Gå til innhold

Vennerollen og offerrollen


Villanda

Anbefalte innlegg

Hva kan bringe en fra offer til aktør i eget liv? 

Hvilken rolle har venner i forhold til de som spiller offerrollen?

Er det ok som venn å "jatte" med og hele tiden vise forståelse, bare innimellom stille forsiktige spørsmål? Om ikke, kommer en vel inn i rekken av alle som ikke forstår, og vennskapet blir fortid? 

Hva er mest til nytte for offeret? 

Vil gjerne være hjelpsom, men vet ikke om å alltid forstå blir å la den andre grave seg lenger ned i teorien om at hadde bare omstendighetene og menneska rundt en vært annerledes.. På en annen side, det hører kanskje ikke til vennerollen å stimulere til selvrefleksjon?  Eller? Det er vel behandlers rolle, men behandler forstår selvfølgelig ingenting og har kanskje ingen tillitt. Jobber de ikke med å oppnå tillit før de begynner å pirke i forsvarsmekanismene? Kanskje man som venn med tillit kan pirke litt? Men hva om en pirker litt for dypt. Da blir det ikke bare et lite hull. Da blir det hele ødelagt, ser jeg for meg.

Og offeret har enda en erfaring med å føle seg avvist,  ikke kunne stole på og ikke bli forstått.

Må være vanskelig å ha det sånn. Ikke kunne stole på noen. Ikke kunne gjøre noe for bedring selv. At det eneste som hjelper, er uoppnåelig på grunn av andre, i ens egne øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har stor sans for Ingvar Wilhelmsen og hvordan han møter disse "ofrene".  Han spør dem på en vennlig og støttende måte etter at de har lagt ut om alt det andre og alle de andre som er forferdelige, dumme, slemme etc: "Hvordan har du tenkt å forholde deg til det?" Med dette får han dreid tankene over på at det uansett er opp til personen selv hvordan en har et valg der en kan velge å forholde seg på ulike måter til det som er vondt og vanskelig.

Etter hvert kan en spørre vedkommende: "Når du velger å forholde deg slik til dette, hvilke konsekvenser har det for deg?"

Anonymkode: debcd...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker i offerrollen holder jeg meg mest mulig unna, orker ikke å late som jeg er enig med dem i ett og alt, når jeg innerst inne synes det er en plage å høre på all klagingen, og hvor synd det er i dem. Jeg synes jo ikke synd på dem, så for meg blir det falskt å klappe dem på ryggen, når jeg har mest lyst å brøle, " skjerp deg din j..sytepave! ;) .

Anonymkode: def58...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...