Gå til innhold

Eldre og mat


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Min egen mor spiser mindre og mindreJeg tror det hele er utløst av våre forskjellige syn på forsvarspolitikk men også det at personen jeg er , ikke er helt hva hun " trenger" i sitt liv. ( igrunnen en problemstilling jeg ofte har møtt i mitt liv)Mennesker kan være så individuelle selv om de er del av en familie. Så mye vet jeg ikke om min mor Hun har alltid holdt kortene tett til brystet og jeg har ikke vært så mye til stede i hennes liv bestandig på grunn av studier og arbeid.

Jeg sliter da også med mitt men har alltid prøvet å ta hensyn til henne selv om jeg ikke er så mye familievenn.

Hun er snart 88 år og er lite ute. ( sterkt preget av giktsykdom  etter mange år i renhold og kjøkken og hjelper på sykehjem)Min far hjalp henne alltid med hva hun trengte men nå har han også gått bort og hun snakker nå mye om sin egen far og krigen i et stort røre ettersom hun husker.

Er det noen som har noe forslag til egnet mat å anbefale som er lett å lage til (Vi hadde både hund og katt i gamle dager men har ikke lenger kapasitet til sånne ting( tenkte for å skape miljø)

Før sa hun alltid "Sorger og bekymringer de jager vi på dør Vi lever mye bedre med et godt humør

Men nå sitter hun bare der i stolen sin

Hva nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Min egen mor spiser mindre og mindre  Jeg tror det hele er utløst av våre forskjellige syn på forsvarspolitikk

Det var en - eh - original begrunnelse... 

Det er viktig at eldre som reduserer matinntaket (noe som ikke er uvanlig), unngår å spise seg mette på "verdiløse" matvarer som kjeks og kaker.  Hvis hun er glad i sånt, bør du kjøpe eller bake proteinrik kjeks eller grove havrekjeks.

Min egen erfaring med gamle foreldre er at de ofte ikke kjenner sultfølelse, men gjerne spiser middagsmat når de først kommer i gang og kjenner at det smaker godt.  Noen strever med middag pga. dårlig syn eller fordi det er tungt å tygge kjøtt.  Grønnsaks- eller fiskesuppe (bruk gjerne pose eller frossenpakke som basis og tilsett litt ekstra grønnsaker eller fisk) med en skive grovt brød eller et grovt rundstykke er lett å få i seg.  Samme med kokt fisk eller grove fiskekarbonader.  Har du sett makrellfileten i avlange pakninger i fryseren på Rema?  De koster nesten ingenting, faren min elsker det. 

Hvis det er varmt, er det ofte sunnere å lage en middagssalat (med f.eks. røkelaks, tunfisk eller kylling) enn å erstatte middagen med brødskiver.  Litt spekemat med mye egg og tomater er også proteinrikt og lettvint.  Eller kok en blomkål og ha litt oppskåret skinke (fra boks) ved siden av.   

Ang. brødmat - hvis syltetøy er det dominerende pålegget (nå gjetter jeg bare ut fra egne erfaringer), pass på at du kjøper noe med mye bær og litt mindre sukker. 

Eldre får ofte i seg for lite væske.  Finn noe boblevann dere liker, det er mange typer å velge mellom - eller sett en vannmugge med agurk- eller sitronskiver i kjøleskapet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tusen takk for veldig gode råd.Legger merke til hvordan du klarer å gjøre variasjon som mange mener er det viktige å kostholdet.

Hun vokste opp på fisk og poteter i en tøff tid hvor rå poteter erstattet hva vi i dag tenker på som kosemat Hun har fortalt de satte poteter før snøen var ordentlig gått og grov fram tyttebær under snøen Familien var innflyttere fra Finland på farssiden og jeg tror hun var den av søskene som lærte mye av sin bestemor( sørget for at hun hadde fisk og holdt kulda ute)

Ingen middag som smaker helt uten poteter for henne den dag i dag. Hun er flink til å ta tranpiller da hun synes det har god effekt på maven som er veldig ømfientlige nå i hennes alder Vi bruker solbærsaft som hun synes er god drikke av og til Men spekemat og egg var noe hun likte veldig godt før Jeg hadde glemt det i handlelisten De makrellfiletene har jeg ofte sett. Enklere å tilberede også Mine kokkekunster er under de flestes nivå dessverre ( husker fra skolekjøkkenet at noen helte blomkålsuppe på stueplanter på bordet og drev den stakkars læreren nesten over " kanten"og noen hadde lurt salt istedenfor sukker i min " ta med hjem" kake En av mine kjære onkler lot seg ikke merke med noe men han hadde også hatt sitt Ellers var det mye " tørrtrening i absolutt alle fag Husker også læreren som kjekt sa " jeg tar den versjonen om biene og blomstene med dere "  Men det er klart det også var lyse stunder)

Men poteter må være med Nykål er jo også så utmerket men tungt å dra på. 

Den sikker vinneren er å lage vafler. Det er noe hun liker som regel så det går mye i det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...