Gå til innhold

Går det an å bli depressiv av antidepressiv medisin?


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest anbr42

Tar fra før av cipralex, lamictal, quetiapin, og har nettopp begynt på wellbutrin i tilegg. 

Føler formen er dalende. Jaja, det går opp og ned her i livet. Men det er jo normalt for alle. Kanskje jeg ikke er bipolar og egentlig ikke trenger medisiner? For hvorfor skal jeg ta piller for en lidelse jeg kanskje ikke har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som du ikke har oversikten over hvordan de ulike medisinene du bruker virker på deg. Det er kanskje ikke så rart, i og med at du bruker 4 forskjellige, som alle skal virke mot affektive svingninger.

Jeg er ikke lege, men jeg er skeptisk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
På 17.6.2017 den 2.05, Rådvilla skrev:

Tar fra før av cipralex, lamictal, quetiapin, og har nettopp begynt på wellbutrin i tilegg. 

Føler formen er dalende. Jaja, det går opp og ned her i livet. Men det er jo normalt for alle. Kanskje jeg ikke er bipolar og egentlig ikke trenger medisiner? For hvorfor skal jeg ta piller for en lidelse jeg kanskje ikke har? 

Forstår ikke vitsen med å ta to ad? 

Men det er jo flere som gjør det, tar flere ap og ad i tillegg til stemningsstabiliserende. Syns det blir for mye jeg da. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke vitsen med å ta to ad? 

Men det er jo flere som gjør det, tar flere ap og ad i tillegg til stemningsstabiliserende. Syns det blir for mye jeg da. 

Nei, jeg vet ikke. Medisineringen har vært usikker og ustabil i snart ett år. I fjor kuttet jeg ut alt av medisiner på egenhånd. Så har det siden vært ulike leger som mener ulike ting om hva jeg skal ta. (DPS- psykiater og to fastleger). Alt er bare tull, egentlig. Når ikke de forstår, hvordan kan jeg gjøre det? Tror jeg tar en "cold turkey" igjen snart, for gidder ikke dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke vitsen med å ta to ad? 

Men det er jo flere som gjør det, tar flere ap og ad i tillegg til stemningsstabiliserende. Syns det blir for mye jeg da. 

Ad demper matlyst (wellbutrin) og løfter deg opp, stemningsstabiloserende fjerner selvmordstanker og ap mot kaos i huet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
11 timer siden, Rådvilla skrev:

Nei, jeg vet ikke. Medisineringen har vært usikker og ustabil i snart ett år. I fjor kuttet jeg ut alt av medisiner på egenhånd. Så har det siden vært ulike leger som mener ulike ting om hva jeg skal ta. (DPS- psykiater og to fastleger). Alt er bare tull, egentlig. Når ikke de forstår, hvordan kan jeg gjøre det? Tror jeg tar en "cold turkey" igjen snart, for gidder ikke dette her.

Ok. Synd det ikke er mer under kontroll. Men du må ikke slutte med alt samtidig, da blir du ihvertfall dårlig og deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, kovakova skrev:

Ad demper matlyst (wellbutrin) og løfter deg opp, stemningsstabiloserende fjerner selvmordstanker og ap mot kaos i huet

Ja med to ad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på to ad. Cipralex 10 mg og Wellbutrin 300 mg. Jeg har i utgangspunktet en ganske depressiv personlighet så dette er bra for meg. I tillegg står jeg på 4 mg Fluanxol og 200 mg Lamictal (dette er ikke-terapeutisk dose som kan økes raskt hvis jeg får en bipolar depresjon). Dette er en medisinkombinasjon som fungerer for meg, men med jevne mellomrom får jeg det for meg at jeg vil slutte med alt. Sist jeg gjorde det var i oktober i fjor og det gikk rett ad undas. Det som fikk meg til å starte igjen var at den yngste sønnen min klaget og sa at det ikke var særlig moro å være hjemme for tiden. Har man familie må man ta hensyn til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gondor skrev:

Jeg står på to ad. Cipralex 10 mg og Wellbutrin 300 mg. Jeg har i utgangspunktet en ganske depressiv personlighet så dette er bra for meg. I tillegg står jeg på 4 mg Fluanxol og 200 mg Lamictal (dette er ikke-terapeutisk dose som kan økes raskt hvis jeg får en bipolar depresjon). Dette er en medisinkombinasjon som fungerer for meg, men med jevne mellomrom får jeg det for meg at jeg vil slutte med alt. Sist jeg gjorde det var i oktober i fjor og det gikk rett ad undas. Det som fikk meg til å starte igjen var at den yngste sønnen min klaget og sa at det ikke var særlig moro å være hjemme for tiden. Har man familie må man ta hensyn til dem.

Bra at det funker for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2017 den 11.34, stjernestøv skrev:

Ok. Synd det ikke er mer under kontroll. Men du må ikke slutte med alt samtidig, da blir du ihvertfall dårlig og deprimert. 

Ja, ble jo veldig dårlig sist jeg gjorde det. Men nå er det akkurat som om jeg ønsker meg dit igjen. Vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi jeg ble innlagt og tatt vare på. Slapp ansvar, liksom. Men fornuften er heldigvis ennå på plass, så skal ikke slutte. Verre blir det hvis jeg blir skikkelig deprimert og fornuften slipper taket. Da er jeg i stand til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Rådvilla skrev:

Ja, ble jo veldig dårlig sist jeg gjorde det. Men nå er det akkurat som om jeg ønsker meg dit igjen. Vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi jeg ble innlagt og tatt vare på. Slapp ansvar, liksom. Men fornuften er heldigvis ennå på plass, så skal ikke slutte. Verre blir det hvis jeg blir skikkelig deprimert og fornuften slipper taket. Da er jeg i stand til å slutte.

Ja er ikke bra å kutte tvert, da blir man bare dårlig. Og det er ikke noe særlig å være innlagt om sommeren, bare unge vikarer der da. Vent iallefall til høsten, det er litt godt å slippe ansvar og så det forstår jeg. Men det er bedre å være oppegående enn å ligge i en seng å glo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En blir ikke depressiv av antidepressiva, men en kan bli deprimert til tross for antidepressiva. Uten ville en sannsynligvis vært enda mer deprimert.

Anonymkode: 15ee8...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble deprimert av lamictal mente fastlegen min. Den gjorde meg mye mer stabil, men på et depressivt nivå. Men en reagerer jo forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror man kan bli deprimert når man går på antidepressiva . Ikke alle har bedring av antidepressiva men samtid må man gå noen mnd på den for å finne det ut. Altså uten god virkning og bivirkninger i tillegg. Da kan medisinen forverre tilstanden .

Anonymkode: 1ea46...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En blir ikke depressiv av antidepressiva, men en kan bli deprimert til tross for antidepressiva. Uten ville en sannsynligvis vært enda mer deprimert.

Anonymkode: 15ee8...e78

Ja, det er nok sånn. Jeg er litt smådeppa, men kommer liksom ikke helt ned. Det er nok fordi medisinene tross alt har en virkning på meg. Hadde nok vært helt nede uten. Så det er godt det finnes medisiner, og at jeg tar dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mye opplevd depresjonen annerledes på AD. Har mye mer tomhetsfølelse med AD. Prøvde uten en stund men fungerte dårlig. Så jeg føler likevel ikke jeg har noe annet valg enn å fortsette med AD.

Anonymkode: 83e96...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...