Gå til innhold

Sliter med oppsagt studielån


Anettina

Anbefalte innlegg

Lånekassen overførte studielånet mitt til Statens Innkrevingssentral for et par år siden. Nå skylder jeg nesten 100 000 kroner for å få tilbakeført lånet mitt til Lånekassen... Jeg har ikke mulighet til å betale 100 000 kroner, så sant jeg ikke selger leiligheten min og flytter til en ny. Er det noen annen måte man kan få tilbakeført studielånet på? Flere som sliter med dette?

Jeg hadde veldig lav inntekt i den perioden da overføringen skjedde, og samme år ble jeg arbeidsledig og begynte å få dagpenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Anettina skrev:

Lånekassen overførte studielånet mitt til Statens Innkrevingssentral for et par år siden. Nå skylder jeg nesten 100 000 kroner for å få tilbakeført lånet mitt til Lånekassen... Jeg har ikke mulighet til å betale 100 000 kroner, så sant jeg ikke selger leiligheten min og flytter til en ny. Er det noen annen måte man kan få tilbakeført studielånet på? Flere som sliter med dette?

Jeg hadde veldig lav inntekt i den perioden da overføringen skjedde, og samme år ble jeg arbeidsledig og begynte å få dagpenger..

Du kan ikke få bakt inn studielånet i huslånet?

Anonymkode: 08172...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke få bakt inn studielånet i huslånet?

Anonymkode: 08172...4c2

Har ikke huslån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Anettina skrev:

Har ikke huslån..

Så ta opp en lån på leiligheten da.

Anonymkode: 08172...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ta opp en lån på leiligheten da.

Anonymkode: 08172...4c2

Skal undersøke det nærmere, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ta opp en lån på leiligheten da.

Anonymkode: 08172...4c2

Med fare for å virke helt grønn, blir det å regne som et boliglån eller forbrukslån? Og hvordan går jeg eventuelt fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anettina skrev:

Og hvordan går jeg eventuelt fram?

Har du et kundeforhold til en bank, så start der.  Forklar situasjonen, spør om du kan refinansiere leiligheten for å løse problemet, og vær ærlig når det gjelder inntekten din.  Det er ingen vits i å ta opp et lån du ikke kan betale ned. 

Gjeldsordning er en siste utvei for den som holder på å gå fullstendig konkurs.  Det er bedre å ha et vanlig lån.

Nå har jeg forutsatt at du eier en leilighet som ikke er belånt, slik du skriver ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, laban skrev:

Har du et kundeforhold til en bank, så start der.  Forklar situasjonen, spør om du kan refinansiere leiligheten for å løse problemet, og vær ærlig når det gjelder inntekten din.  Det er ingen vits i å ta opp et lån du ikke kan betale ned. 

Gjeldsordning er en siste utvei for den som holder på å gå fullstendig konkurs.  Det er bedre å ha et vanlig lån.

Nå har jeg forutsatt at du eier en leilighet som ikke er belånt, slik du skriver ovenfor. 

Dette var til stor nytte, Laban. Jeg skal gjøre et forsøk på å kontakte banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anettina skrev:

Lånekassen overførte studielånet mitt til Statens Innkrevingssentral for et par år siden. Nå skylder jeg nesten 100 000 kroner for å få tilbakeført lånet mitt til Lånekassen... Jeg har ikke mulighet til å betale 100 000 kroner, så sant jeg ikke selger leiligheten min og flytter til en ny. Er det noen annen måte man kan få tilbakeført studielånet på? Flere som sliter med dette?

Jeg hadde veldig lav inntekt i den perioden da overføringen skjedde, og samme år ble jeg arbeidsledig og begynte å få dagpenger..

Problemet er at du ifm overføringen av lånet ditt til SI trolig har fått en betalingsanmerkning. Det kan gjøre det komplisert å få lån på leiligheten din. Hvis du ikke har fått det, er dette meget enkelt å refinansiere. 

Sjekk med Experian (experian.no) om du har betalingsanmerkning og følg opp her. Videre råd avhenger av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror egentlig ikke lånet skulle overføres i utgangspunktet, da man slipper innbetaling og rente på studielån ved en rekke faktorer som lav inntekt og sykdom. Lån ved Statens Lånekasse har særdeles god vilkår, men hvis man ikke "gjør krav" på rettighetene blir det som et vanlig lån som tilslutt overføres til SI.

Anonymkode: 42614...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...