for vi var også ferdige med sånne ferier når yngstemann kom:-)

Og det klager hun på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvet ikke hvordan det er å ha ferie. Har ikke reist på ferie siden jeg var 11 år.

Anonymkode: e88f6...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri lært ungene mine svindel.

Anonymkode: a3111...e44

Ooh den satt :lol: De blir nok stor-kriminelle, havner i fengsel og ødelegger hele livet sitt. :blink:

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutes ago, Andreaswell said:

Ooh den satt :lol: De blir nok stor-kriminelle, havner i fengsel og ødelegger hele livet sitt. :blink:

Du syntes ikke det er bra å lære barna forskjell på rett og galt?

Anonymkode: 022fe...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syntes ikke det er bra å lære barna forskjell på rett og galt?

Anonymkode: 022fe...419

Den diskusjonen går jeg ikke engang inn på med deg. Slutt å være så firkantet, til og med politiet er mindre firkantet enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syntes ikke det er bra å lære barna forskjell på rett og galt?

Anonymkode: 022fe...419

Hei!

Like viktig som å lære barna forskjellen og nyansene på riktig og galt, er det å lære dem, å "drite i ting".

Det er noe jeg nylig lærte, det der å drite i ting, og noe jeg skulle øsnke jeg var klar over før.

Jeg hang meg opp i ordene og formuleringen, og forstod ikke at det handler mer om å lære seg/mestre, å skille viktig fra uviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
42 minutter siden, Andreaswell skrev:

Den diskusjonen går jeg ikke engang inn på med deg. Slutt å være så firkantet, til og med politiet er mindre firkantet enn deg. 

Hvor går grensen? Er det ok å snike seg inn på kino? La være å betale bompenger? Snike på bussen? Snyte på,skatten?

"Pedagog" my ass.

Anonymkode: e88f6...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Like viktig som å lære barna forskjellen og nyansene på riktig og galt, er det å lære dem, å "drite i ting".

Det er noe jeg nylig lærte, det der å drite i ting, og noe jeg skulle øsnke jeg var klar over før.

Jeg hang meg opp i ordene og formuleringen, og forstod ikke at det handler mer om å lære seg/mestre, å skille viktig fra uviktig.

Nei, prinsipper skal følges.

Anonymkode: e88f6...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen? Er det ok å snike seg inn på kino? La være å betale bompenger? Snike på bussen? Snyte på,skatten?

"Pedagog" my ass.

Anonymkode: e88f6...04c

God sommer til deg også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Like viktig som å lære barna forskjellen og nyansene på riktig og galt, er det å lære dem, å "drite i ting".

Det er noe jeg nylig lærte, det der å drite i ting, og noe jeg skulle øsnke jeg var klar over før.

Jeg hang meg opp i ordene og formuleringen, og forstod ikke at det handler mer om å lære seg/mestre, å skille viktig fra uviktig.

Det er vel slik at noen lærer sine barn litt for mye om prinsippfasthet og regelrytteri, mens andre lærer dem for lite av det. Jeg er enig i at det er viktig å kunne skille viktig fra uviktig, og det betyr også å kunne skille mellom hvilke regler som er absolutte og hvilke som ikke er det. Som for eksempel at det ikke er ille å gå på rødt lys dersom det ikke finnes en bil i nærheten;-)

Jeg ville nok ikke likt å lære ungdom at det var greit å lyve på alderen for å oppnå en økonomisk fordel, det er jo mer å lære bort egoisme enn fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, frosken skrev:

Det er vel slik at noen lærer sine barn litt for mye om prinsippfasthet og regelrytteri, mens andre lærer dem for lite av det. Jeg er enig i at det er viktig å kunne skille viktig fra uviktig, og det betyr også å kunne skille mellom hvilke regler som er absolutte og hvilke som ikke er det. Som for eksempel at det ikke er ille å gå på rødt lys dersom det ikke finnes en bil i nærheten;-)

Jeg ville nok ikke likt å lære ungdom at det var greit å lyve på alderen for å oppnå en økonomisk fordel, det er jo mer å lære bort egoisme enn fleksibilitet.

Enig med deg - særlig det siste. Det med det røde lyset tror jeg at jeg hadde holdt på uansett med et mindre barn, da jeg ikke nødvendigvis ville ha stolt på barnets vurderingsevne over hvor trygt det ville være å krysse på rødt lys når jeg ikke er tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 9.27, morsan skrev:

Kommer an på hvilket fjll det er snakk om! :D I fjor gikk vi på en 18 km lang fjelltur og møtte på tre personer og en hund. Samme dagen skrev folk på Facebook om lange køer for å komme ut på Trolltunga for selfie og køgåing over Besseggen. Min fjelltur var ikke til noe kjent, spektakulært område, men flotte, åpne vidder så langt øyet kunne se.

Jeg skulle egentlig til en ganske populær topp, men endret litt på planene. Så det første stedet vi var så så vi noen folk helt på starten og slutten av turen, andre og tredje stedet vi var så vi ikke noen. Er helt klart avhengig av hvor man velger å gå ja :D Det som er litt dumt her hjemme er at det plutselig har blitt veldig populært å gå i fjellet så det fjellet som er nærmest med (og da også nærmest Oslo) er overbefolka i fellesferien. Jeg er egentlig ikke så opptatt av de spektakulære stedene, Besseggen er liksom fullstendig uaktuelt for meg ;) Men nå hadde jeg tenkt meg på en topp, bare for å klare det. Men omstendighetene fikk meg til å ombestemme meg og jeg har vel omsider forstått at jeg liker best åpne vidder med utsikt til spektakulære fjell :D Men fordelen med å være veldig opp i høyden er at det er mindre mygg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 16.06, ColaZero skrev:

Jo, psykiateren min har ferie, 4 uker, men mente at 4 uker uten terapi for meg var for lang tid, så jeg har fått vikar (psykolog).

Du er flink til å gå tur!:) Og det er jo kjekt siden du har hunder. Hadde vært litt trasig å ha hund og hate å gå tur.

Da skjønner jeg at du ikke synes det er stas med fullt av folk ute når du går tur, siden du ønsker pause og vil være i fred med deg og ditt. Rare greier, jeg bør definitivt gå tur, hver dag!, men blir veldig sliten i hodet av å gå i skogen, turstier eller hvor som helst. Så isteden for at jeg nyter av stillheten og bare er alene med meg selv, blir jeg gående å gruble. Og det vedvarer etter at jeg har kommet hjem. Dessverre. Det som føles godt er å ha vært ute og brukt kroppen. Har forsøkt alle metoder for å ikke gruble og se ned i bakken på tur, men lite funker. men er nødt til å finne en metode, ellers blir jeg sittende her og det vil jeg ikke.

Jeg dissosierer en del og psykologen sa sist at jeg skulle bruke sansene for å komme ut av det. For meg har vi valgt luktesansen, så nå har jeg kjøpt tomme beholdere (travel kit) på apoteket og fylt de opp med kaffebønner. Siden kaffe er noe jeg liker lukten av og som jeg gleder meg til å drikke om morgenen. Så kanskje jeg skal forsøke det på tur. Eller rettere sagt: jeg skal forsøke det på tur.

Nei, hytte til hytte fult av ukjente som man må forholde seg til virker som et mareritt, hehe!

Godt du får en vikar da :)

Må nesten være flink til å gå tur med de hundene jeg har. Alle hunder trenger tur, men disse blir skikkelig plagsomme om de ikke får det :D Og det er bra at de maser på meg, jeg orker jo ikke at de maser så da er det lettere å bare gå. Må trene endel med dem også, så de får brukt hodet. Det hjelper meg også til å koble andre ting ut, om ikke annet så ihvertfall akkurat mens jeg holder på.

Hva om du tar med deg boksen med kaffebønner og i tillegg tar med en termos med nytraktet kaffe? Og kamera da, så klart. Så kan du glede deg til kaffekoppen mens du går. Finne et fint sted. Ta noen bilder og drikke litt kaffe, før du rusler hjem igjen. Hjemme kan du jo da bruke tid på å titte på bildene og ev redigere dem noe om du liker å drive med sånt.

Å gå og gruble er ikke så bra. Jeg må jo ha fokus på hundene, ihvertfall han yngste for han er jo helt gal på tur. Har vært ute noen dager nå og har 500 bilder jeg skal gå igjennom. Så jeg stemmer i forslaget til Nicklus. Å lete etter motiver og å ta bilder har ihvertfall jeg stor glede av. En annen mulighet er å gå turer i så krevende terreng at man ikke har mulighet til å fokusere på noe annet enn hvor man setter bena. Det er ganske slitsomt både mentalt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
På 7/18/2017 den 13.52, frosken skrev:

Det er vel slik at noen lærer sine barn litt for mye om prinsippfasthet og regelrytteri, mens andre lærer dem for lite av det. Jeg er enig i at det er viktig å kunne skille viktig fra uviktig, og det betyr også å kunne skille mellom hvilke regler som er absolutte og hvilke som ikke er det. Som for eksempel at det ikke er ille å gå på rødt lys dersom det ikke finnes en bil i nærheten;-)

Jeg ville nok ikke likt å lære ungdom at det var greit å lyve på alderen for å oppnå en økonomisk fordel, det er jo mer å lære bort egoisme enn fleksibilitet.

Ja ja.

Men mener nå likevel, det er viktig å lære seg drite i ting.

Kanskje hadde mange fått det langt bedre av å starte å drite i ting, og da selvsagt unødvendige krav til seg selv og sine.

Tommel opp for å drite i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7/18/2017 den 14.24, morsan skrev:

Enig med deg - særlig det siste. Det med det røde lyset tror jeg at jeg hadde holdt på uansett med et mindre barn, da jeg ikke nødvendigvis ville ha stolt på barnets vurderingsevne over hvor trygt det ville være å krysse på rødt lys når jeg ikke er tilstede. 

Ok.

Men du forstår virkelig ikke nødvendigheten av å drite i ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja ja.

Men mener nå likevel, det er viktig å lære seg drite i ting.

Kanskje hadde mange fått det langt bedre av å starte å drite i ting, og da selvsagt unødvendige krav til seg selv og sine.

Tommel opp for å drite i!

Jeg mener det er viktig å lære seg å skille mellom hva som er vesentlig og hva som er uvesentlig. Dette gjelder også de kravene en stiller seg til selv. Noen stiller for strenge krav, mens noen ikke strekker seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener det er viktig å lære seg å skille mellom hva som er vesentlig og hva som er uvesentlig. Dette gjelder også de kravene en stiller seg til selv. Noen stiller for strenge krav, mens noen ikke strekker seg nok.

?

Ja så..

hvorfor likte du da ikke mitt innlegg?

Hvorfor måtte du omskrive, drite it, på din måte, skjønte du ikke essensen/poenget i ordene, drite i?

Litt av poenget, om man lærer seg å drite i ting, er faktisk, å forstå selve ordene, tørre si, høyt eller inni seg, vet du, det, "driter jeg i", noen andre ville sagt, "det gir jeg faen i".

Selve bokstavene= ordene, er lite viktig, det viktioge er å forstår hovedpoenget, så om man ikke greier si faen, og det sitter langt inne å si, drite i, ja så er det fordeler å lære seg dette konseptet, og ikke la seg å så stor grad skjemmes av ord.

Jeg vet som tidligere nonne hva jeg snakker om, ikke kunne jeg si " det gir jeg faen i",(skjønt sannheten er jo at jeg nettopp burde gjort det) er ikke greit, og som autist kunne jeg heller ikke si, " det driter jeg i",(selv om jeg abslolutt burde lært å si dette)

Men som medmenneske, vil jeg, selv om jeg er fortsatt kristen og autist, fastholde at det er viktig, drite i, og gi faen, og det er en livsvisdom i det, jeg ikke kan forklare det mer nøyaktig, jeg tror enten så skjønner man det eller ikke!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Madelenemie skrev:

?

Ja så..

hvorfor likte du da ikke mitt innlegg?

Hvorfor måtte du omskrive, drite it, på din måte, skjønte du ikke essensen/poenget i ordene, drite i?

Litt av poenget, om man lærer seg å drite i ting, er faktisk, å forstå selve ordene, tørre si, høyt eller inni seg, vet du, det, "driter jeg i", noen andre ville sagt, "det gir jeg faen i".

Selve bokstavene= ordene, er lite viktig, det viktioge er å forstår hovedpoenget, så om man ikke greier si faen, og det sitter langt inne å si, drite i, ja så er det fordeler å lære seg dette konseptet, og ikke la seg å så stor grad skjemmes av ord.

Jeg vet som tidligere nonne hva jeg snakker om, ikke kunne jeg si " det gir jeg faen i",(skjønt sannheten er jo at jeg nettopp burde gjort det) er ikke greit, og som autist kunne jeg heller ikke si, " det driter jeg i",(selv om jeg abslolutt burde lært å si dette)

Men som medmenneske, vil jeg, selv om jeg er fortsatt kristen og autist, fastholde at det er viktig, drite i, og gi faen, og det er en livsvisdom i det, jeg ikke kan forklare det mer nøyaktig, jeg tror enten så skjønner man det eller ikke!

 

Det er vel ikke slik at det samme er viktig for hver og en av oss? Det er kanskje viktig for deg å oppdage muligheten av å bryte regler, kunne si at du driter i noe osv. - men jeg opplever det ikke som viktig for meg.

Og selv om jeg skjønner at det for noen kan være vekst i å bruke vulgært språk, så opplever jeg det ikke som frigjørende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, frosken skrev:

Det er vel ikke slik at det samme er viktig for hver og en av oss? Det er kanskje viktig for deg å oppdage muligheten av å bryte regler, kunne si at du driter i noe osv. - men jeg opplever det ikke som viktig for meg.

Og selv om jeg skjønner at det for noen kan være vekst i å bruke vulgært språk, så opplever jeg det ikke som frigjørende selv.

Mener du virkelig at "å drite i" eller "å gi faen" er vulgært språk? I 2017? :lol:

Anonymkode: 835ab...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at "å drite i" eller "å gi faen" er vulgært språk? I 2017? :lol:

Anonymkode: 835ab...730

I skriftlig sammenheng, så synes jeg i grunnen det. Det betyr ikke at det spiller noen stor rolle for meg hvilke ord andre bruker, men selv liker jeg ikke så skrive at jeg driter i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...